prok wordenna verwijdering chipje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

florentine1

prok wordenna verwijdering chipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 12:02

zoals titel al zegt

kan een merrie die nu al voorlopig keur is en waar recent een chipje verwijderd is nog het prok certificaat halen?

Ben bezig met een 3 jarige voorlopig keur merrie waar dit dus recent bij gedaan is wil uiteraard erg graag deze merrie ibop laten lopen , ze is pas 1 maand geleden zowel klinisch als rontgen goedgekeurd ( na verwijdering chipje)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:11

Jahoor dit kan. Als ze verder helemaal goed is en er geen afvlakking te zien is waar het chipje is weggehaald dan kan ze gewoon PROK worden.

Vraag is wel hoeveel waarde je er dan zelf aan hecht. Ga je haar voor de fok gebruiken? Wil je daarom dat ze PROK wordt?

Alani

Re: prok wordenna verwijdering chipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:16

En ligt eraan waar het chipje zat. Kogels bijv tellen voor prok niet mee.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 13:24

Zat in de kogel maar ze is pas recent rontgen gekeurd dus prok is nog niet aangevraagd. verder heel mooi rontgenrapport.

Ach weet niet of ik ermee ga fokken zie er ook geen probleem in want een chip in de kogel is niet per direct een ocd overigens heb ik altijd gedacht dat ocd ook toch wel veel met grote paard en de opfok heeft te maken en minder met de vererving.

Maar als ze al zover is dan wil ik idd ook er een elite merrie van maken zie geen belemmeringen door een oud chipje ( waarschijnlijk een trauma omdat alles verder er heel goed uitziet)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:45

florentine1 schreef:
Zat in de kogel maar ze is pas recent rontgen gekeurd dus prok is nog niet aangevraagd. verder heel mooi rontgenrapport.

Ach weet niet of ik ermee ga fokken zie er ook geen probleem in want een chip in de kogel is niet per direct een ocd overigens heb ik altijd gedacht dat ocd ook toch wel veel met grote paard en de opfok heeft te maken en minder met de vererving.

Maar als ze al zover is dan wil ik idd ook er een elite merrie van maken zie geen belemmeringen door een oud chipje ( waarschijnlijk een trauma omdat alles verder er heel goed uitziet)

Een chipje uit de kogel is geen punt. In de kogel ook niet want het telt niet mee omdat de algemene redenatie is dat een chip in de kogel het gevolg is van een trauma. Bijvoorbeeld tegen een muur trappen. Het enige nadeel is dat hoewel hij niet meetelt voor de PROK hij wel op het rapport staat en dat is met een eventuele verkoop niet handig. Dat hij eruit is is dus alleen maar goed.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 14:10

[]

Een chipje uit de kogel is geen punt. In de kogel ook niet want het telt niet mee omdat de algemene redenatie is dat een chip in de kogel het gevolg is van een trauma. Bijvoorbeeld tegen een muur trappen. Het enige nadeel is dat hoewel hij niet meetelt voor de PROK hij wel op het rapport staat en dat is met een eventuele verkoop niet handig. Dat hij eruit is is dus alleen maar goed.[/quote]

maar een andere vraag, als het eruit is dan is er toch geen risico meer in dat gebied, misschien een beetje rare vraag, in hoeverre drukt het de prijs bij verkoop als het paard daarna weer 100% zou zijn.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:44

In dit geval dus niet aan de orde. Ervan uitgaande dat je een nieuw set foto's maakt voor de prok aanvraag. Ik zou als ze verder rx goed is, altijd prok aanvragen. Een predicaat wat ze haar leven heeft en die t minst onderhevig is aan het hebben van hun dag. En daarmee is ze na de ibop elite. Das een mooi predicaat!!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:43

Maar das toch onzin dan in dit geval? Het is toch in het leven geroepen om gezonde(re) paarden te kunnen fokken en fokeers een handvat te geven voor wat betreft "schone" lijnen? Ik vind het maar raar om dat aan te vragen voor een paard wat dus eerder niet goed was.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:28

farahdiba46 schreef:
Maar das toch onzin dan in dit geval? Het is toch in het leven geroepen om gezonde(re) paarden te kunnen fokken en fokeers een handvat te geven voor wat betreft "schone" lijnen? Ik vind het maar raar om dat aan te vragen voor een paard wat dus eerder niet goed was.

