Op 22 augustus is het paard wat ik rij zeer waarschijnlijk spierbevangen geraakt.
Symptomen: na 10/15 minuten losrijden begon ze vreselijk te zweten en werd ze slomer en stijver. Daarna afgestapt en wilde ze haast niet meer lopen. Wat later tijdens het plassen zeer donkerbruine urine.
Mogelijke oorzaak: 1,5 week rust maar wel volledig doorgevoerd met krachtvoer.
Die dag de DA gebeld en op advies 1 week stalrust, daarna naar buiten op klein stukje zodat ze niet kon rennen. Qua voer alleen op hooi. Persoonlijk had ik de DA er die dag meteen bij gehad maar aangezien het niet mijn paard is is dat niet gebeurd.
Na de 2 weken rust is de DA geweest en heeft bloed afgenomen (04/09), de waarden bleken erg hoog en ze heeft daarna een injectie gehad met ontstekingsremmer en pijnstiller en een week op de metacam. Tegelijkertijd met een vloeibare vitamine e en selenium gestart.
Ruim 3 weken later (29/09) weer controle van het bloed en waren de waardes nog te hoog. Hier gestart met neutradex. Nog steeds in een kleine paddock en mocht elke dag 10 minuten rustig aan de hand stappen.
Na 2,5 week nogmaals controle (16/10), nog steeds te hoog. Toen overleg met Utrecht gehad, die arts vond het niet schokkend, kon soms zo lang duren. Het advies was om te stoppen met het stappen aan de hand maar ze mocht wel naar buiten, nog op het kleine stukje.
Na 4 weken nog een keer gecontroleerd (17/11) en de LDH en CPK waren nagenoeg goed. Alleen de GOT bleef boven de 1000. Dat is doorgestuurd naar Utrecht om te kijken hoeveel precies. Na de uitslag heeft mijn DA weer contact gehad met Utrecht en die konden zo niet vertellen waarom het nog zo hoog was. Zij wilden haar eigenlijk zien en vanaf niets beginnen met zoeken. De eigenaar vond dit niet nodig want "ze ziet er niet ziek uit dus het valt wel mee".
Dus gisteren 3 andere klinieken gebeld om te vragen of zij misschien iets soortgelijks hadden meegemaakt. Ze moeten nog terugbellen dus dat wacht ik even af.
Op het oog zie je er niets aan, ze is alert, ziet er goed uit en oogt fit.
Hieronder de specifieke waardes.
meting GOT LDH CPK GGT (?lever)
04-09-2015 +1000 1260 228
29-09-2015 +1000 559 232
16-10-2015 +1000 613 275
17-11-2015 1400 530 normaal goed
Hopelijk is er iemand die hier wat meer over kan vertellen. Graag géén commentaar op het feit dat de DA er niet dezelfde dag bij is geweest. Het is niet mijn paard dus had ik daar weinig invloed op. De eigenaar is rond de 70 en van de oude stempel, aangezien ze er ook niet ziek uitziet vind hij het wel mee vallen.