Ik zit met een probleem. Mijn Dartmoor pony van 8 heeft al sinds halverwege de zomer een enorm dikke nek. We hebben al van alles geprobeerd. Ze heeft van de zomer op een heel kale wei gestaan, veel beweging gehad en minimale brokjes gekregen. De dame glanst enorm en is heel levenslustig.
Nu het gras op is moest ze natuurlijk aan het hooi/kuilvoer. Dit heeft geen verandering gebracht. De nek is niet dikker of minder dik geworden. Ze staat samen met mijn KWPNer dus qua voeren van hooi is het nu lastig. Ze staan momenteel apart van elkaar omdat ik niet weet wat ik moet. De Dartmoor onbeperkt hooi voeren lijkt mij niet verstandig.
Kortom ze staat nu op zand met minimaal hooi, genoeg voor haar en ze krijgt speciaal brokjes via de dierenarts waar geen suiker in zit maar wel de nodige vitamines en mineralen. De dierenarts is uiteraard geweest maar deze zit ook met de handen in het haar.
Dank voor je reactie Babootje, dit heb ik geprobeerd maar ben ik na een maand mee gestopt omdat ik geen verschil merkte.
Blixem
Geplaatst: 15-11-15 09:52
Een lease pony van mij had dat ook. Vooral veel beweging, wij maseerden ook weleens de nek en dat hielp om de nek soepel te maken. want die dikke nek is suiker dat hij opslaat. Heeft de pony toevallig zomerexceem?
Marjo89
Geplaatst: 15-11-15 09:54
Slowfeeder. Meer bewegen. En geen krachtvoer of welke zooi dan ook. Evt magnesium bijvoeren dit zou je door een handje pulp kunnen mengen
Flowerbomb
Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-15 09:57
Heb ik ook geprobeerd. Masseren vind ze lekker maar effect heeft het niet. Beweging krijgt ze veel. Nee ze is verder kerngezond. Slowfeeder heeft ze hangen. Krachtvoer krijgt ze niet alleen vitaminebrokjes in overleg met de dierenarts.