Cushing en hoefbevangen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Cushing en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:18

Hoi, ik had ooit 3 verzorgshetlanders, waarvan de eigenaar niet heel veel verstand van pony's had, oftewel ziektes etc. Er stond altijd een wat dikkere pony. Op een dag stond deze pony op marktplaats met het verhaal dat ze veel te dik was en hard moest worden getraind om af te vallen, waarop ik heel arrogant heb verteld dat de merrie echt drachtig was (had bij een hengst gelopen en had alle symptomen) en er een dierenarts bij moest komen. De meneer heeft mij weggestuurd, en een maand later stond er een veulentje in de wei. Is gelukkig allemaal nog goed gekomen en het veulen is een prachtig hengstje.
Nu heb ik contact gehad met het meisje die ze nu verzorgd. De witte pony R is bevangen, waarop ik haar heb verteld dat de pony boxrust nodig heeft, met name nu het gras bevroren is.. Het antwoord was, dat de pony de ziekte van cushing had (en hoefbevangen) en daarom gewoon buiten kon lopen. Pony krijgt verder geen medicatie oid.
Nou heb ik geen verstand van de ziekte van cushing. Wat houdt het precies in? en kan deze pony gewoon buiten blijven lopen zonder medicatie etc?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:22

Odysseus

Re: Cushing en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:27

Cushing veroorzaakt inderdaad hoefbevangenheid. Echter dient de HB gewoon normaal behandeld te worden (van gras af, alleen hooi en water, op nat zand of andere zachte bodembedekking, NSAIDS geven). Daarnaast moet de pony medicatie krijgen tegen Cushing, omdat anders de HB chronisch wordt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:49

Ben het eens met wat Focussed schrijft.
Als hij op het gras blijft staan en ook nog zonder behandeling zal hij alleen zieker worden, de hoefbeentjes gaan kantelen en dan is het einde verhaal.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 12:56

Bedankt! Hier heb ik wat aan.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 12:59

Oke, de pony krijgt pijnstillers, maar neem aan dat dat niks helpt, behalve de pijn te verzachten?

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:06

Mag geen cushing zeggen hè :p PPID

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:36

Eline_S_S schreef:
Oke, de pony krijgt pijnstillers, maar neem aan dat dat niks helpt, behalve de pijn te verzachten?

Ligt eraan wat ze krijgt. Buut werkt bijvoorbeeld naast pijnstillend ook ontstekingsremmend. Het is belangrijk dat de pony van het gras afgaat en sober gevoerd wordt (min mogelijk suikers en zetmeel). Dus geen krachtvoer en het liefst arm hooi. Eventueel kun je het hooi weken om de suikers te verminderen. Het is wel aan te raden een vitamine korrel bij te voeren, in arm hooi zitten weinig voedingsstoffen. Op stal is niet optimaal, om afvalstoffen kwijt te raken is het belangrijk dat ze ongedwongen kunnen bewegen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:54

Deze vraag kan je stellen in het centraal topic over Cushing. AaronYve geeft de link al.
Op dit topic komt een slotje.