Spierbevangenheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shutterfly

Spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:23

Hallo,

Vandaag was ik mijn paard aan het scheren, en na ongeveer 20 minuten begint hij opeens enorm te trillen, wil hij niet meer lopen en is zijn hals volledig naar één kant gebogen. Het eerste wat ik dacht is dat hij vooruit moet dus ik heb hem vooruitgejaagd. Na een tijdje begon hij te lopen en was er helemaal niets meer aan de hand. Dit heeft hij vorig jaar met scheren ook gehad. Toen dacht ik het is niets ernstigs, maar na wat lezen op het internet lijkt het op spierbevangenheid. Wat denken jullie?

Aan zijn eetpatroon of training is niets veranderd.
Laatst bijgewerkt door Gini op 28-12-15 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast zodat het duidelijk is dat het om spierbevangenheid gaat

cissie

Re: Hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:07

Als je paard voordat je begon met scheren niks vreemds heeft laten merken lijkt het een reactie op het scheren.
Scheer je je paard in 1 keer of in fases?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:02

hoefbevangen of spierbevangen.

ik zou niet meer scheren dat op de eerste plaats. staat hij in een koude ruimte als je aan het scheren bent of in de tocht?

Shutterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 10:04

Oeps bedoel natuurlijk spierbevangen.

Nee voor het scheren was er niets met het paard aan de hand.

@StalNollie: Ik moet het paard wel scheren, want hij zit namelijk echt heel snel dik in de haren.

Ik heb inmiddels contact opgenomen met de dierenarts. Hij denk niet dat het spierbevangenheid is, maar stress door het scheren. Daarom scheer ik hem nu in fasen en mijn moeder is erbij zodat ze hem gerust kan stellen. Zo hoop ik het de volgende keer niet meer mee te maken. Mocht hij het de volgende keer weer krijgen dan komt de dierenarts.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:15

Klinkt in mijn oren als een freeze reactie, bij stress kan dit gebeuren indd maar dat geeft dus wel aan dat hij te veel stress ervaart en daar moet je wel echt rekening mee houden. Je geeft te veel prikkels in een keer paard kan dit niet verwerken en gaat "op slot", de een zou met 4 benen om zich heen gaan slaan de ander zou proberen te vluchten en die van jou reageert door te bevriezen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:22

Misschien de eerste keer dat je scheert eens Confindence eq gebruiken zodat je paard wat minder stress heeft. Een freeze actie is best wel een heftige reactie op stress ... dus goed dat je hem in fasen gaat scheren en met iemand extra. Succes ermee.

Shutterfly

Re: Spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 13:38

Bedankt Boompje1985 en Evelijn.

Ik ga bij de volgende scheerbeurt Confindence eq uitproberen, hopen dat het helpt. Bedankt!