Paard gevallen wonde en dik voorbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmarije84

Paard gevallen wonde en dik voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 09:17

Goedemorgen iedereen. Gisteren is op mijn werk een paard erg lelijk gevallen en heeft hierbij drie benen beschadigd vooral oppervlakkig en gelukkig niet kreupel (nog niet). Wel heeft hij een dikke voorknie (ik weet dat het anders genoemd word maar ik omschrijf het even zo) grote bult op het gewricht gevult met vocht en hartstikkr warm. In dat been heeft hij ook een gat (ja een gat ter grote van mijn vingertop diepte onbekend maar wel wat bot zichtbaar.) Wat zouden jullie aanraden mijn baas vind de DA maar onzin terwijl ik wss allang de DA gebeld zou hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:18

Normaal gesproken kun je best even afwachten als er niet gehecht moet worden.
Maar als er bot te zien is wel de DA laten komen

aishcream

Re: Paard gevallen wonde en dik voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:19

Zeker dierenarts bellen, zoals je het omschrijft moet er wat aan gedaan worden

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:20

Zoals ik dit hoor is het een intra-articulaire wonde.. Ik zou hier zeker even een DA naar laten kijken!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:23

Kan een flinke onsteking en ten gevolge daarvan bloedvegifitiging worden. Zou er ook even een DA bijhalen. Hoe is zin temperatuu?

xmarije84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 09:29

Mijn baas wilt geen da laten komen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:33

In gesprek gaan met je baas. Vraag waarom hij geen dierenarts erbij wil hebben en vraag hoe hij deze wonden dan behandeld zou willen hebben. Ben je het daar niet mee eens blijf dan in de vragende vorm antwoorden en ga niet met ik zou dit of ik zou dat antwoordenmof met verwijten gooien. Zoek eerst eens uit wat zijn redenen zijn en dan kun je altijd bedenken hoe jij wilt handelen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:44

Is het jou paard of zijn paard. Als jij toch een dierenarts wil laten komen is dat jou keuze.
Sterkte met je paard !!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:48

Altijd lastig als eigenaren geen DA willen laten komen. Is het iemand met een beetje verstand van paarden, en wat is het gebruiksdoel van het paard? Misschien kan je zeggen dat als er bot open ligt en het gewricht betrokken is hij het paard kan afschrijven als het gaat ontsteken? Is hij daar een beetje gevoelig voor?

Als er bot open ligt, of een gewricht, moet het namelijk echt gespoeld worden, anders heb je een heel groot probleem...

xmarije84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 09:51

Het is een springpaard van mijn baas. Ik werk namelijk op een springstal

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:52

Gothica20, was jijzelf met dit paard bezig?
Wat is jouw 'werk', rijdt je voor iemand?

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:56

Ah, eigenaar heeft een springstal, I see. En een rugzak vol kennis van paarden?..
Wat is zijn visie: "komt vanzelf goed" ?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:09

Ik vind dit altijd heel dubbel. Bezorgd zijn om een paard is goed, dat sowieso.. Maar uiteindelijk bepaald de eigenaar wat hij wil.

Wij kunnen vanuit hier niet zien/bekijken hoe het is, dus kunnen wij er weinig zinnigs over zeggen. Eigenaar zal wel kennis hebben neem ik aan, misschien vragen om er nog een keer naar te kijken als je het zelf echt niet vertrouwd?

(Zelf een verzorgster gehad die als ie 1x struikelde al in paniek appjes begon te sturen dat ie kreupel was en dat er een DA moest komen en weet ik veel wat :') Paar keer in paniek naar stal gereden want door hoe ze het bracht, dacht ik echt dat ie op 3 benen stond... Dus vandaar ook mijn "als je het niet vertrouwd, vraag of hij nog een keer kijkt. Want misschien heeft hij het niet goed bekeken, of ziet hij gewoon door ervaring dat het allemaal wel meevalt? Het is niet dat ik jou niet geloof dat het zo erg is, maar mijn ervaring is gewoon een beetje rot daarmee ;))

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:18

Als het gewricht zichtbaar is en het gaat ontsteken, dan ben je echt verder van huis. Denk dat een DA bij deze wond erbij halen geen slecht idee is. Als de eigenaar het paard tenminste als springpaard wil houden. :-/

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:25

Ik denk voor wat jij omschrijft een DA absoluut geen onnodige luxe is.
Als het gewricht gaat ontsteken dan kan dit paard zijn spring carrière wel vergeten. Dure grasmaaier!

Mocht de eigenaar echt NIET willen dat er een Da komt. Koelen koelen koelen. Rustig de slang erboven houden. Niet rechtstreeks erop spuiten..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:32

jorika1986 schreef:
Ik denk voor wat jij omschrijft een DA absoluut geen onnodige luxe is.
Als het gewricht gaat ontsteken dan kan dit paard zijn spring carrière wel vergeten. Dure grasmaaier!

Mocht de eigenaar echt NIET willen dat er een Da komt. Koelen koelen koelen. Rustig de slang erboven houden. Niet rechtstreeks erop spuiten..

Het is wel lastig. Als het echt een wond tot op het bot is wil je juist niet boven de wond spuiten omdat je dan vuil uit de vacht in de wond laat lopen. Maar spoelen met niet steriel vocht is dan sowieso niet handig. Zon diepe wond moet eigenlijk gewoon echt door een dierenarts behandeld worden

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:34

Lastig dat je baas niet wilt dat de da komt. Misschien dan maandag? Dan hoeft hij geen weekendtarief te betalen.
bij twijfel zou ik altijd even bellen...maar ja iedereen is daar anders in.
ik zou ook niet 'bezuinigen' op da kosten. Desnoods geld lenen. Maar ieder mier het toch zelf bepalen.

xmarije84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 10:36

Ik heb net twee foto's op mijn fb gegooid want via de foon lukt het niet om ze hier te zetten. Facebook.com/sabrinagothicarijksen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:19

Gothica20 schreef:
Mijn baas wilt geen da laten komen

Ontslag nemen en ergens anders gaan werken.

Pfff ik zou bij zo iemand niet willen werken

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:08

Ik was toch wel nieuwsgierig nu naar de wond. Ik vind je foto's niet schokkend, maar snap wel dat je het liever even zou hechten.

Misschien kun je je baas nog een keer laten kijken? Evt ook even afwachten hoe het er vanavond/morgen uitziet? Als het rustig blijft, zou dit mss wel goed kunnen worden weer, maar als het gaat ontsteken kan er natuurlijk van alles gebeuren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:06

Als echt het bot zichtbaar is, dan moet er natuurlijk een dierenarts komen!!!!! :(

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:10

Koelen, wond schoonhouden, paard laten stappen aan de hand om soepel te blijven.
Eventueel een wondspray, dat heeft elke springstal wel in huis toch
En verder kan je niks doen behalve goed in de gaten houden of de wond niet ontsteekt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:34

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Brainless op 15-11-15 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:34

Tja; zoals ik het zie zou ik ook niet gelijk een DA erbij roepen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:45

Zoals ik het zie, zie ik ook geen nood tot een dierenarts erbij.
Ik zou ontsmetten met betadine shampoo en wond lekker met rust laten verder.
Evt verder koelen met water om de zwelling te minderen.
En lekker wat stappen overdag.