Kramperige achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Kramperige achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 10:38

Paard van bijna 3 jaar, sinds paar dagen kramperige achterbenen.
Waarschijnlijk opgelopen door een knokpartijtje met ander paard (flinke bijtwonden op de rug).

Ik weet dat een hanetred en kramperige achterbenen niet hetzelfde zijn, dit paard heeft echt krampbenen.
Maar heeft iemand wel eens meegemaakt dat kramperige achterbenen opgelopen door een trauma van buitenaf, over gegaan is?
Of is het echt iets blijvends?

Anoniem

Re: Kramperige achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:41

Wat zou je denken van een dierenarts onderzoek? Of heb je dat al gedaan? Ik denk dat het eerst zaak is om te kijken waar het vandaan komt, pa dan kun je er wat over zeggen denk ik zo.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 10:49

Joolien, dat zou ik ook vast gedaan hebben als het mijn eigen paard was.
Het paard waar het over gaat ken ik wel goed, maar ik heb er niks over te zeggen.
Waarom ik dit topic dan maak?
Ik vind het zo jammer om zo'n jong paard zo te zien, wat eerst zo gaaf was.
Misschien zou iemand zoiets meegemaakt hebben, en hoe ze ermee omgegaan zijn.
Ik hoopte dat ik misschien iets te weten zou komen, wat ik als tip zou kunnen doorgeven. :)
Ja, de dierenarts natuurlijk als eerste, ik hoop dat dit ook gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:58

Oh zo. Lastig dan zeg. Denk alleen dat je er wat van kunt zeggen als je weet waar het vandaan komt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:59

Heb hetzelfde gezien in mijn omgeving. Osteopaat heeft wonderen verricht. DA zei hanetred, gaat nooit weer over, maar het bleek een probleem met SI gewricht door een glijer in de wei waarschijnlijk. Moet nog een paar keer behandeld worden, dan moet het weer goed zijn. Is nu al bijna niks meer van te zien, terwijl het paard eerst geen pas meer normaal liep.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:19

Hier na een vechtpartij een keer een jong dier kunnen laten inslapen. Was iets stuk gegaan in de rug waardoor hij atactisch werd.

Dit moet je zeker niet onderschatten.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:25

Mijn paard heeft ook last van krampbenen, maar alleen als hij stil staat. Tijdens het rijden, halthouden oid heeft hij er geen last van. Bij hem is het minder geworden toen hij sterker werd.

Is het bij dit paard ook als hij loopt? Want dan is het wel een stukje erger.. Ik kan je verder geen hoop geven of het over gaat of niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 11:36

Bedankt voor de reacties al. :)
Wat een verschillende verhalen.
Dat is wat Joolien natuurlijk bedoelde, je moet weten waar het vandaan komt.

Dom van mij gedacht, maar ik dacht dat krampbenen altijd hetzelfde was.
Ik bedoel, net als een gebroken been zeg maar. De oorzaak is altijd anders maar het resultaat is hetzelfde: iets is gebroken.
Dus ik dacht dat dit met krampbenen ook zo is, de oorzaak kan anders zijn maar dat krampbenen op zich altijd hetzelfde is.

Tijdens het stilstaan zie je trouwens niks, het is juist als het paard stapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:38

Ik weet niet of je het paard in de hand mag hebben. Anders kun je een paar testjes doen, al weet ik niet of het verschil maakt als je er wat meer over te weten komt :P

- ga naast het paard staan en trek het paard aan de staart. Het paard moet gaan tegen duwen en weg stappen. Als je het paard om kunt trekken is t niet goed.
- laat het paard een krappe draai maken en zet m halverwege stil, kijk hoe hij zijn benen neerzet of corrigeert. Doe dit een paar keer.
- zet het paard achteruit. Ook daar zie je vaak problemen als paarden neurologisch iets mankeren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 11:44

Joolien, ja ik heb het paard vaak in de hand.
Ik ga het even overleggen of samen doen (ik ga dat niet zomaar zelf doen)
Straks zie ik het paard nog dus hopelijk hoor ik wat meer en/of kunnen we de testjes doen.
Bedankt weer, de komende uren ben ik niet meer online dus het resultaat laat ik later wel weten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 16:47

Nou, geen dierenarts of testjes.
Kramperigheid is te zien soms in stilstand en bij het weg stappen.

Is niet leuk, balen dat het paard dit heeft opgelopen maar er is toch verder niets aan te doen.
Paard wordt niet verkocht, is voor eigen gebruik straks (als koetspaard).
Dus dan maakt het niet uit.
(dit is zoals ik het dus vanmiddag begrepen heb).

Nou ja, dan maar hopen dat het inderdaad zo is en dat het goed blijft gaan.
In ieder geval bedankt voor het mee denken en de reacties, dat stel ik op prijs. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:34

He wat balen altijd dat mensen zo denken :n nja je hebt gedaan wat je kunt.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:14

Ik heb een paard met een hanentred in een achterbeen. DA heeft mij verteld dat dit niet over zou gaan, nu met een goede osteopaat in combinatie met de juiste training is er niets meer van te zien. Alleen als ze mega spanning heeft of tegen haar jaarlijkse check up van de osteopaat aan loopt kun je het zien.