Ontwormen, wie heeft het perfecte overzicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ontwormen, wie heeft het perfecte overzicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 08:56

Ik heb jaren zo een mooi overzicht gehad van wanneer je nu precies welk ontwormingsmiddel kon geven voor het soort wormen. Maar pc gecrasht en ik ben hem dus kwijt.

En Google is nooit mijn beste vriend, dus ik hoop door jullie weer een perfect overzicht te kunnen krijgen? Zodat ik weer in 1 opslag kan zien wanneer ik wat moet geven?

Marjo89

Re: Ontwormen, wie heeft het perfecte overzicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:52

Eerst mest onderzoek en dan pas ontwormen.
Onnodig ontwormen zorg voor resistentie en over paar jaar is er geen middel meer wat werk.
9/10 x is ontwormen onnodig..

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:56

Ben ik ook wel benieuwd naar. En mestonderzoek vertrouw ik niet meer.
Paardje was vorig jaar graat en graat mager, ineens, maar mest bleef maar schoon terug komen. Heb het naar 3 verschillende toegestuurd en nee hoor, ontwormen niet nodig.
Stalgenootje haar paard werd op precies dezelfde tijd graatmager en zat vol wormen.
Dus ik heb ook ontwormd en spontaan werd ze weer dikker... Dus ik blijf mooi preventief ontwormen

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:58

Opsturen is niet meer betrouwbaar, daarom doe ik het zelf !
Het is van belang dat het verse mest is. Hou ouder de mest hoe minder betrouwbaar.
En er wordt wel altijd geadviseerd om tegen de vrieskou te ontwormen tegen horzelarze wormen.
Want je kan niet alle wormen zien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:14

Stukje van een eerdere post van mij: Mizora @ [VSW] Wormenkuur, hoe en wat na de nieuwe regelgeving?
Citaat:
In Engeland en Duitsland zijn al bloedwormen aangetroffen die resistent zijn tegen de -mectine groep (ivermectine en moxidectine).

Nu zijn de ontwormmiddelen nog voor deze wormen effectief:
ivermectine: volwassen bloedwormen (groot en klein) - gedeeltelijke resistentie bij spoelwormen en aarsmaden.
moxidectine: alle bloedwormen (groot en klein) - gedeeltelijke resistentie bij spoelwormen en aarsmaden.
pyrantel: spoelwormen, een aantal soorten lintwormen (bij dubbele dosis) - gedeeltelijke resistentie bij bloedwormen en aarsmaden.
praziquantel: alle lintwormen
fenbendazole 1 dag: aarsmaden en spoelwormen
fenbendazole 5 dagen: aarsmaden, spoelwormen en bloedwormen (groot en klein).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:36

Dank je Mizora, dit is al een heel mooi begin! Hihi nu nog in welk seizoen geef je wat en dan wil ik zelf ook nog wel een tabel in elkaar flansen, als men daar interesse in heeft...

Liever geen discussie over wel of geen mestonderzoek; bij mij heeft er 1 cushing en daar is het juist zo van belang bij, om preventief goed te ontwormen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:41

PB bokker Geerke anders even, zij heeft er veel verstand van!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:47

Ik ontworm slechts 1x per jaar preventief. Rond december met equest pramox.

Maar als je per se preventief wilt ontwormen dan zou ik iets als dit doen:
Feb: fenbendazole
April: ivermectine (eventueel +praziquantel)
Juni: ivermectine
Augustus: pyrantel
Oktober: equest pramox (moxidectine+praziquantel)
December: ivermectine

Dan bestrijd je 4x per jaar bloedwormen.
2x per jaar spoelwormen.
1x per jaar aarswormen.
1-2x per jaar lintworm.

