Verdoving bij scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimxdelange

Verdoving bij scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 13:46

Hoi,
Ik wil graag mijn pony scheren en ik heb iemand gevonden die dat wel wil doen. Diegene wil dan wel dat als mijn pony maf doet hem een cocktail geven? Kan iemand mij misschien uitleggen wat dit inhoudt en of het kwaad kan doen?

Alvast bedankt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:48

Je zit vast niet op mijn mening te wachten maar als een paard verdoving nodig heeft om hem te scheren dan moetje hem niet scheren. Of het gaat in vertrouwen desnoods in twee keer, maar niet met een verdoving. Dat is zo'n inbreuk op de integriteit van het paard. Enn vervolgens verwachten mensen dan wel dat hij braaf en vertrouwen in je heeft.

Ufurio4e

Re: Verdoving bij scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:52

Je kunt dan beter een praam op doen. Dan word hij natuurlijk verdoofd.google maar.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:52

Wat bedoelt die persoon met een cocktail? Als het iets is dat via het bloed moet moet dat door een dierenarts gaan. Wat wel zou kunnen is een verdovende pasta die je zelf in de mond kunt spuiten en is verkrijgbaar via de dierenarts.

Ik ben het niet helemaal eens met mrie. Ik scheer de mijne met verdoving dmv pasta. Dan gaat het prima en doet echt geen afbreuk aan het vertrouwen wat het paard heeft in mij. Sommige dieren hebben gewoon erg veel angst voor het geluid van de machine.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:02

Gewoon niet scheren. Eerst de vacht eraf scheren die warmte en bescherming geeft tegen vocht en kou en wind en dan een dikke deken erop....zo raar en tegen de natuur van het paard in!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:03

Als er een verdoving gegeven wordt door middel van een injectie zal dit door de DA moeten gebeuren.
Hij kan je ook uitleg geven over wat hij zal inspuiten.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:04

Een paard van mij krijgt een verdoving als de hoefsmid komt. Anders is het niet te doen. Hij is er bang voor en omdat hij een krampentrekker is, is het moeilijk voor hem. Zo gaat het prima, iedereen blij, paard blij, hoefsmid blij etc. Ik spuit het er zelf een uur vantevoren in, Sedasan heet en is zo bij de dierenarts verkrijgbaar.
Maar waarschijnlijk heeft je pony het helemaal niet nodig, de meesten vinden dat prima.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:05

Spuit je zelf intramusculair of intraveneus? Of "Spuit" je het in de mond. Dat is nogal een verschil namelijk

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:06

Ik ga mee met kleinvosje.

Ik scheer mijn ene paard (deels) met praam. Ze heeft angst als de machine bij haar hoofd en oren komt. Met praam is er niks aan de hand, zij geen stress en ik blij.

Mijn andere paard scheer ik met pasta verdoving (tranquigel). Hij is extreem gevoelig op de huid, waardoor hij gaat trillen. Met de pasta is hij rustig en totaal ontspannen. Wel houd ik minimaal 2 uur vasten na het scheren aan, zodat ik zeker weet dat hij weer goed wakker is en zich niet zal verslikken.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:06

Je kan misschien verdovingsgel gebruiken ? Dat wordt hier op stal nog wel eens gebruikt bij het scheren van angstige/drukke paarden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:07

rien10 schreef:
Spuit je zelf intramusculair of intraveneus? Of "Spuit" je het in de mond. Dat is nogal een verschil namelijk

Het is een pasta die in de mond gaat. Het werkt goed, na een uur is hij suf en ontspannen en een uur later is het al weer weg.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:07

Jetta schreef:
Gewoon niet scheren. Eerst de vacht eraf scheren die warmte en bescherming geeft tegen vocht en kou en wind en dan een dikke deken erop....zo raar en tegen de natuur van het paard in!

Hier ben ik het niet mee eens.
Moet ik paard dan ook maar de hele winter laten staan omdat ze van rijden zo nat word dat ze amper nog op droogt met deze temperaturen?

Wij hebben er ook 1 die geschoren moet worden. Vorig jaar met pasta gedaan door een vreemde.
Wil dit jaar proberen het zelf te doen zonder pasta, lukt het niet, dan gewoon pasta er in.

kimxdelange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 15:14

De verdoving wordt natuurlijk wel gedaan door de dierenarts. En inderdaad, niet scheren is geen optie want hij zit te dik in de vacht om nog fatsoenlijk te kunnen rijden etc. Maar het is een ALS, hij is nog nooit geschoren dus weten niet hoe die reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:44

Hier altijd zonder verdoving geschoren, en nee, mijn merrie was absoluut niet de liefste... Die sloeg het licht uit je ogen... Zodra het echt gevaarlijk werd en er dus echt een verdoving nodig zou moeten zijn, scheer ik niet meer. Ben van mening dat als het op die manier moet dat je dan al een stapje te ver bent...
Met heel veel geduld en veel oefenen, (gewoon scheerapparaat aan over dr heen, niet echt scheren) gaat het nu prima! Dus ik zeg, laat ze even wennen. Dat verdoven en dan scheren maakt zo'n inbreuk op het vertrouwen van zo'n paard...

