klinisch keuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xGwennn_94

klinisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 15:38

ik heb laatst een aanvaring gehad met iemand die beweerde dat als geen rapport krijgt je paard officeel niet goed of afgekeurd is bij een klinische keuring

echter heb ik bij een klinische keuring zowel goed als afkeur nooit een rapport gezien (bij verschillende dierenartsen)

nu mijn vraag of dit waar is wat die persoon zegt.

sorry als niet goed staat btw

droomy

Re: klinisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:46

Ik heb destijds ook geen rapport gehad.

Was voor mij niet zo van belang, ik was mondeling al op de hoogte gebracht van de opmerkingen dus ik wist als koper waar ik aan toe was :)

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:47

Rapport is voor dat je bij verkoop kan aantonen dat ie toen gekeurd is.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 15:49

Nou ag maandag is paard gekeurd maar heb geen rapport gehad hij is afgekeurd (niet mijn paard) dit is dan toch gewoon geldig?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:50

Mijn vorig paard was klinisch (goed)gekeurd door gekozen DA door de kopers, DA heeft direct aangeraden om een copie te maken van het rapport. Eenmaal gekopieerd (meteen), heeft de DA haar stempel erop gezet + handtekening.

Hier hadden alle partijen (ik als verkoper, kopers en DA) een copie. :)

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 15:53

Ja maar dan vraag je er om. mijn punt is meer als je geen kopie hebt of het dan geldig is dat je paar goed of afgekeurd wordt en of het verplicht is bij een keuring een kopie te krijgen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:00

Met of zonder het papier is het paard gewoon afgekeurd.
Wel kan een koper zeggen dat ze het niet geloven omdat er geen document bij is. Maar de opdrachtgever van de keuring en de DA weten zelf wel hoe het werkelijk is.

Of het verplicht is het document? Dat denk ik niet.

Edit:
Vraag verkeerd gelezen:
Het papiertje is alleen maar een document voor je administratie en/of verkoop. Heeft niets te maken met afkeur. Is ook net wat de eigenaar wil.
Laatst bijgewerkt door No_No op 22-11-15 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:00

Ik heb wel netjes een rapport/uitslag gekregen. Het paard werd afgekeurd en bij afkeuren zou deze opgehaald worden door de eigenaar.
Dus is dat dan wel handig, maar ik had er niet om gevraagd.

Lijkt me ook wel fijn te hebben mocht je een paard ooit door verkopen, zonder heb je dus geen bewijs van keuren.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:06

xGwennn_94 schreef:
Ja maar dan vraag je er om. mijn punt is meer als je geen kopie hebt of het dan geldig is dat je paar goed of afgekeurd wordt en of het verplicht is bij een keuring een kopie te krijgen

Nee hoor niet om gevraagd, DA raadde dit zelf aan zodat er geen problemen van konden komen in de toekomst ivm wel of niet (omtrent de gezondheid)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:09

Lijkt me toch wel handig als je je paard wilt verzekeren als je een rapport hebt. Ik heb in totaal 3 paarden laten keuren en altijd een rapport gekregen of ze nu goed of niet goed waren. Voor de verzekering moest ik ook een kopie op sturen toen. Mochten er na de koop toch bepaalde problemen te voorschijn komen lijkt het me ook handig om aan te kunnen tonen dat ik aan mijn onderzoeksverplichting als koper heb voldaan.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 16:13

nou het zit zo ik zou een paard verkopen voor een ander. poteniele koper kwamen da heeft gekeurd paard afgekeurt komt een nader persoon ineens zich met alles bemoeien en ineens ben ik van de baan en zeggen ze dat het verplicht is een rapport te krijgen anders is niet geldig en word paard nu goed verkocht terwijl hij zowel rechts voor als achter afgekeurd is.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:24

Zelf heb ik het eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat een dierenarts geen rapport opmaakt van een keuring. Zowel als koper als verkoper zou ik het op papier willen hebben.
Je hebt anders volgens mij als er later iets is ook geen poot om op te staan dat het paard toen wel of niet goed was.
En inderdaad wat eerder ook al genoemd is als je paard wil verzekeren heb je ook een kopie nodig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:27