Nee zeker niet!! De kogelgewrichten 'tellen' niet mee. Das natuurlijk niet voor niets. Uit onderzoeken is gebleken dat de erfelijk belaste component voor OC en OCD niet tot nauwelijks aanwezig is voor deze gewrichten. En dat is precies waar prok omdraaide. Zoals Jan Regelaar ook aangaf is een trauma van buitenaf aannemelijker.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:45

florentine1 schreef:
[]

Een chipje uit de kogel is geen punt. In de kogel ook niet want het telt niet mee omdat de algemene redenatie is dat een chip in de kogel het gevolg is van een trauma. Bijvoorbeeld tegen een muur trappen. Het enige nadeel is dat hoewel hij niet meetelt voor de PROK hij wel op het rapport staat en dat is met een eventuele verkoop niet handig. Dat hij eruit is is dus alleen maar goed.

Citaat:
maar een andere vraag, als het eruit is dan is er toch geen risico meer in dat gebied, misschien een beetje rare vraag, in hoeverre drukt het de prijs bij verkoop als het paard daarna weer 100% zou zijn.

Er is geen risico meer. Het kan de prijs drukken als je het meldt bij verkoop. Dus gouden regel: mondje dicht en chipje eruit.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:38

De integriteit van Jan de Regelaar is ook direct helder.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:59

farahdiba46 schreef:
De integriteit van Jan de Regelaar is ook direct helder.

Dat heeft niets te maken met integriteit. Als je nu echt je kwaliteitsvolle paard wilt reduceren tot het prijsniveau van een afgekeurde draver moet je overal gaan vertellen dat er een chip uitgehaald is.

Het heeft alles te maken met de ondeskundigheid van veel mensen met paarden die zelfs een dierenartsrapport niet geloven dat een paard 100% goed is. Voor de sport is er geen enkel probleem.

En zoals ik er in sta staat gelukkig 75% in paardenland, inclusief zo ongeveer alle dierenartsen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:19

Wees er maar trots op. De paardenwereld is hartstikke verrot dankzij juist die mentaliteit!

Dat mensen geen vertrouwen hebben soms in een DA rapport is geen onkunde maar juist vanwege die ons-kent-ons mentaliteit en mondje dicht.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:53

Je spreekt jezelf trouwens gruwelijk tegen in je bericht. Aan de ene kant zeg je dat onkundige mensen zo stom zijn om vraagtekens te zetten bij een DA rapport en aan de andere kant stel je dat bijna alle dierenartsen er net als jij instaan wat betreft de "gouden regel" mondje dicht waarmee je dus stelt dat OOK dierenarsen regelmatig dingen verzwijgen. Niet zo gek dus van die "onkundige" mensen, dat ze daarin geen vertrouwen hebben.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:01

Waar maak je je druk om Farahdiba? Als een chip uit de kogel is gehaald levert die dus geen risico meer op en bovendien is het aannemelijk dat dat chipje veroorzaakt is door een trauma. Of vertel je het ook dat je veulen een longontsteking heeft gehad oid. Komt op hetzelfde neer.

Wat Jan bedoelt is dat iedereen gelijk gaat gillen als ze horen dat er ergens een chip gezeten heeft terwijl dat dus niks uit hoeft te maken. Dat gillen is onwetendheid en daar hoef je m.i. niet in mee te gaan. Hij spreekt zichzelf niet tegen. Er kan op een DA rapport staan dat een paard 100% goedgekeurd en geschikt is voor het gebruiksdoel, ook na verwijderde chip. Toch durven veel mensen daar dus niet op te vertrouwen, ongegrond.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:12

Paard kan gewoon geprokt met chip, omdat niet duidelijk is wat de oorzaak van de OCD is: erfelijk of trauma. Maar er is altijd nog een kans op dat het erfelijk is. Zou ik voor een fokmerrie gaan, zou ik niet voor een merrie met chip gaan. In dat opzicht is chip verwijderen en mondje dicht geen fijne handelwijze.
Gaat het om een ruin met gebruiksdoel sport, dan zie ik helemaal geen probleem in het "chip verwijderen mondje dicht verhaal". Het risico is immers weg.
Evengoed zegt een prokcertificaat dus niks over de geschiktheid van met gebruiksdoel sport. Ook al zit ie vol ocd's kan ie gewoon geprokt. Is je gebruiksdoel sport, dan is een sportkeuring een beter idee.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:34

