Fotoverslag: Behandeling sarcoïd met laserchirurgie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Fotoverslag: Behandeling sarcoïd met laserchirurgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:16

In 2009 kocht ik mijn paard. Toen had hij al een heel klein wratje in zijn lies maar kwam door de keuring heen. In de loop van de jaren is de sarcoïd steeds groter geworden. Daarna in 2011 nogmaals een dierenarts naar laten kijken maar die zei dat het een onschuldig wratje was. Tot ik in 2013 op een topic op Bokt stuitte waar een paard een sarcoïd had. Ik wist het direct; dit moest het zijn. Gelijk mijn eigen dierenarts gebeld en laten komen en ja hoor het was een sarcoïd..

Op dat moment zag die er zo uit.
Afbeelding

Mijn dierenarts had zich ingelezen en met andere dierenartsen overlegd en raadde me aan om met koortslippenzalf te gaan smeren. Dit heb ik een jaar gedaan in totaal en het leek voornamelijk in het begin te helpen. Uiteindelijk deed het niks meer, waarschijnlijk was de sarcoïd al te groot.

Tijdens behandeling met de koortslippenzalf.
Afbeelding

Afbeelding

Omdat het na een jaar nog niet weg was en eigenlijk alleen maar bloederig werd ben ik naar kliniek Hochmoor in Duitsland gegaan op aanraden van mijn dierenarts. Daar ben ik ontzettend goed geholpen en de arts raadde laserchirurgie aan gevolgd door BCG injecties. Zelf dacht ik eerst aan de zalf van dr. Knottenbelt maar dat was geen optie door de plek in de lies. Dit zou dan ook de goede cellen aantasten en tegen de koker aan komen. Daarnaast liep er een grote ader doorheen zoals je wel kunt zien op de foto's. Doordat de laser de sarcoïd weg brandt schroeien gelijk de aderen dicht. Hierdoor werd het risico op grote bloedingen niet genomen.

In januari 2015 werd hij geopereerd. Dit is een paar uur na de operatie.
Afbeelding

Een dag later.
Afbeelding

Vervolgens ging het open en kwam er een aantal dagen pus uit.
Afbeelding

Afbeelding

Elke keer kwam er weer een korst op die er dan weer af ging door de pus.
Afbeelding

Afbeelding

Op een gegeven moment leek er wildvlees te komen. Gelukkig is dit vanzelf opgelost.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna is het rondje steeds dichter gegaan.
Afbeelding

Afbeelding

Voornamelijk het laatste gedeelte duurde lang voordat het helemaal dicht zat.
Afbeelding

Afbeelding

De dierenarts van de kliniek zei dat het 3 a 4 weken zou duren voordat de wond helemaal dicht zou zitten. Uiteindelijk heeft dit zo'n 6 weken geduurd, mijn paard doet er altijd lang over voordat wonden dicht zitten. Voornamelijk de eerste week had hij zichtbaar pijn en moest hij op boxrust. Daarna mocht hij gelukkig weer de wei op zolang hij maar geen gekke sprongen zou maken. Mijn paard vindt eten belangrijker dus dat kwam goed.

Ik heb dit topic geopend omdat ik weet hoe rot het is als je paard een sarcoïd heeft en je soms met je handen in het haar kunt zitten. De sarcoïd is tot nu toe niet meer terug gekomen. De kans dat het ooit terug komt op die plek is 30%. Hopelijk is iemands paard met deze informatie geholpen. Mochten er vragen zijn dan stel ze gerust :)

djinnie

Re: Fotoverslag: Behandeling sarcoïd met laserchirurgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:20

Allemachtig, wat een onaangename wond zeg. Die je overigens met de knottenbelt zalf ook had gehad, maar oef... Viel de verzorging mee? Heb je er nog iets op gesmeerd voor de wondverzorging (ik lees veel over mesitran)?

Ik hoop dat de sarcoïd niet terug komt. Mooi geheeld en mooi dat je dit gedeeld hebt. Toch weer een heel andere behandeling dan de knottenbelt of een soortgelijke zalf.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:21

Dat is mooi genezen.
Enigste sarcoid op je paard?

(ben eigenaar van merrie, sarcoid op vergelijkbare plaats, wel gezalfd, wond is nu aan het genezen)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:24

Interessant dat je dit deelt met ons!
Ik duim dat je paardje nu verder oké blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:25

Djinnie: De wond was inderdaad enorm. Dit moest ook wel omdat er ook een deel weefsel rondom de sarcoïd mee weggenomen moest worden. Kans was dat daar vertakkingen zaten van de sarcoïd. Wanneer ze die vertakkingen niet weghalen komt het net zo hard weer terug. Als ik er eerder achter was gekomen wat het was zou ik ook nog andere behandelopties gehad hebben. Maar helaas was het niet op tijd erkend..

Ik heb niet het idee dat mijn paard er erg veel last van had, alleen de eerste paar dagen. Ik mocht helemaal niks doen aan verzorging. Ik mocht niks smeren, mocht geen verband omheen of iets. Ik heb alleen af en toe wat vlasstukjes eruit geplukt. Voornamelijk op het laatst wanneer de wond bijna gesloten was. Anders was ik bang dat het vlas eronder zou blijven en voor ontstekingen zou zorgen. Gelukkig is alles goed gegaan :)

Sjolvir: Dit was de enige sarcoïde op mijn paard die zo groot was. Hij heeft er achteraf ook 1 kleine op zijn wang gehad maar die is er vanzelf afgevallen. Beterschap voor jouw paardje! Hopelijk blijven die sarcoïden weg, vreselijke dingen zijn het!

