Mijn (mini)paard staat op drie benen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Mijn (mini)paard staat op drie benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 20:04

Hoi,

Als eerste wil ik zeggen: De dierenarts is uiteraard al geweest en alles gaat in overleg met haar. Maar misschien zijn er mensen die ook iets soortgelijks hebben meegemaakt...
Als tweede: sorry als het verkeerd staat. Ik twijfelde tussen Medisch en Beweging en hoefverzorging..

Vorige week vrijdag kwam ik op stal en mijn mini-man (Bikkel) stond (letterlijk) op drie benen. Lopen deed ie ook op drie benen: z'n rechterachterbeentje hield hij zo'n 20 cm van de grond, ook met lopen (of nou ja.. Hupsen).
Hij wilde alleen maar liggen en legde z'n hoofdje dan heel zielig op mijn schoot :(:)
Uiteraard meteen de dierenarts gebeld en die kwam. Toen steunde hij inmiddels als hij eenmaal liep wel een beetje op dat beentje, maar naar de beweging toe was hij erg voorzichtig en hield zodra het kon z'n been weer in de lucht.
Hij heeft een pijnstiller ingespoten gekregen en we gingen naar de kliniek om foto's te maken. DA vermoedde een breuk in het bekken of een gescheurde spier rond z'n bekken. Een breuk was op de foto's niet te zien, wel zagen ze een 'streep' die er niet hoorde, wat het vermoeden op een gescheurde spier versterkte.
Het duurde vrij lang voor de pijnstillers werkten, maar daarna zag je een duidelijk verschil met voor de pijnstillers.
Behandeling: Pijnstillers en op rust.

Terug thuis aan gekomen hem apart gezet met mijn haflinger (z'n grote vriendin), zodat hij ook niet achterna gezeten kan worden door de andere paarden en écht rust heeft.
De volgende dag heeft hij de pijnstiller gekregen en dit leek na een uurtje te werken. 1,5 uur later stond hij weer hetzelfde als vrijdag. In overleg met de dierenarts zwaardere pijnstillers opgehaald en gegeven. Dit leek beter te werken.

Als hij nu loopt, loopt hij redelijk oke. Het is niet 100 procent zuiver, maar hij steunt op het been (hij maakt alleen een iets korter pasje met dat been), maar zodra hij stil gaat staan, tilt hij z'n been weer op.
Zo staat hij dan dus te eten, te drinken, te 'chillen', allemaal met dat beentje zo'n 15/20 cm in de lucht.

Gisteren voor het eerst één capsule gegeven in plaats van twee en ik merk geen verschil. De DA maakt zich daar wat zorgen om en ik moet nu uit proberen wat hij doet zónder pijnstillers.
Maandag word ik dan gebeld (en als er eerder iets is, kan ik zelf natuurlijk bellen) of dat dat wel of geen verschil uitmaakt en dan moet hij eventueel terug naar de kliniek om opnieuw foto's, een echo en/of een scan te laten maken, omdat ze dan vermoed dat er ergens iets niet goed zit met een zenuw.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips om nog naar te kijken?

Alvast bedankt :)

Groetjes Jacyntha

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Mijn (mini)paard staat op drie benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:06

Zou zijn knie op slot kunnen zitten? Dit komt nog weleens voor bij shetlanders en minipaarden.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:06

Jeetje wat heftig. Ik zou niet weten wat het kan zijn maar ik wil je wel veel sterkte wensen!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:08

Hoefzweer ook uitgesloten ?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 20:57

Cayenne: Daar dacht de DA in eerste instantie ook aan, maar dit was niet het geval. Het lijkt ook hoger te zitten..

Letsdunit: Ze heeft hier ook naar gekeken, maar dat lijkt ook niet het geval..

Het is alleen zo lastig dat hij zo weinig aangeeft.. Ze deed echt dingen bij hem die geen één paard leuk zal vinden en het enige wat hij doet is één oortje lichtjes naar achteren, verder laat ie het allemaal maar toe.
Hij is een échte Bikkel, maar dat maakt onderzoeken vrij lastig. En het feit dat ie nu zoveel laat zien, zegt me dus wel dat er iets niet goed zit.

Net leek hij z'n been al iets meer te 'strekken', maar hij zweeft nog steeds boven de grond...

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 18:53

Vandaag voor het eerst geen capsule gegeven en tot nu toe merk ik nog geen verschil... Maar misschien heeft dat langer nodig?

