Paard geopereerd aan OCD - ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maria1991

Paard geopereerd aan OCD - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 12:57

Hoihoi,

Ik zie zo weinig topics over paarden met OCD. En dat terwijl het toch een veel voorkomende operatie is.

Ik heb een nieuw paard welke bij aankoopkeuring twee OCDtjes bleek te hebben aan de voorzijde van de twee kogels aan de voorbenen. Het is een risico maar ik heb besloten hem toch te kopen na goede afspraken te hebben gemaakt met verkopende partij en heb hem laten opereren. Inmidddels zijn we ruim twee weken verder, het drukverband mag er af blijven en de hechtingen zijn verwijderd. Hij moet 4 weken absolute boxrust en daarna nog een maand stappen gecombineerd met paddock en boxrust. Het ziet er allemaal heel netjes uit; kogels zijn mooi dun en de wondjes zijn dicht en rustig.

Zijn er meer mensen die paard hebben laten opereren aan ocd? Hoe is het gegaan? Hoe gaat het revalideren. Ik vind het interessant om anderen hun verhaal te horen en te horen hoe andere paardjes het doen onder de boxrust en het opbouwen. Wat bieden jullie je paarden aan om ze te vermaken?

Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/ verhalen
Laatst bijgewerkt door Gini op 20-11-15 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast: centraal topic is enkel toegestaan na overleg met de moderators

SilvanoN

Re: Paard geopereerd aan OCD - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:19

Mijn paard 10 dagen absolute boxrust daarna 10 minuten stappen aan dw hand en dat in 8 weken opbouwen tot half uur. Toen groen licht gekregen om te rijden. Paard was niet blij met zijn boxrust en uiteindelijk ging stappen aan dw hand alleen nog met een paar streepjes orale verdoving( wat natuurlijk ook niet gezond is)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:24

Mijn paard is destijds geopereerd aan een OCD in de sprong. Ze was 2,5 toen ze geopereerd werd. De OCD is verwijderd, waarbij al slijtage te zien was in het gewricht. Daarvoor heeft ze een supplement gehad om het kraakbeen te helpen herstellen. Na de operatie had ze boxrust, echter werkte dit thuis niet zoals gepland. Aangezien de andere merrie naar buiten ging, en zij binnen moest blijven brak ze de boel af. Uiteindelijk hebben we een klein stuk paddock ( 10 x 15) afgezet, en daar ging ze iedere dag in naast de andere merrie. Ze hield zich vrij rustig, en uiteindelijk heeft ze de hele winter nog lekker buiten gelopen. In april is ze uiteindelijk ingereden. Ze heeft nooit kreupel gelopen op het been. En de sprong is mooi droog gebleven.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:41

Carpe diem weet je nog hoe dat supplement heten om het kraakbeen te herstellen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:46

Hier meerdere ocd operaties. Allemaal in BE bij Equitom gedaan. Kogels,sprong,knie.
4 of 6 weken boxrust/4/6 weken stappen aan de hand en daarna nog een paar weken stappen recht uit ohz. Daarna ook pas weer naar buiten.
Bij ons gingen de meeste al naar buiten bij het stappen aan de hand. Omdat als ze op een paddock/wei stonden ze geen van allen gek werden, en aan de hand alles afbraken..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:07

mijn paard in 2011 een chip in de kogel rechtsvoor.
6 weken boxrust mocht er met mesten uit om beetje te grazen
na 6 weken op controle en week later weer de wei op
ging erg uit zijn dak maar alles goed gegaan,helaas na 4mnd stokkreupel aan dat been na 2x ijzer aftrapping
ik heb hem weer rust gegeven op de wei en ben na 6 mnd weer op gaan bouwen
mocht met 6 weken gaan beginnen maar dat vond ik veel te snel
heb geen spijt van het lange herstellen gehad
helaas wel artrose
Afbeelding

