galopperen met neus in de lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muds

galopperen met neus in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 12:43

Wanneer ik mijn merrie loswerk en ik vraag haar aan te galopperen, strekt ze na het aanspringen haar hals recht omhoog en steekt haar neus dus recht in de lucht. Dit doet ze bijna altijd bij het aangalopperen en ik vraag me af wat dit betekent. Heeft het te maken met het bewegingsapparaat of is het eerder een uiting van joligheid/frustratie/enzovoorts?

Jetta

Re: galopperen met neus in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:00

Foto, filmpje? Kan vanalles zijn. Vrolijk paard, hoe gereden, hoe past harnachement...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:02

Heeft ze dan nog tuig op/om?
Zou daar aan kunnen liggen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:03

Klinkt als de rug wegduwen.
Hoe is de balans?
Past het tuig?
Hoe zit het met de mond?
Is ze lichamelijk okee?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 13:22

Ik heb het helaas nog niet op foto of film. (Het kaartje van m'n camera was vanmorgen vol :o :P )
Ik werk haar los los, dus zonder harnagement, zelfs zonder halster.
Zoals ik het kan beoordelen zit ze op het moment erg goed in haar vel.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:28

Muds schreef:
Ik heb het helaas nog niet op foto of film. (Het kaartje van m'n camera was vanmorgen vol :o :P )
Ik werk haar los los, dus zonder harnagement, zelfs zonder halster.
Zoals ik het kan beoordelen zit ze op het moment erg goed in haar vel.

Als ik het zo hoor lijkt het me dan pret, een beetje paard met hersenen zou dan niet gaan galopperen. Al vraag jij het. Als je paard pijn zou hebben zou ze dat wel aangeven door niet in galop over te gaan, zeker zo der dat jij haar vast hebt etc.

Als het kan zou een filmpje of wat foto's wel prettig zijn:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:49

En hoe oud is ze? Jonge paarden hebben vaak nog wat moeite met hun balans.
Joligheid zou je waarschijnlijk ook in de draf opmerken.
Er zijn ook rassen die gewoon minder snel hun rug ontspannen, en die gewoon wat meer moeite hebben met galop. Als je een fries of tuiger laat galopperen dan zie je ook vaak het hoofd omhoog schieten.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:53

8nnemiek schreef:
Er zijn ook rassen die gewoon minder snel hun rug ontspannen, en die gewoon wat meer moeite hebben met galop. Als je een fries of tuiger laat galopperen dan zie je ook vaak het hoofd omhoog schieten.

Klopt maar bij deze Tuiger alleen als hij tuig op heeft. Met loswerk is hij gewoon ontspannen....

Ik denk dat ze lol heeft en misschien niet precies weet haat balans te vinden. Maar k zou niet zeggen dat ze er pijn van heeft.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:01

Ik heb er ook zo een. Alle overgangen blijft het hoofd mooi op dezelfde plek, maar bij aangalopperen ging die neus altijd omhoog. Ik weet niet goed hoe en waarom het is begonnen, maar als resultaat ging ik na een tijd al veel te veel voorbereiden om te kunnen galopperen. Knollie wist al wat er komen ging en begon haar neus al weg te steken.

Met hulp van mijn instructrice er echt op gelet dat ik vooraf aan de galop geen signalen doorgeef en te veel doe. Met als resultaat dat het nu wel ontspannen gaat. Wij moesten onze cirkel echt doorbreken en dat moest van mijn kant komen.

