Wanneer weer terug naar droog hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monica_86

Wanneer weer terug naar droog hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 23:13

Sinds maart staat mijn haflinger op nat hooi. Ivm hoesten tijdens het hooi eten. Dierenarts destijds gehad en constateerde luchtweginfectie. Daarvoor heeft ie toen sputolysin poeder en prednisonkuur gehad. Ook per direct op nat hooi. Vrijwel meteen was het hoesten over.

Nu zijn we 8 maanden verder en vraag ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met bovenstaande en hoe snel jullie terug zijn gegaan naar droog hooi en hoe jullie dat hebben gedaan.

Alvast bedankt!

petitparis

Re: Wanneer weer terug naar droog hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:54

ik heb mijn paard na een dampigheidsaanval overgezet naar zo droog mogelijke voordroog. Het zwaarder ademen ging met geweekt hooi nooit 100% over, het stonk verschrikkelijk eenmaal het warmer werd en iets droger hooi resulteerde na 2 dagen al terug in hoesten en zwaarder ademen.
Verluchting speelt ook wel vaak een rol en/of eventuele stof uit droog hooi in de neus kan vallen of niet.

Normaal wacht ik altijd enkele weken nadat de symptomen voorbij zijn met wisselen/aanpassen vh voerbeleid.

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:57

Ik heb me pony nooit meer terug gebracht naar droog hooi want telkens als ik het probeerde ging ze weer enorm hoesten

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:26

Wij hebben een oudere merrie van 22 jaar en bij haar werd een luchtwegallergie vastgesteld. Ze heeft twee keer een kuur gehad met Sputolysin poeder en iets anders (kom niet op de naam maar is heel bekend bij hoesten). De DA adviseerde mij om het hooi nat te maken (eigenlijk weken) en dat we dit ook zo moesten blijven doen want anders heeft de hele medicatie geen zin gehad.

Nu zou ik ook heel graag over willen op gewoon droog hooi want we hebben drie paarden en ze krijgen 1 keer per dag 9 volle hooinetten waar ze het samen mee moeten doen. Maar ik denk dat het onverstandig zou zijn om ineens weer over te stappen.
Ik doe de netten vol met hooi en spuit ze dan met de tuinslang af, voor de merrie is dit al voldoende en hoef ik het niet te weken. Het zal dan voor haar met name gaan om de stof die er af komt als ze aan het eten is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:36

Je kan het proberen en dan goed in de gaten houden. Wanneer het paard toch weer een hoestje geeft weet je dat alleen nat hooi de optie is.