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:34

Mijn paard is afgelopen juni geopereerd aan OCD in zijn rechterachterknie.
Hij heeft 2 weken volledige boxrust gehad, hierna 4 weken stappen aan de hand, toen 4 weken in een paddockje van 8 bij 8, hierna nog een aantal weken in een groter stuk alleen en daarna in de groep.
Met werken hebben wij rustig opgebouwd dmv longeren en wandelen en uiteindelijk wat onder zadel. Helaas niet lang want ik heb niet genoeg ervaring voor een jong paard zoals hij maar alles met operatie is super verlopen! Paard was overigens net 6

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:37

Een stalgenoot heeft haar paard vorige week laten opereren aan een OCD.
Dit paard is helaas na de operatie ingeslapen. Paard was volledig verlamd geraakt toen het op de operatie tafel was gelegd.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:01

Matheno schreef:
Een stalgenoot heeft haar paard vorige week laten opereren aan een OCD.
Dit paard is helaas na de operatie ingeslapen. Paard was volledig verlamd geraakt toen het op de operatie tafel was gelegd.

|( och wat erg zeg.....

pff wij hebben ook flink gezweten, mijn paard 1x geopereerd en 1x onder de ct-scan, paard van stalhoudster 2x binnen 2weken geopereerd aan div chips in voorknie[ ze waren er vergeten....] en paard stalgenootje onder ct-scan
maar gelukkig allemaal goed gegaan

was onze grootste angst dat de operaties goed gingen maar dan tijdens ontwaken dat het alsnog fout zou gaan......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:13

Hier een beetje rare afloop.
Paard had op 2,5 jarige leeftijd een kleine ocd bij de sprong. Op 3,5 jarige leeftijd naar de kliniek gebracht voor de OP.......geen chip meer te zien.

Met de operatie zelf dus geen ervaring :+

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:52

Sizzle schreef:
Hier een beetje rare afloop.
Paard had op 2,5 jarige leeftijd een kleine ocd bij de sprong. Op 3,5 jarige leeftijd naar de kliniek gebracht voor de OP.......geen chip meer te zien.

Met de operatie zelf dus geen ervaring :+

Dat is apart! Ik wist niet dat dat kan, heb je daar nog uitleg van gehad?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:56

DA zei dat dit wel vaker voorkomt zolang paarden nog in de groei zijn.
Het lichaam heeft het gewoon opgeruimd.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:46

Sizzle schreef:
DA zei dat dit wel vaker voorkomt zolang paarden nog in de groei zijn.
Het lichaam heeft het gewoon opgeruimd.

Weer wat geleerd! Wel fijn voor het paard :)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:26

Joint saver heette dat product toen. Ik weet niet of het nu nog bestaat.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:33

Global medics heeft ook van dat soort supplementen.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 00:31

goh typisch he dat alle revalidatieperiodes zo verschillen. ik zit dus op 8 w totaal, dus wel langer dan jullie & dat terwijl het kleine ocdtjes waren op gunstige plek en het nog geen schade had aangericht.

Wij zitten nu in derde herstelweek en het gaat eigenlijk super. Ik geef mijne nu als rustgever Kamillebloesem en magnesium. Volgens mij werkt dat ook goed, maar ik heb natuurlijk geen vergelijk. Hij mag nu wel op paddock omdat hij op paddock rustiger staat dan op stal weg van zijn vriendjes. De eerste week was hij echt druk en onrustig, maar nu hij buiten staat overdag is hij veel relaxter.

Hebben / hadden jullie geen stress? Dat ze toch een gekke beweging maken ofzo?

Sizzle: ik heb het ook vaker gehoord dat het oplost. Of eigenlijk is gaan 'zweven' in het lijf. Scheelt een leuk centje als hij al ongeveer op operatietafel ligt en het toch opeens niet hoeft :D

Matheno; jeetje wat een horrorverhaal. Ik vond het ook spannend, was maar wat blij met het telefoontje van de arts. En eigenlijk heb ik nog spanning; bang dat hij ontploft op paddock of dat hij gekke sprong maakt met wandelen. Ik zie overal momenteel gevaar in.

