Op dat moment zag die er zo uit.

Mijn dierenarts had zich ingelezen en met andere dierenartsen overlegd en raadde me aan om met koortslippenzalf te gaan smeren. Dit heb ik een jaar gedaan in totaal en het leek voornamelijk in het begin te helpen. Uiteindelijk deed het niks meer, waarschijnlijk was de sarcoïd al te groot.
Tijdens behandeling met de koortslippenzalf.

Omdat het na een jaar nog niet weg was en eigenlijk alleen maar bloederig werd ben ik naar kliniek Hochmoor in Duitsland gegaan op aanraden van mijn dierenarts. Daar ben ik ontzettend goed geholpen en de arts raadde laserchirurgie aan gevolgd door BCG injecties. Zelf dacht ik eerst aan de zalf van dr. Knottenbelt maar dat was geen optie door de plek in de lies. Dit zou dan ook de goede cellen aantasten en tegen de koker aan komen. Daarnaast liep er een grote ader doorheen zoals je wel kunt zien op de foto's. Doordat de laser de sarcoïd weg brandt schroeien gelijk de aderen dicht. Hierdoor werd het risico op grote bloedingen niet genomen.
In januari 2015 werd hij geopereerd. Dit is een paar uur na de operatie.

Een dag later.

Vervolgens ging het open en kwam er een aantal dagen pus uit.

Elke keer kwam er weer een korst op die er dan weer af ging door de pus.

Op een gegeven moment leek er wildvlees te komen. Gelukkig is dit vanzelf opgelost.

Daarna is het rondje steeds dichter gegaan.

Voornamelijk het laatste gedeelte duurde lang voordat het helemaal dicht zat.

De dierenarts van de kliniek zei dat het 3 a 4 weken zou duren voordat de wond helemaal dicht zou zitten. Uiteindelijk heeft dit zo'n 6 weken geduurd, mijn paard doet er altijd lang over voordat wonden dicht zitten. Voornamelijk de eerste week had hij zichtbaar pijn en moest hij op boxrust. Daarna mocht hij gelukkig weer de wei op zolang hij maar geen gekke sprongen zou maken. Mijn paard vindt eten belangrijker dus dat kwam goed.
Ik heb dit topic geopend omdat ik weet hoe rot het is als je paard een sarcoïd heeft en je soms met je handen in het haar kunt zitten. De sarcoïd is tot nu toe niet meer terug gekomen. De kans dat het ooit terug komt op die plek is 30%. Hopelijk is iemands paard met deze informatie geholpen. Mochten er vragen zijn dan stel ze gerust