Mineralisatie occiput

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amikaa

Mineralisatie occiput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 09:26

Hallo allemaal,
Tijdens de aankoopkeuring van een nieuw paard was op de rontgenfoto's van de nek lichte mineralisatie van de occiput (achterhoofdsknobbel) zichtbaar. De dierenarts zou het paard hier niet op afkeuren maar het is wel een bemerking.
Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft: oorzaak/symptomen/vooruitzichten?
Groetjes Amikaa

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 01:05

Dat is waar de nekspieren aangehecht zitten. Bij intensief dressuurmatig rijden lijkt mij dat mogelijk problematisch. Voor welk doel is dit paard gekeurd? Hogere sport/dressuur of enkel recreatie?

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 11:43

tamary schreef:
Dat is waar de nekspieren aangehecht zitten. Bij intensief dressuurmatig rijden lijkt mij dat mogelijk problematisch. Voor welk doel is dit paard gekeurd? Hogere sport/dressuur of enkel recreatie?

Hallo Tamary, bedankt voor je reactie en excuses dat ik nu pas reageer. Ik kon de thuis de cdrom met rontgenfoto's niet uitlezen. Ze zijn nu naar jpeg formaat omgezet.
Paard is gekeurd met als gebruiksdoel sportpaard: dressuur/springen/eventing, heeft al Z1 dressuur gelopen,
Gr Amikaa

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 11:54

Afbeelding
Dit is de rontgenopname