Mirgino; mooie fotos van voor en na. Ik heb mijn nafotos niet gezien, maar arts zei dat er niets meer van te zien was. Zat op dezelfde plek als bij de jouwe zo te zien.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 04:49

Adequan spuiten, kost wel ff wat, maar is goede aanvulling op gewrichtsvloeistof. Kan je om de 3 dgn in de spieren inspuiten, kost 375 euro oid, dit heb ik gedaan bij ocd operaties. Google maar even op adequan, is echt top spul.

En anders synthetische glucosamine inspuiten in de ader, dit kost 50 euro, en dan komt t ook automatisch in gewrichten die t nodig hebben.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:01

Voorop gesteld mijn merrie doet echt nooit iets volgens de gangbare normen :+ :P
En zij heeft dus een Birkeland fractuur, is een soort van OCD, gehad. Dat is een chip in de kogel van het achterbeen, en deze zit dan aan de achterkant. Bij mijn merrie half wel/niet in het gewricht.
Kwam er bij toeval achter omdat haar been opliep omdat er een ijzer onder was gekomen.

Ze is februari 2013 eraan geopereerd. Hebben er 4 uur over gedaan aangezien de chip elke keer ontsnapte als ze hem hadden en moesten spoelen. ze hebben ook echt elke tang geprobeerd die in de kliniek te vinden was. Uiteindelijk hadden ze hem te pakken en is hij eruit gekomen. Ontwaken ed is allemaal super gegaan. Alleen was madam het niet eens was met het verband wat er om het been zat. De dag erop kwam ik dus in de kliniek en zegt de assistente tegen me "ik was toch de hele dag bang dat ze koliek zou krijgen. Tot ik me vanmiddag bedacht dat het Clips was". Ze kent dat drakegebroed van me al langer dan vandaag, en ze weten ook dat het geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken. Ze had dus de hele dag met dat been lopen slaan, en naar dr buik lopen kijken := dat maar iemand dr zou bevrijden van dat verband.

Na de eerste verbandswissel, die ik uitgevoerd heb, in overleg met mijn DA overigens. Die mijn draak erg goed kent en die ook weet dat ik ook daadwerkelijk bandageren kan, mocht ze mee naar huis.
Daar stalrust voorgeschreven gekregen. Wat absoluut niet ging. Zelfs met stalgenootjes erbij op stal stond ze alleen maar te springen en steigeren. Dus in overleg met de DA mocht ze na 4 weken al op een paddoc van 5x5. Wat wel goed ging. En voor die tijd mocht ze om de dag heel rustig en voorzichtig aan de hand met mij naar de rijbak (40 meter lopen) om daar even te rollen. Dit omdat ze zelfs depressief werd van het op stal staan. Ze is tijdens die wandelingen nooit uit dr plaat gegaan, stond altijd heel voorzichtig op en mocht dan voor de bak wat grasjes happen. Keurig gedrag wat we niet echt verwacht hadden van dr.

Na 6 weken opnieuw foto's gemaakt. Was niet goed, botontkalking aan de ene kant en lichte beginnende artrose aan de andere kant van het gewricht. Is toen ingespoten met hyaluron en heeft een tildren infuus gehad. Na 8 weken hernieuwd foto's. Nog steeds niet goed, weer ingespoten met hyaluron. 8 weken later iets verbetering en ze mocht weer op de wei. Ze heeft er in totaal 9 maand kreupel van gelopen, en ik had haar dus al opgegeven. Het leuke was ook nog dat er net in die 9e maand een kies dwars door de midden brak. Ze heeft in 2010 de kaak gebroken gehad, en daarbij 3 kiezen ontstoken. 1 van die kiezen brak dus en moest er eigenlijk ook met een operatie uit gehaald worden. Toen is alleen het losse stuk eruit gehaald en pas een paar maand later heeft een tandarts de rest verwijderd (zonder operatie gelukkig).