Lukasje: Dank je wel :)

dogs_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:31

Hoe groot was het ongeveer (in cm), ik kan dat aan de foto's niet goed zien en vindt het toch interessant.
Wat is het mooi genezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:38

dogs_horses schreef:
Hoe groot was het ongeveer (in cm), ik kan dat aan de foto's niet goed zien en vindt het toch interessant.
Wat is het mooi genezen!

De sarcoïd zelf 4cm doorsnee ongeveer. De wond direct na de behandeling zal zo'n 8cm doorsnee geweest zijn.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:07

Wat fijn dat de sarcoide weg is!
Hoe lang was je paard in die kliniek?

Mijn paard heeft al 11 jaar sarcoides.
Ook geopereerd en bcg injecties gehad.
Bij mijn paard komt het steeds weer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:38

byjou1983 schreef:
Wat fijn dat de sarcoide weg is!
Hoe lang was je paard in die kliniek?

Mijn paard heeft al 11 jaar sarcoides.
Ook geopereerd en bcg injecties gehad.
Bij mijn paard komt het steeds weer terug.

Mijn paard heeft 1 nacht en 2 dagen in de kliniek gestaan. Ik heb hem gebracht en diezelfde middag is hij geopereerd. Toen het de volgende dag er nog steeds goed uit zag mocht ik hem meenemen. Wat ontzettend rot dat het bij jouw paard steeds terug komt. Het blijft altijd een vrees voor me en hou het nauwlettend in de gaten. Lijkt me verschrikkelijk als je paard er meerdere heeft en ze steeds terug komen. :(

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:01

Mooi genezen zeg!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:09

Mijn paard heeft twee jaar geleden ook een BCG behandeling tegen twee sarcoiden gehad, ze zaten op zijn hoofd. Ze zijn weg en hopelijk blijven ze lekker daar :D

Je hebt echt geluk dat het zo mooi weg is gegaan! Ken ook genoeg verhalen die iets minder blij aflopen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:32

Is het onder narcose gedaan?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:00

ik volg even.
Mijn paard behandeld met zalf, maar helaas komt het weer terug en nu erger....

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:09

Bij ons paard is de sarcoid ook weg gesneden met een laser.

Paard heeft gewoon een verdoving gekregen van de DA en daarna hebben ze de sarcoid ruit gesneden. Daarna moesten we er elke dag een speciale crème voor brandwonden opsmeren. waardoor bij ons het genezingsproces er heel anders uit heeft gezien (veel rustiger zonder pus).

Het is nu al weer 2 jaar geleden en de Sarcoid is nooit meer terug gekomen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:11

BETUWE schreef:

Paard heeft gewoon een verdoving gekregen van de DA en daarna hebben ze de sarcoid ruit gesneden. Daarna moesten we er elke dag een speciale crème voor brandwonden opsmeren. waardoor bij ons het genezingsproces er heel anders uit heeft gezien (veel rustiger zonder pus).

Waar zat de sarcoid?

En is paard van TS onder volledige narcose gegaan?

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:33

Jotoma schreef:
BETUWE schreef:

Waar zat de sarcoid?

En is paard van TS onder volledige narcose gegaan?

de sarcoid zat bij ons op het pijpbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 02:07

De behandeling is bij mijn paard onder volledige narcose gedaan. Betuwe dat klinkt bij jou toch wat prettiger dat het met lokale verdoving kon en dat je creme mocht smeren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:37

Ik weet niet of creme fijner is. Beide zijn pijnlijk maar creme is dat langer. Het is gewoon chemo en de sarcoïd wordt daardoor gewoon weggevreten. We kunnen helaas geen pijn meten bij een paard anders zouden we weten wat beter is. Ik weet wel dat als paarden 1 keer die creme erop gehad hebben, ze er vaak een ontzettende hekel aan hebben als het er weer op moet en dat zegt ook wel iets. Dan liever 1 keer pijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:51

janderegelaa schreef:
Ik weet niet of creme fijner is. Beide zijn pijnlijk maar creme is dat langer. Het is gewoon chemo en de sarcoïd wordt daardoor gewoon weggevreten. We kunnen helaas geen pijn meten bij een paard anders zouden we weten wat beter is. Ik weet wel dat als paarden 1 keer die creme erop gehad hebben, ze er vaak een ontzettende hekel aan hebben als het er weer op moet en dat zegt ook wel iets. Dan liever 1 keer pijn.

Volgens mij wordt gedoeld op de brandwondencreme. :)

Mijn paard reageerde bij de eerste behandeling niet gevoelig op de dermequin creme. Volgens da gebeurde dat vaker, verbazingwekkend gezien de zalf super agressief is. Dat was 1x daags 6 dagen smeren. Na een week moest het opnieuw met dermequin behandelt worden, maar toen was t een open wond. Dat vond hij minder grappig.
Dat wil niet zeggen dat het de eerste keer geen pijn deed, maar daar kom je denk ik pas achter als je het kan meten.

Als het zou kunnen zouden we denk ik liever allemaal zo min mogelijk pijn bij de behandeling zien, maar dat is helaas niet altijd mogelijk.