Heel erg natte stal door veel plassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Heel erg natte stal door veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:00

Ik heb een merrie die echt heel veel plast. Haar stal is de volgende dat altijd ontzettend nat. Veel erger dan de stal van mijn andere paard. Is er een reden voor een paard om veel te plassen?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:03

Ruikt de urine ook anders?
Het kan insuline resistentie zijn maar ook cushing. Cushing gaat vaak samen met IR

HindaFree

Re: Heel erg natte stal door veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:08

heb je een zoutsteen hangen waar ze erg veel aan likt?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:17

Ik heb geen zoutsteen hangen, dus likken kan ze niet. Dat plassen doet ze eigenlijk al jaren zoveel maar het is eigenlijk vandaag pas dat ik er zo bij stil stond. Stom eigenlijk van me. Cushing heeft ze denk ik niet, maar misschien wel insuline resistentie. Hoe uit zich dat in het gedrag? Ze is gewoon wakker en actief.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:30

Vaak zie je IR door een te dikke kam, vetophoping op schouders en rond de staart en hoefbevangenheid. En anders bloed laten testen. Vooral als ze de hele dag op gras staan kun je het vrij snel zien. Staan ze op hooi, dan is de kam binnen een week soepel.
Staat ze op vlas? Sommige merries maken nu eenmaal een bende van de stal. Je kunt proberen te mengen met houtvezel.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:35

Voer je toevallig wortels ?

Wij voerden vroeger 2 X daags 2 scheppen en hebben het nu verlaagd naar 2 X daags 1 schep .
Scheelt de helft minder plassen .

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:41

Je kan waterpotje steen in doen en dan een waterton in box zetten, om te controleren hoeveel liters water ze drinkt.

Dan kan je iig dat uitsluiten, dat het vele plassen komt van heel veel water drinken, want vaak betekent veel water drinken, het afscheiden van afvalstoffen. Mijn paard dronk ook veel, had dus suikerziekteachtige sympthomen als in overdadig veel drinken.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:50

Misschien een open deur dit, maar weet je zeker dat ze echt heel veel plast? Ik had een ruin die ook altijd een zeiknatte en smerige stal had, maar dat lag niet aan de hoeveelheid urine maar aan zenuwen, waardoor hij veel rondjes liep. Een andere stal hielp hem enorm. Twee stallen zorgden voor zenuwen, twee erna niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:54

Floortz schreef:
Vaak zie je IR door een te dikke kam, vetophoping op schouders en rond de staart en hoefbevangenheid. En anders bloed laten testen. Vooral als ze de hele dag op gras staan kun je het vrij snel zien. Staan ze op hooi, dan is de kam binnen een week soepel.
Staat ze op vlas? Sommige merries maken nu eenmaal een bende van de stal. Je kunt proberen te mengen met houtvezel.

Had ze maar een te dikke kam. Afgelopen zomer is ze afgevallen door te ijsberen in de wei ipv te grazen, en omdat ze een veulen aan de voet heeft, is ze mager geworden en zolang het veulen bij haar is, al ze niet meer groeien. Dus dat is het niet. En hoefbevangenheid heeft ze nooit last van.

Wat Kpet zegt is zeker een optie. Ze kan onrustig zijn maar of ze dat nu ´s nachts ook is weet ik niet. Ze heeft altijd voer tot haar beschikking.

Mijn merrie is een luchtzuiger en ze was vroeger ook wever.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:26

Een natte stal kan komen door veel plassen, maar ook door overmatig water knoeien. Je ziet sommige paarden een mond vol water drinken, om het er daarna weer uit te laten lopen (en daar doe je niets aan)

Andere paarden malen de hele stal door elkaar, waardoor de stal heel vies en nat lijkt, maar feitelijk niet natter is als een andere stal, waar alles alleen op 1 hoop ligt. Geef zo'n paard nog meer bodem en probeer meer rust te creëren, bijvoorbeeld door andere buren, buitenluik geven of juist buitenluik sluiten.

Nog een andere optie is dat het paard veel bodembedekker eet, waardoor er minder over blijft, waardoor de stal ook weer natter lijkt. Geef zo'n paard indien mogelijk meer ruwvoer en anders ook meer bodem.

En dan nog de optie van echt teveel drinken. Dat laatste kan een medische reden hebben, en wil je dus ook laten onderzoeken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 03:15

Soms drinken paarden veel uit verveling, maar ze kunnen ook blaasontsteking hebben. Ik had er nog nooit van gehoord tot ik het meemaakte. Paard kreeg ook zo'n vieze stal, veearts kwam en concludeerde blaasontsteking. AB kuurtje en het probleem was opgelost.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 06:48

Een van mijn vorige verzorg paarden was een sopper.
Die vond nat hooi gewoon lekker.
Nam een hap hooi en ging dan met z'n mond in de waterbak staan kauwen, met zijn neus tegen de lepel aan.
Water stroomde flink en gutste over de rand. Wat natuurlijk een bende werd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 12:41

Angela schreef:
Een natte stal kan komen door veel plassen, maar ook door overmatig water knoeien. Je ziet sommige paarden een mond vol water drinken, om het er daarna weer uit te laten lopen (en daar doe je niets aan)

Andere paarden malen de hele stal door elkaar, waardoor de stal heel vies en nat lijkt, maar feitelijk niet natter is als een andere stal, waar alles alleen op 1 hoop ligt. Geef zo'n paard nog meer bodem en probeer meer rust te creëren, bijvoorbeeld door andere buren, buitenluik geven of juist buitenluik sluiten.

Nog een andere optie is dat het paard veel bodembedekker eet, waardoor er minder over blijft, waardoor de stal ook weer natter lijkt. Geef zo'n paard indien mogelijk meer ruwvoer en anders ook meer bodem.

En dan nog de optie van echt teveel drinken. Dat laatste kan een medische reden hebben, en wil je dus ook laten onderzoeken.

Blaasontsteking zou dus ook nog kunnen. MAar dan heeft ze die al jaren... dat is vreselijk.

Mijn paard heeft buren, buitenluik en staat alleen s´ nachts binnen. Verder heeft ze onbeperkt toegang tot ruwvoer. Meer ruwvoer geven dan ik al doe kan dus niet.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:24

Onze merrie plast haar stal soms ook helemaal onder.
Soms is de stal dagen of weken lang gewoon en dan op een dag plast ze haar stal onder.
Door twee verschillende dierenartsen is haar urine en haar bloed onderzocht en alles was normaal.
We hebben gekeken of het een verband had met hengstigheid ook negatief.

We hebben er ons bij neergelegd en kuisen de stal dan maar helemaal op.