Vreemde plek op achterbeen, geen pijn en geen jeuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Vreemde plek op achterbeen, geen pijn en geen jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 12:41

Herkent iemand de plek op onderstaande foto? Is een overblijfsel aan het mokbeen van vorig jaar. Been was vorig jaar ook dik, zat een hardnekkige bacterie in en paard is dan ook met verschillende soorten AB behandeld voor de mok onder controle was. De mok is helemaal weg. De plek is bekeken door diverse da's maar geen enkele heeft een verklaring. Het is onderzocht en het is geen mijt en geen schimmel. Het is begonnen met het verharen. De hele plek werd kaal. Nu is de rand een soort van vettige eeltachtige substantie.
Het breidt zich niet uit en paard heeft er ook geen last van. Maar geen DA herkent het. Ik denk dat het iets met het afweersysteem te maken heeft vanwege de medicatie die ze heeft gehad vorig jaar.

Zo begon het

Afbeelding

Tijdje later

Afbeelding

Afbeelding

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:37

Zadel, tanden, osteo?

Geen idee wat het is.

Yessy

Re: Vreemde plek op achterbeen, geen pijn en geen jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:39

Ik zou ook zeggen een schimmeltje als gevolg van de antibiotica. Maar wat een bizarre plek, het lijken wel zoutranden!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:40

Je zou idd bijna denken dat er aan de huid of onderliggende systemen (lymfe wellicht) iets is aangetast.

Zo op het oog dacht ik aan ringworm, maar er is een huidschraapsel afgenomem voor de schimmel en bacterie?

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:40

Heeft mijn paard ook gehad, kon het er gewoon afborstelen en dan was het weg. Soms komt het terug, nu heeft ze het voorlopig niet meer. Wel niet zo groot, was maar een klein plekje van een 2tal cm bij mij
Ben ook wel benieuwd wat het is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:11

Lijkt wel op een vorm van seborroe.
In elk geval lijkt het er op dat er plaatselijk teveel talg word aangemaakt,en dit hoopt zich dan aan de randen op.
Is het ook vettig?
Je zou dan kunnen kijken om de plek een 2 maal te behandelen met klitwortel lotion van het kruidvat, dat is een middel tegen toos vorming en het weekt het bovenste huidlaagje weg waardoor de huid zoch beter hersteld.
Maar dan moet je wel zeker weten dat het echt van teveel talg komt, ook mogen er geen open plekjes zitten want klitwortel prikt dan wel.
Overleg anders eens met je veearts of het inderdaad een vorm van seborroe kan zijn

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 13:25

Dat ga ik vragen, dat lijkt er wel op inderdaad. Het zijn vettige korstjes net zoals baby's weleens hebben op hun hoofd. Schimmel, ringworm en mijt is allemaal uitgesloten. Bedankt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:27

Heeft wel iets psoriassis-ig (zo slecht nederlands...)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 17:45

:D