Indien er twijfel is of het paard bloedwormvrij is in februari 5 dagen fenbendazole.
Indien er twijfel is of het paard lintwormvrij is in augustus dubbele dosis pyrantel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:48

Das een goeie Princesj! Ga ik doen!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:51

Mest onderzoek is zeker niet betrouwbaar. Mijn veearts zei vorige week nog dat er ook wormen zijn die je bijna nooit in de mest ziet. Zo had hij laatst voor het eerst in 4 jaar weer een lintworm in de mest gezien terwijl ze op zijn praktijk toch zo'n 1000 mest onderzoeken per jaar doen.
Daarom ontwormt ik mijn paarden 1x per jaar preventief en doe ook nog 1x per jaar mest onderzoekk op advies van mijn veearts

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:52

Afbeelding
Dit schema heb ik via google gevonden.

Ik heb heel lang mestonderzoek gedaan, maar de laatste jaren gewoon een aantal verschillende wormkuren besteld en ik ontworm nu gewoon een paar keer per jaar met verschillende middelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:53

Lintwormen zijn inderdaad lastig aan te tonen. Daarnaast komt lintworm ook niet zo vaak voor. De combinatie maakt dat ze bij mestonderzoek bijna nooit naar boven komen. Maar ik ontworm ook 1x per jaar preventief voor lintworm en bloedwormen om die reden.

Edit: het is een mooi schema maar het houdt geen rekening met de resistentie die de laatste 10 jaar is opgetreden. Fenbendazole gebruiken om bloedwormen te bestrijden kan echt alleen nog maar bij een 5-daagse kuur, pyrantel is er ook lang niet altijd meer geschikt voor. Aarswormen zijn resistent tegen ivermectine/moxidectine en pyrantel.

Ivermectine en moxidectine zijn neefjes van elkaar. Ze hebben last van kruisresistentie. Ontwormingsschema's die enkel deze twee middelen gebruiken ontwormen dus eigenlijk het hele jaar met 1 middel resistentietechnisch bekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:00

Dat was idd het overzicht dat ik ook altijd had 8nnemiek, dank je wel. Nu nog eens bekijken of ik het van Mizora, van wanneer geef je wat er in verwerkt kan krijgen...

En zo zie je maar, ik geef eigenlijk nooit moxydectine (schijnt niet goed te zijn bij cushing) maar pyrantel en fenbendazole eigenlijk ook nooit, dus wat ik ben blij dat ik het toch weer even aan jullie heb gevraagd zeg!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:03

Ik ontworm 1x per jaar preventief met equest pramox. Word ook zo op stal geregeld dus dat is voor mij helemaal makkelijk.

Ik vind zo vaak ontwormen als het schema van mizora echt grote flauwekul en je werkt daarmee alleen maar resistentie in de hand. Iets waar we al veel last van hebben. Toch jammer dat mensen het blijven doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:09

Rotation Deworming Schedule

ROTATION

1January/February

Pyrantel

2March/April

Fenbendazole/Oxibendazole

3May/June

Ivermectin

4July/Aug

Pyrantel

5Sept/October

Fenbendazole/Oxibendazole

6November/December

Ivermectin

COMPOUND OPTIONS

PYRANTEL

Durvet Pyrantel, Strongid Paste, Exodus Paste

FENBENDAZOLE/OXIBENDAZOLE

Panacur Paste, Panacur PowerPac, Safe-Guard Paste, Safe-Guard Equi-Bits, Safe-Guard Power-Dose, Anthelcide EQ

IVERMECTIN

Equimax Paste (with praziquantal), Zimecterin Paste, Zimecterin Gold (with praziquantel), Quest Equine Gel (Moxidectin), Quest Plus Gel (Moxidectin with praziquantel), Agri-Mectin Paste, Bimectin Paste IverCare Paste

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:11

Preventief ontwormen zou alleen voorbehouden moeten zijn aan zieke, zwakke, of jonge paarden (tot 2-3 jaar). Dat zijn namelijk de groepen die onvoldoende weerstand tegen wormen kunnen bieden. Voor een cushingpaard zie ik dus ook voordelen van preventief ontwormen. Maar voor gezonde volwassen paarden niet (meer dan eens per jaar).