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:11

Mijn paardje deed dit in het begin ook en zijn galop was ook echt bagger... had volgensmij op 9 jarige leeftijd nog nooit van galop onder het zadel gehoord :? Ik heb toen gewoon gegalopeerd en zodra ik wat ging versnellen ging zijn hoofje vanzelf vaak naar beneden en als ik dan in verlichte zit ging zitten zakte hij vaak nog wat meer, nu moet ik er wel bij zeggen dat hij op 6 jarige leeftijd pas is ingereden en nooit echt is doorgereden! Dit een aantal maanden zo gedaan en nu is het het normaalste wat er is, stofzuigen :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:19

Die van mij doet het nu ook, rug zit helemaal vast dus de osteopaat komt dit weekend.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 21:53

8nnemiek schreef:

Het gaat om een 16-jarige Tinker :)

Ik doe sinds een maand of twee grondwerk met haar, na een paar jaar amper aan het werk te zijn geweest: ik laat haar door middel van lichaamstaal stappen, draven, galopperen, halt houden, naar me toe komen.. Het is een perfectionist, die super goed oplet en continu bevestiging vraagt 'doe ik het wel goed?' In stap en draf is ze juist heerlijk rustig en ontspannen, dan laat ze lekker haar hals strekken en gaat dat neusje juist lekker naar de grond. Maar bij het aan galopperen strekt ze haar hals dus helemaal omhoog. (Ik vind het best een raar gezicht eigenlijk, en ook heel knap, want volgens mij kan ze op die manier ook helemaal niet zien waar ze heen gaat :') ) Na een paar galopsprongen kijkt ze weer voor zich uit en daarna zitten ook in de galop stukjes ontspanning.

Ik wil proberen aanstaande zondag beeldmateriaal te maken :)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:09

Hierbij het beloofde filmpje: https://youtu.be/FRGaOM528Ow
Vanaf 0:22 is het omhoog brengen van haar hoofd te zien. Nu viel het mee, ze kan haar hoofd nog veel verder omhoog houden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:23

Hmm in draf ontspant ze al niet en in galop vind ik het zelfs best bizar hoe ze loopt. Ik zou er echt even een osteopaat bij halen als het mijn paard was.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 09:33

Bedankt voor de tip. Ik heb het filmpje naar m'n osteopaat gestuurd.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:43

Hi muds,

Als ze fysiek ok is zou je hiernaar kunnen kijken - ook los, zonder iets van tuig kun je door buiging te vragen haar hoofd naar beneden vragen, maar hiervoor is wel n zekere mate van verzameling (en kracht) nodig. Iets om naartoe te werken dus!
Ben je al zo ver dat je haar van hand kan laten veranderen, liefst naar je toe (dus niet neus naar hek)? Dan heb he namelijk in de bocht kans dat ze haar achterhand goed laat ondertreden. Ik zou dat eerst oefenen, en pas als ze dat goed doet kleine stukjes laten aangalloperen.
Leuk, ik mis het grondwerken enorm- hier krijg ik heimwee van!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:06

Eens met Azmay.
Donders mooi paardje trouwens , maar zelfs in draf een echt gespannen bekkie en geen ontspannen kaken.
Wat je ook zou kunnen proberen is juist een longeerlijn aan het halster doen , puur als ondersteuning , zodat ze wel echt contact met jou ervaart doordat ze rechtstreeks met je verbonden is. Sommige paarden kunnen erg gespannen worden als ze ''opeens'' geen direct contact meer hebben met de mens.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:13

Heel leuk paardje om te zien, maar ze loopt kort en gespannen, ook in draf. Het bekken blijft stijf, mist schwung. Denk dat haar iets dwars zit, mogelijk in haar rug of bekken.

Leuk trouwens om weer eens iemand te zien die 'longeert' zonder hulpmiddelen. Ik deed dat ook met onze paarden, maar het blijft een mooi gezicht.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:26

Ik zou ook zeggen.. gewoon te weinig balans/coördinatie om fatsoenlijk op een volte te galopperen.
In de stap en draf zou ik meer voorwaarts en meer ontspanning willen zien voordat je kan verwachten dat ze goed kan galopperen. Ze haakt zichzelf bijna pootje, daarom komt het hoofd zo extreem omhoog omdat ze bang is om haar bek te gaan... ze galopeert aan om jou een plezier te doen.

Is dit loswerken het enige wat je met haar doet? Waarom heeft ze lang niks gedaan?
Iets van een osteopaat kan helpen... maar zou dan ook wel hebben over hoe je verder zelf moet trainen om je doel te bereiken. (Wat is je doel eigenlijk?)