Pantykous schreef:
Waar maak je je druk om Farahdiba? Als een chip uit de kogel is gehaald levert die dus geen risico meer op en bovendien is het aannemelijk dat dat chipje veroorzaakt is door een trauma. Of vertel je het ook dat je veulen een longontsteking heeft gehad oid. Komt op hetzelfde neer.

Wat Jan bedoelt is dat iedereen gelijk gaat gillen als ze horen dat er ergens een chip gezeten heeft terwijl dat dus niks uit hoeft te maken. Dat gillen is onwetendheid en daar hoef je m.i. niet in mee te gaan. Hij spreekt zichzelf niet tegen. Er kan op een DA rapport staan dat een paard 100% goedgekeurd en geschikt is voor het gebruiksdoel, ook na verwijderde chip. Toch durven veel mensen daar dus niet op te vertrouwen, ongegrond.

Precies.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:36

Babootje schreef:
Paard kan gewoon geprokt met chip, omdat niet duidelijk is wat de oorzaak van de OCD is: erfelijk of trauma. Maar er is altijd nog een kans op dat het erfelijk is. Zou ik voor een fokmerrie gaan, zou ik niet voor een merrie met chip gaan. In dat opzicht is chip verwijderen en mondje dicht geen fijne handelwijze.
Gaat het om een ruin met gebruiksdoel sport, dan zie ik helemaal geen probleem in het "chip verwijderen mondje dicht verhaal". Het risico is immers weg.
Evengoed zegt een prokcertificaat dus niks over de geschiktheid van met gebruiksdoel sport. Ook al zit ie vol ocd's kan ie gewoon geprokt. Is je gebruiksdoel sport, dan is een sportkeuring een beter idee.

Ik geef ook duidelijk aan dat sport geen probleem is. Met een paard met een chip in de knie of sprong voor de fokkerij is het weer anders maar die worden ook geen PROK.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:17

Maar ook van een chip in de kogel is niet aan te tonen of het erfelijk is of niet. Kan trauma zijn maar kan nog steeds het gevolg zijn van een erfelijke component. Ik heb een ruin gekocht (idd met een chipje kogel) van een hengst die er inmiddels om bekend staat wat met chipjes te "strooien". Voor de sport geen probleem, maar een fokmerrie met chip zou ik toch echt liever niet hebben.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:25

Babootje schreef:
Maar ook van een chip in de kogel is niet aan te tonen of het erfelijk is of niet. Kan trauma zijn maar kan nog steeds het gevolg zijn van een erfelijke component. Ik heb een ruin gekocht (idd met een chipje kogel) van een hengst die er inmiddels om bekend staat wat met chipjes te "strooien". Voor de sport geen probleem, maar een fokmerrie met chip zou ik toch echt liever niet hebben.

Dat is uitgebreid onderzocht. Het overgrote deel van chipjes in de kogel is van een trauma.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:31

Had ook een hengst laten prokken met twee chipjes PROK geworden, 1 stond wel op papier allebei zijn ze er uitgehaald en vervolgens verkocht op de hengsgenkeuring met het verhaal dat de chips er uit zijn. Geen probleem dus.

Ja je zou prima een nieuwe reeks PROK foto's kunnen maken en opsturen Daarom vind ik het hele PROK aspect een wassen neus

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:36

Een echte flinke ocd waar je de D van weghaald is nog steeds een OC op de foto, maar dat kan inderdaad soms net het verschil maken tussen prok en geen prok.
Natuurlojk wordt daar mee gerommeld en bedrogen. Dat doen mensen nou eenmaal.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:48

Sizzle schreef:
Een echte flinke ocd waar je de D van weghaald is nog steeds een OC op de foto, maar dat kan inderdaad soms net het verschil maken tussen prok en geen prok.
Natuurlojk wordt daar mee gerommeld en bedrogen. Dat doen mensen nou eenmaal.

Het systeem laat er ook ruimte voor.