Paarden worden ook niet meer goed of afgekeurd. Er volgt een positief of negatief aankoop advies.
Heb mijn paard in augustus verkocht, da heeft na de keuring direct een verslag in gevuld waarvan de koper een kopie (doordruk formulier) kreeg.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:33

Waarom heeft de kopende partij geen papier van de dierenarts gekregen? Want dat is bij het terug brengen van het gekochte paard toch wel een puntje.
Dat de verkoper dan zegt dat het niet gelooft dat het is afgekeurd geloof ik dan wel. Al zou ik het paard dan zelf nog een keer laten nakeuren door de eigen DA want gezeur bij een andere koper wil je niet hebben lijkt mij.

Of heeft de koper er een DA bij gehad en niet een keuring gedaan maar gewoon een kreupelheidsonderzoek? Ik vermoed dat dàt het eerder is geweest..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:29

Maw, de 'nieuwe verkoper' van het paard wil de volgende potentiele kopers belazeren door te zeggen dat het paard niet is afgekeurd (met als argument: er staat immers niets op papier).
Dat is dus de boel bedriegen, want je wéét dat er recent een DA aan een koper een negatief advies heeft gegeven.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 17:36

Ja klopt helaas wel ben het er ook niet mee eens maar ik kan er helaas niets aan doen zij en de eigenaar houden vol dat de keuring niet goed is gedaan. en dat er dus niets aan de hand is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:37

Het enige dat je kan hopen is dat een volgende koper ook zo slim is te willen keuren. En anders heeft die koper dan weer niet aan z'n onderzoeksplicht voldaan...
En verder kan het best dat bij een volgende keuring het dier wél een positief advies krijgt. Klinische keuring is en blijft een momentopname, en het hangt daarbij ook nog eens van het doel van de koper af of het advies positief uitvalt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:39

Ik heb 1maal, bij mijn eerste eigen pony, een aankoopkeuring laten doen, alleen klinisch, waar ikzelf en de verkoper bij aanwezig waren. ik heb toen niets op schrift gekregen. Van de koop trouwens ook niet. Alleen het inentingenboekje.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 17:41

nou maandag werd hij afgekeurd en gisteren is hij naar mensen geweest en die hebben niet gekeurd maar zagen ook dat hij niet goed liep.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:45

Tja, hun beslissing toch?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:49

Degene die de keuring betaald krijgt bij ons het ingevulde keuringsrapport.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:53

Het kan natuurlijk best dat die vorige kopers de bui al halverwege de keuring zagen hangen (of hun DA al halverwege gezegd heeft, dit wordt 'm niet). Dan volgt er uiteraard ook geen keuringsrapport, want dan is de keuring niet afgemaakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:03

evelien11 schreef:
Degene die de keuring betaald krijgt bij ons het ingevulde keuringsrapport.

Ik had de keuring betaald. Ik had gezegd dat ik de pony wou kopen indien hij goedgekeurd werd,en de verkoper [een handelaar] belde toen zijn eigen veearts die meteen kwam. De rekening kreeg ik later opgestuurd, maar geen keuringsrapport dus. Hij had gewoon een positief koopadvies gegeven, mondeling. Pony was trouwens inderdaad prima, nooit spijt van gehad! *\o/*

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:09

xGwennn_94 schreef:
nou maandag werd hij afgekeurd en gisteren is hij naar mensen geweest en die hebben niet gekeurd maar zagen ook dat hij niet goed liep.

Was jij als zogenaamde verkopende partij aanwezig bij de keuring?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:36

Bij mijn eerste paard is de klinische keuring niet afgemaakt omdat hij toch afgekeurd zou worden. Daar heb ik geen rapport van gehad, paard wel gekocht heb hem nu 9,5 jaar nooit spijt gehad. Afgelopen maandag heb ik een ander paard laten keuren. Da eiste dat zowel de kopende als de verkopende partij aanwezig zouden zijn. Paard helemaal goed *\o/* en ik, als betalende partij, heb een keurig rapport gehad.