Wat is dit voor beestje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Wat is dit voor beestje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 16:04

Ik had vorige week een keer twee van deze beestjes uit mijn paard zijn vacht gevist, en nu vandaag zat er een op de staart boven aan, op de staartwortel tussen de haren, waar nu allemaal korstjes zitten, en op de kont tussen de vacht, dit zag ik omdat hij geschoren is.. Mijn paard is de laatste tijd een beetje afgevallen en verliest zijn spieren en is een beetje duf.. kan dit door dit beestje komen? Ik ga morgen bellen voor een afspraak met de dierenarts, heb het beestje bewaard.

Btw; hij hapte er naar en sloeg wild met zijn staart dus het beestje bijt ook!!!! heeft 6 poten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Perryx op 15-11-15 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Re: Wat is dit voor beestje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:06

Het doet me denken aan een platte teekx)
Ik zou het niet weten...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:06

Ziet er uit als een kruising tussen een wants en een spin

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:07

Lijkt wat op een luisvlieg. Was hij kapot te knijpen of ging dat erg moeilijk?
Laatst bijgewerkt door oomens op 15-11-15 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:07

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 16:09

We wouden hem laten verzuipen, maar hij gaat niet door van water. harde beestjes zijn het

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:11

Dan is het de hertenluisvlieg, dik hard schild en ze zijn vaak vliegensvlug.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 16:11

Snel was hij wel ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:14

Net als Susanne gok ik hertenluisvlieg :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:17

Ik denk idd ook hertenluisvlieg.
Die gooit de vleugels af zodra ze op je paard zitten en zien er dam uit als een soort spinnetje, die idd vliegensvlug is en waar paarden vaak erg gek van kunnen worden.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:18

Ik gok ook hertenluisvlieg. Nare beestjes. Mijn Haflinger heeft er afgelopen zomer erg veel last van gehad. Bij hem gingen ze rond de koker zitten en daardoor werd zijn hele koker dik en hard... Heb jij je paard aan de rand van het bos/heide staan? Daar schijnen ze nogal vaak voor te komen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:20

Bij sommige dieren kan een beet van een hertenluisvlieg echter wel schadelijk zijn. Er zijn gevallen bekend dat gebeten paarden ernstige symptomen van koliek kregen en bij honden kunnen ernstige ontstekingen vormen. Bovendien hebben Duitse onderzoekers ontdekt dat de hertenluisvlieg ziektes op herten kan overdragen door middel van de bacterie Bartonella schoenbuchensis.[2]

Oei, toch maar even opletten met dit nare beest.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 16:22

Babootje schreef:
Bij sommige dieren kan een beet van een hertenluisvlieg echter wel schadelijk zijn. Er zijn gevallen bekend dat gebeten paarden ernstige symptomen van koliek kregen en bij honden kunnen ernstige ontstekingen vormen. Bovendien hebben Duitse onderzoekers ontdekt dat de hertenluisvlieg ziektes op herten kan overdragen door middel van de bacterie Bartonella schoenbuchensis.[2]

Oei, toch maar even opletten met dit nare beest.

Ik las het inderdaad, ik bel morgenvroeg gelijk de dierenarts voor een afspraak voor een bloedonderzoek!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:23

Het is herteluis. Blijven net zolang in de vacht zitten totdat ze klaar zijn. Ook moeilijk dood te maken. Je moet ze echt doodknijpen met je nagels

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 16:24

Maureen95 schreef:
Het is herteluis. Blijven net zolang in de vacht zitten totdat ze klaar zijn. Ook moeilijk dood te maken. Je moet ze echt doodknijpen met je nagels

Lijkt inderdaad précies! zijn deze schadelijk voor mn paard?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:25

Normaliter niet. Maar even goed in de gaten houden of je paard er geen allergische reactie op geeft.

En vaak zitten ze op warme plekjes. Tussen de liezen

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 16:57

Lees dat ze er wel koliek van kunnen krijgen.. raar.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:59

Goh, ik heb dit nog nooit gezien ? Leven die beestjes de hele winter door ? Of gaan ze dood als het heel koud wordt ?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:06

Brrrrr, herteluisvlieg. Op de Veluwe zitten ze, weet ik uit ervaring. Een van de boswachters op de Utrechtse Heuvelrug vertelde twee weken geleden dat ze daar ook gesignaleerd zijn. Normaal gesproken zijn ze in de zomer actief, dacht ik, maar het is nu nog zo warm voor de tijd van het jaar dat dat misschien wel invloed heeft.

Ze gaan meestal tussen de achterbenen van het paard zitten en bijten dan. Ze zijn erg goed in precies uit de buurt van tanden, benen en staarten te blijven. Meestal zie je die paarden als een idioot door de wei scheuren, al trappend, bokkend en meppend. Eerst denk je nog "ach, schattig, hij heeft z'n jolige kwartiertje", blijkt even later dat ie gewoon gepest wordt :(:)

Ze zijn iig erg lastig te vermoorden; verzuipen lukt niet, platmeppen ook niet {:)-:( Mijn enige oplossing was platdrukken tussen m'n nagels of uit elkaar trekken (ja, gaver).

Wel eens ergens gelezen dat ze niet heel snel voortplanten, dus elke vermoorde hertenluisvlieg is mooi meegenomen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:11

Een simpele en niet schadelijke truc om ze in ieder geval vd anus van je paard weg te houden (Waar ze soms hardnekkig gaan zitten): gewone sla-olie er op doen. Die diertjes glibberen er dan in 1 keer af.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:16

Nachtlampje schreef:
Een simpele en niet schadelijke truc om ze in ieder geval vd anus van je paard weg te houden (Waar ze soms hardnekkig gaan zitten): gewone sla-olie er op doen. Die diertjes glibberen er dan in 1 keer af.

Das een goeie tip, die ga ik onthouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:32

Mijn paard is ook wel eens bokkend de stalgang door gegaan toen er eentje tussen zijn benen zat. Hij werd helemaal gek.
Schijnt dat ze uit Frankrijk komen, daar zijn ze nog veel meer aanwezig.