Maar goed maand 10, en ineens leek het alsof ze rad liep. Dus aan de longe en ja wel heel stijf maar rad. Fysio erbij gehaald om haar los te maken, en daarna naar de DA voor nieuwe foto's. Geen verandering kwa bot en advies om dr over de winter op de wei te laten. In het voorjaar opnieuw foto's gemaakt, minimale verbetering en opnieuw tildren en hyaluron gehad. Mocht ook weer kijken of werk ging. 3 maand met licht werk, en echt heel licht, stokkreupel. En dus weer op naar de DA. Nieuwe foto's en zoals ik al zei madam doet niks volgens het boekje, toen bleek dat het bot terug aan het groeien was. Dat is een heel lang proces en daarmee is ze nu dus nog steeds bezig. Ze is nog steeds niet echt belastbaar, 3 dagen licht werk en ze krijgt last van het been. En of ze ooit nog weer belastbaar wordt, geen idee??????? Ik heb dr vorig jaar maar met pensioen gegooid. Af en toe rijd ik haar nog wel maar dat is meer om dr een beetje goed in het hoofd te houden en recht in dr lichaam. Ze heeft nl ook nog de fijne aangewoonte om spagaat te eten. 90% van de tijd die ze op de wei staat, staat ze onder de omheining door te vreten in een houding die niet echt bevorderlijk is voor haar lichaam.

Grinnik maar goed, ik heb dus geen normaal paard :+ en dit verhaal is denk ik ook niet representatief voor hoe het meestal loopt. (en nog veel meer nee ik wil echt niet weten wat dit paard me al gekost heeft :+ ).

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:51

Mijn paard heeft volgende week een kijkoperatie aan zijn knie. Geen ocd, maar wel een iets vergelijkbare operatie dus leuk om ervaringen van jullie te lezen. Mijn paard heeft een chronisch ontstoken kniegewricht en ze gaan de kop van het gewricht vlak maken en stamcellen inspuiten. Hij moet daar 3-4 dagen blijven en daarna 2 weken boxrust. Mijn paard is rustig op stal dus denk niet dat dat een probleem gaat worden.?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:16

Mijn complimenten dat jullie zo veel voor jullie paarden over hebben!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:23

anjali schreef:
Mijn complimenten dat jullie zo veel voor jullie paarden over hebben!

Wij hebben er echt wel een paar dagen over nagedacht hoor. Het is veel geld. Maar mijn paard is pas 7 en bij ons geboren als we niks doen word het steeds erger. Dus eigenlijk moet je dan wel.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:56

Een DA vertelde mij dat er door OCD botwoekering kan ontstaan en dus atrose dus was voor ons geen andere optie , beter voorkomen dan genezen!
Nu alweer paar maanden staat hij wel te koop door omstandigheden maar dan is hij in ieder geval helemaal gezond. Het is veel geld maar wel se moeite waatd vind ik :D

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 19:59

Hier een minder leuke update. Gisteren spoedvisite dierenarts gehad omdat een been op plek operatie warm voelde. Dierenarts was niet direct in paniek en denkt dat hij zich gewoon verstapt heeft op paddock omdat hij behoorlijk energie over heeft.hij krijgt nu ontstekingsremmers voor een week en goed koelen. In paspoort nu ook genoteerd dat hij niet meer voor consumptie geschikt is.

Zo koel ik: spons onder verbandresten die ik nog had en met gieter goed vochtig houden.ideaal want zo hoef ik niet te strijden op wasplaats (met kans op gekke bewegingen)Afbeelding

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 00:13

balen zeg!!

ik koel met coolpack die ligt op stal in de vriezer en doe ik met bandage om het been

ik koel niet met water dat maakt de huid week

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:47

Dat is idd balen. Hoop dat het allemaal meevalt.
Ik koel ook maar zelden met water. Ik heb een set koud/warm beschermers waar cold of hot packs in kunnen. Zit speciaal een vak in waar de cold/hotpacks in passen. Die kan je dan ook rustig een 20 minuten erop laten, zelfs al lopen ze buiten.
Deze zijn dat. http://www.waldhausen.com/pflege-und-ha ... -paar.html