Hoeveel luzerne mag bijgegeven worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Hoeveel luzerne mag bijgegeven worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 20:00

Hoi bokkers,

Even een snel vraagje. Mijn paard staat even aan de kant met een blessure. Op aanraden van de dierenarts mag hij 2 weken niets doen buiten stappen buiten. Daarvoor heb ik een schema gekregen dat hierbij moet helpen.

Maar nu was ik niet helemaal zo zeker van het eten. Ik dacht eigenlijk, omdat men paard toch niet mag werken en zeker ook niet te zot mag gaan doen, om zijn korrel te halveren, en deze 'rest' aan te vullen met luzerne zodat hij toch wat meer te kauwen heeft (anders schrokt hij wat veel). Maar kan dit kwaad? Zijn voederschema zou zijn:
1/2 schep korrel(gewoon basisbrok) met medicijnen
1 schep luzerne
Dit zowel s' morgens als s' avonds (hij moet echt 2x dag medicijnen hebben).
Voor de rest staat hij op de weide, en dan bij valavond binnen met hooi. Kan dit beetje luzerne dan kwaad? Hij moet absoluut niets doen nu behalve buiten komen.

MelissaYM

Re: Hoeveel luzerne mag bijgegeven worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:02

Nee hoor, een schep luzerne weegt bijna niks, dat kan geen kwaad.

Wat voor paard heb je?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 20:06

MelissaYM schreef:
Nee hoor, een schep luzerne weegt bijna niks, dat kan geen kwaad.

Wat voor paard heb je?

Zowat een combinatie van alles. Ik durf niet te zeggen welk ras er in zit. Maar hij staat eigenlijk op zijn ideale gewicht momenteel volgens de dierenarts. Dus ik zou er zeker ook niet echt iets bij willen.
Het is ook niet het idee dat ik vind dat hij weinig eten krijgt, maar hij schrokt er gewoon te hard op nu. Met het bijgeven van de luzerne moet hij nu tenminste wat kauwen, en vliegt het medicijn ook niet meer door de etensbak +:)+ maar ik heb dat nog nooit gegeven, dus ik wist niet in hoeverre dit ok was, want ik dacht dat luzerne meer eiwitten bevatten?

Het is trouwens een zak hartog Luzerne die ik gehaald heb

Addicty

Re: Hoeveel luzerne mag bijgegeven worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:43

Ik geef mijne 2x daags luzerne van subli bij.
Nu nog 2scheppen met een halve schep zemelen. Straks met de vorst 4 scheppen met 1 schep zemelen. De zemelen ivm de scheve fosfor-calcium verhouding recht te trekken.
In luzerne zit inderdaad een hoger eiwit gehalte
Persoonlijk geen moeite mee, omdat ze in beweging blijven in de winter, dus goed voor de bespiering qua aanvulling