Zie nu dat 'ie nog nooit geschoren is, doe er dan alsjeblieft niet gelijk een verdoving in! Misschien doet 'ie wel niks

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:56

Ik heb er morgen ook 1 te scheren die nog nooit geschoren is. Heb de tube Domesedan al klaar liggen. Als een paard het spannend vind is de Domesedan veel relaxter voor het paard, dan blijven aankloten.
Buiten dat ga ik niet mezelf in gevaar brengen voor andermans paard, en is het paard opvoeden/destressen niet mijn taak.

Domesedan laten inspuiten door de dierenarts zou ik dan weer niet doen, daar gaan ze ontzettend van zweten, en je kunt niet meer scheren dan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:57

Mijn paard heb ik de eerste keer met praam op geschoren. Was hij helemaal rustig bij. De dag daarna moest ik zijn hoofd nog doen. En dat ging toen, zonder praam of verdoving, zonder problemen. Mijn paard heeft dus de dag ervoor geleerd dat er niets aan de hand was en het scheren niet "eng" was. De verdoving dmv de praam heeft dus juist het vertrouwen doen vergroten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:00

Platspuiten is niet eerlijk want de indrukken komen wel door.
Mijn verzorgpaard was nog nooit geschoren.
We hebben het in tweeën gedaan. Eerst de benen en daar deed ze wat moeilijk over, praam erop, rust.
Dag erna eerst praam erop en daarna geloof het of niet ze heeft op drie benen gestaan en op een gegeven moment zelfs zonder halster. Ook bij het hoofd en dr oren gaf ze geen krimp
Volgende maand komt de tandarts. ;). En inderdaad vertrouwen in de baas scheelt meer dan de helft.
Succes.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:03

De indrukken komen misschien wel door (alhoewel ik dat ten zeerste betwijfel, ben je zelf wel eens verdoofd met bijvoorbeeld Dormicum? Je vind echt niets meer eng), maar het paard leert gelijk dat het niet eng is.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:07

Jetta schreef:

Wauw-_-
Hier vroeg TS toch niet om?

Sportpaarden en paarden die veel bewegen kunnen ziek worden en koliek krijgen van al dat zweet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:34

Utixo schreef:
De indrukken komen misschien wel door (alhoewel ik dat ten zeerste betwijfel, ben je zelf wel eens verdoofd met bijvoorbeeld Dormicum? Je vind echt niets meer eng), maar het paard leert gelijk dat het niet eng is.

Mag ik niet hebben, geeft wisselwerking.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:47

Bloodymary schreef:
rien10 schreef:

Het is een pasta die in de mond gaat. Het werkt goed, na een uur is hij suf en ontspannen en een uur later is het al weer weg.

dit ligt geheel aan het paard. mijn paard heeft zowel verdoving nodig bij de tandarts als bij het scheren.
die gel hebben wij 2 x geprobeerd bij de tandarts. de 2e keer werkte dit niet!

mijn pony krijgt wel een verdoving tijdens het scheren omdat je anders totaal niet in de buurt komt bij hem, met het scheer apparaat.

dit is al vanaf het begin, helaas kon ik eerst niet eens zijn oren uitscheren met een klein scheerapparaatje.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:52

Gisteren mijn paard laten scheren door een stalgenoot. Grootste deel ging prima, maar bij hals-gebied werd hij heel onrustig. Hij is heel gevoelig (hij is een headshaker) en begon flink met zijn hoofd te slaan en te draaien. Praam erop, en stond heerlijk te doezelen. Plots echter alsnog onrustig, waardoor de praam losschoot, en het laatste stukje heeft hij rustig en ontspannen zonder praam gestaan. Blijkbaar dus toch door de praam ervaren dat het niet zo erg was als hij dacht.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:52

xTweetyx schreef:

Het is een pasta die in de mond gaat. Het werkt goed, na een uur is hij suf en ontspannen en een uur later is het al weer weg.[/quote]

dit ligt geheel aan het paard. mijn paard heeft zowel verdoving nodig bij de tandarts als bij het scheren.
die gel hebben wij 2 x geprobeerd bij de tandarts. de 2e keer werkte dit niet!

[/quote]

Die gel bedoel ik ook niet, die werkt bij mijn paard ook niet. Het is een pasta, die ik nu heb heet Relaquine. En als het niet werkt of niet genoeg kun je de dosis toch opvoeren. Ik spuit er een hele spuit in, terwijl in de gebruiksaanwijzing een halve staat.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:53

ik heb t over tranqigel en die gel werkt totaal niet op mijn paard.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:55

xTweetyx schreef:
ik heb t over tranqigel en die gel werkt totaal niet op mijn paard.

Ja, precies dat dacht ik al, die werkt bij mijn paard ook niet. Maar je reageerde op die pasta waar ik het over had, vandaar.