Advies gevraagd voor mijn twee dames.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Advies gevraagd voor mijn twee dames.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 19:40

Ik heb een vraagje, ik lig er geen nachten van wakker, maar wil het graag goed doen.
We hebben een spaans paardje(Espe) van nu 2 jaar en 5 maanden en een barock pinto paardje(Elske) van 1 jaar en 4 maanden.
We voeren ze elke ochtend 600 gram podogrow en hooi en savonds ook weer 600 gram podogrow en hooi. Tussendoor krijgen ze ook nog wat hooi en kunnen ze gras eten, ze staan 24/7 buiten , alhoewel er hier niet echt gras groeit.
Nu vind ik ze te dik worden, moet ik dan minder brok geven of minder hooi? Ik denk zelf minder brok, maar wil niet dat ze in groei achterblijven. Vooral Espe heeft een achterstand omdat ze een verwaarloosd veulen was. Wie kan me raad geven?

Afbeelding

Esperanza links, Elske rechts.

Memere

Re: Advies gevraagd voor mijn twee dames.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:44

Geen brok en enkel hooi :j

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:49

Door het minderen in brok zullen ze niet achter blijven qua groei hoor.
Brok zit vol met suikers.
Ik zou inderdaad minder brok of geen brok doen en dan eventueel wat meer hooi.

Mijn haflinger van 5 jaar die aan het werk is krijgt minder brok dan wat jij aan je jonkies voert.
Hij krijgt s ochtends en s avonds een bodempje brok.
Laatst bijgewerkt door Karin92 op 15-11-15 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:50

Minder brok, in brok zitten allemaal ingrediënten die paarden niet goed kunnen verteren nog niet te zwijgen over de hoeveelheden suiker die in sommige merken zit. Ik heb zelf geen ervaring met dit merk, maar ik zou gewoon twee maanden brok minderen, bijvoorbeeld 300 gram ipv 600, en kijken of het helpt. Als je bang bent dat espe te klein blijft zou ik eerst minderen bij elske en kijken of het invloed heeft op haar gewicht. Op de foto zien ze er in ieder geval wel prima uit! :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:51

Ik zou geen brokken meer geven, wel vitamine en mineralen korrels (diverse merken verkopen het in korrel en/ of in minibrokvorm) daarvan is een handjevol per dag voldoende, kijk maar even op de emmer en of verpakking voor gebruiksaanwijzing en verder alleen ruwvoer.

Komen ze niets te kort.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 20:20

Bedankt voor de snelle reacties. We gaan dus brok minderen en als het nodig zou zijn eventueel vitamines en mineralen bijgeven. :)