Het schema is dus ook niet voor alle paarden weggelegd. Maar als je toch preventief wilt ontwormen, doe het dan goed. En doseer ruim! Dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste om resistentie te voorkomen. Doseer altijd minimaal 1.1x het geschatte gewicht en behalve bij moxidectine het liefste zelfs 1.2-1.3x het geschatte gewicht. Moxidectine mag echt niet meer dan 1.5x gewicht gegeven worden, de rest van de ontwormingsmiddelen geven behalve platte poep meestal geen klachten tot 5x gewicht doseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:15

Maar het was toch alleen maar een goedbedoeld advies van Mizora? Er word nergens gezegd , dat iemand dit doet hoor.

Ik wil tenslotte graag weten, wat het beste middel is voor het specifieke jaargetijde, dus ik ben er blij mee. Het overdoseren is mij gelukkig wel al weer even bekend en dat doe ik dan ook trouw.

Thanks JP, ik gaat hier maar eens een avondje voor zitten geloof ik, om alles in een mooi overzicht te krijgen... :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-15 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:19

Citaat:
Preventief ontwormen zou alleen voorbehouden moeten zijn aan zieke, zwakke, of jonge paarden (tot 2-3 jaar).

Ik vind dat geen verstandig advies - het is zeker geen garantie dat het paard geen schade kan oplopen van wormen zolang hij | zij maar 'gezond' is. Je zou dan tenminste jaarlijks moeten controleren hoe de stand van zaken is ( o.a. door mestonderzoek als is dat lang niet altijd 100% betrouwbaar en een aantal parasieten worden niet ontdekt)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:21

Ik ontworm standaard eens per jaar (met pramox) en inderdaad, ik raad daarnaast nog 2x per jaar mestonderzoek aan. Pramox dekt de lintworm al in en aarswormen veroorzaken jeuk en weinig schade, waardoor die op klinisch beeld afgehandeld kan worden.

Dit noem ik niet preventief ontwormen zoals dat gangbaar gebruikt wordt (namelijk 6-8x per jaar ontwormen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:52

Mizora een vraagje? Zou je dan 5 dagen achter elkaar een hele tube (bij paard) moeten geven aan fenbedazole? Dus echt 5 hele tubes?

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:01

ohjajoh6 schreef:
Mizora een vraagje? Zou je dan 5 dagen achter elkaar een hele tube (bij paard) moeten geven aan fenbedazole? Dus echt 5 hele tubes?

Panacur (fenbendazole) bestaat ook in vloeistof voor 5 dagen, noemt Panacur equine guard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:04

kan ik niet vinden, bij waar ik altijd bestel, maar wel de 1 liter variant, dus vandaar dat ik het mij afvraag.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:11

Ff tip. Als je mos in je gras hebt wees dan alert op lintworm.

Ik ontworm voorjaar en najaar met equest (pramox) op aanraden van mijn arts.

Als je jonge dieren hebt neem dan ook de spoelworm mee.

advies van mijn arts: om de 3 mnd mest onderzoek, preventief in voorjaar en najaar de equest.
(Let op: ik maak elke dag de wei schoon en heb geen vreemde paarden op de wei, wei is van nov-april niet begraast , infectie druk is dus laag

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:12

ik ontworm standaard. mestonderzoek was negatief toch ontwormt omdat het paard veel mee gaat naar andere locaties en er zaten toch zeker wormen in de mest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:18

Ik heb hetzelfde; maak elke dag wei of bak schoon en stallen schoon. Staan al hun halve leven samen en geen mos hier in de wei.
Ik doe dus altijd overdoseren, als ik ontworm en doe dit maximaal 4 x per jaar, maar meestal 3x.
Dus 1x per jaar of de pramox (laatste jaren dus de praziquantel/ivectermine, ivm de cushing en moxidectine niet goed daarvoor schijnt) en de andere 2x ivectermine.

Ik heb dus in al die jaren ook nog nooit een worm gevonden in de mest. Maar of ik het dan perse goed doe, is natuurlijk ook niet gezegd...

En nou zei mijn DA dus gisteren, terwijl ik voor de wormenkuur kwam o.a., dat hij bij volwassen paarden dus niet bang meer is voor lintworm en heb ik dus de ivectermine weer meegenomen, maar twijfel nu dus toch. Maar als ik jou zo hoor, kan ik die dan ook in het voorjaar geven...