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:29

Wat voor middel bevat de capsule precies?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 18:33

Fenylbutazon, 'buut' dus...

Vandaag merk ik nog steeds geen verschil... Als ie loopt, loopt ie redelijk oke.. Als ie stilstaat, gaat gelijk z'n pootje omhoog..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:38

/3 Als het niet gebroken is, en dat kan uitgesloten worden omdat je foto,s hebt laten maken, dan is het een of andere blessure die met rust en pijnstilling vanzelf zal genezen. Wel geduld hebben, ik denk dat je na 3 weken flinke verbetering hebt.Dit lijkt me zo als ervaringsdeskundige, maar natuurlijk weet ik het niet zeker, ik heb je pony immers niet gezien.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:38

Anjali: een breuk is in principe uitgesloten inderdaad. Daarom dachten we ook aan iets 'pijnlijks' (zoals een gescheurde spier), maar het feit dat hij 0,0 op de pijnstillers reageert doet vermoeden dat dit dus niet het geval is....
Vandaar dat de dierenarts denkt aan een probleem in zijn zenuwen....

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:41

Jasia schreef:
Anjali: een breuk is in principe uitgesloten inderdaad. Daarom dachten we ook aan iets 'pijnlijks' (zoals een gescheurde spier), maar het feit dat hij 0,0 op de pijnstillers reageert doet vermoeden dat dit dus niet het geval is....
Vandaar dat de dierenarts denkt aan een probleem in zijn zenuwen....

Aan de hand van je berichten wilde ik voorstellen dat er misschien iets met de zenuwen kan zijn, maar Ik zie net dat de DA er ook al aan denkt.
Kan het zijn dat hij is uitgegleden in het land, of een trap heeft gehad?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:45

Fleurtjeuh: dat zou best kunnen... Hij staat samen met mijn haflinger en twee mini's. De haf ben ik van overtuigd dat hij daar geen trap van heeft gehad, die is veel te voorzichtig met hem!
De andere twee mini's willen hem nog wel eens achterna zitten, maar echt uitslaan doen ze normaalgesproken niet.. Maar goed, kan natuurlijk altijd gebeuren..

Bikje is niet echt een ren-pony (hij vindt dat ie alleen mag lopen als het functioneel is... En vooral niet te hard :Y) ), maar ja hij kan natuurlijk altijd uitgegleden zijn, of bij het opstaan na het rollen een verkeerde beweging gemaakt hebben... Hij lijkt namelijk erg op z'n baasje: hij is een échte Stuntelkampioen :(:)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:49

Kan zijn dat er een klap is geweest net op de verkeerde plek waarbij een zenuw is geraakt.
Doet vreselijk zeer natuurlijk, en kan me voorstellen dat een paard dan een beetje een 'dood' been krijgt. Beetje zoals een ijsbeen bij mensen, maar bij ons trekt dat natuurlijk snel weg, want dan is het niet kapot.
Maar doet wel goed zeer en als een zenuw kapot is, dan duurt dat erg lang om te genezen.

Is uitverdoven een optie?
Om te kijken wanneer het been weer 'normaal' gebruikt wordt, dan kan er misschien iets van een indicatie worden gegeven waar het zit.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:59

Ik weet niet of dat een optie is, maar ik zal het maandag met de da overleggen :)

Maar als het om pijn zou gaan, zou hij toch verschil moeten laten zien tussen met of zonder pijnstillers?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:06

Maar hij gaf toch ook een beetje verbetering met zeer sterke pijnstilling?
Maar zenuwpijn is vele malen erger dan andere pijn of zelfs een pees blessure of spierscheur.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 21:19

Nee, alleen toen hij de eerste dag buut ingespoten kreeg, gaf dat wat verbetering (had wel lang nodig om in te werken). Maar de pasta en daarna de capsules (ook buut), doen helemaal niks...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:20

Jasia schreef:
Nee, alleen toen hij de eerste dag buut ingespoten kreeg, gaf dat wat verbetering (had wel lang nodig om in te werken). Maar de pasta en daarna de capsules (ook buut), doen helemaal niks...

Dan klopt het toch wat ik zeg?
Bij zeeeer sterk wel verbetering?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 21:21

Ja, maar de capsules zijn even sterk als de spuit die hij kreeg.. Alleen zouden ze minder snel inwerken, maar qua werking is het volgens mij hetzelfde?