Hoeveel brok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotteeeeee

Hoeveel brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 19:25

Heeyy,
Ik vroeg me af wat een paard moet eten wat de hele dag op de wei staat, 2 x een berg hooi krijt(als ze de wei in gaat en als ze terug in de stal word gezet, en wat alleen recreatief ong 3 x per week word gereden? Owhja ze is 16 :)

Xxx

Arabesk

Re: Hoeveel brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:26

Onze paarden krijgen onbeperkt hooi, hebben ook toegang tot gras en krijgen géén brok. Brok is vooral zetmeel en dat is slecht voor de darmflora van het paard, wat ook weer gevoelige hoeven tot gevolg kan hebben. Troep dus.

Lotteeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 19:28

Arabesk schreef:
Onze paarden krijgen onbeperkt hooi, hebben ook toegang tot gras en krijgen géén brok. Brok is vooral zetmeel en dat is slecht voor de darmflora van het paard, wat ook weer gevoelige hoeven tot gevolg kan hebben. Troep dus.

En die worden wel gwn regelmatig bereden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:29

Yup en niet een paar banketstaaf rondjes in de bak. Maar ritten van minimaal een uur, maar vaak ook 2,5 uur 3 uur. Alles in draf of galop, gemiddelde snelheid 10-15 km/h

Paarden zijn dieselmotoren, als je daar benzine in gooit werkt het niet. Met zetmeel heb je een paar minuten explosieve energie. Leuk voor een dressuurwedstrijd van 7 minuten, maar daarna verzuurt je paard compleet. Wil je echt goede energie, dan moet je ook diesel in je paard gooien: onbeperkt hooi. Daar maakt een paard zelf vetzuren uit en slaat een deel van de energie uit hooi op als vet en vet is een zeer zeer efficiente energievoorziening voor een paard.

Lotteeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 19:39

Arabesk schreef:
Yup en niet een paar banketstaaf rondjes in de bak. Maar ritten van minimaal een uur, maar vaak ook 2,5 uur 3 uur. Alles in draf of galop, gemiddelde snelheid 10-15 km/h

Paarden zijn dieselmotoren, als je daar benzine in gooit werkt het niet. Met zetmeel heb je een paar minuten explosieve energie. Leuk voor een dressuurwedstrijd van 7 minuten, maar daarna verzuurt je paard compleet. Wil je echt goede energie, dan moet je ook diesel in je paard gooien: onbeperkt hooi. Daar maakt een paard zelf vetzuren uit en slaat een deel van de energie uit hooi op als vet en vet is een zeer zeer efficiente energievoorziening voor een paard.

Okee super bedankt, maar alsnhet paard nunaltijd al brok heeft gehad? Want het word waarschijnlijk mijn paard dus maar is nu altijd brok gewend.. Is dat gewoon langzaam afbouwen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:40

Langzaam afbouwen en nooit meer nieuwe kopen. :D

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:00

Ik zou eerder kijken naar je paard ipv vertrouwen op 1 persoon, notabene op bokt.

Mijn paard loopt ook lange ritten met veel draf en galopwerk maar heeft haar muesli echt wel nodig. Ze herstelt sneller, houd haar energie langer en is aan het einde van de rit topfit. In tegenstelling toen ze zonder muesli stond.
Onbeperkt toegang tot ruwvoer is vrij normaal als je het mij vraagt.
Niet iedere brok zit vol met 'alleen' zetmeel (iets wat sowieso al niet waar is). Je kunt verschillende soorten brok/muesli vergelijken om te kijken waar de minste zetmeel en suikers in zitten. Of in ieder geval een samenstelling heeft waar jouw paard het goed op doet.

Mijne doet het super op de muesli van marstall. Een kwart schep is voldoende voor mijn 19 jarige Arabier.

Lotteeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 20:07

ilaan schreef:
Ik zou eerder kijken naar je paard ipv vertrouwen op 1 persoon, notabene op bokt.

Mijn paard loopt ook lange ritten met veel draf en galopwerk maar heeft haar muesli echt wel nodig. Ze herstelt sneller, houd haar energie langer en is aan het einde van de rit topfit. In tegenstelling toen ze zonder muesli stond.
Onbeperkt toegang tot ruwvoer is vrij normaal als je het mij vraagt.
Niet iedere brok zit vol met 'alleen' zetmeel (iets wat sowieso al niet waar is). Je kunt verschillende soorten brok/muesli vergelijken om te kijken waar de minste zetmeel en suikers in zitten. Of in ieder geval een samenstelling heeft waar jouw paard het goed op doet.

Mijne doet het super op de muesli van marstall. Een kwart schep is voldoende voor mijn 19 jarige Arabier.

En je geeft alleen musli? Ja ik heb dus helemaal geen verstand van brok etc dus vdnaar dat ik het vroeg ;) dankjewel

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:10

Muesli is ook vaak met 'melasse' dat is gewoon suiker. Bovendien worden muesli's en brokken gemaakt van sojaschroot. Recent is nog gebleken dat soja niet echt gezond is. Er zit niets in wat je paard nodig heeft. Iets bijvoeren aan supplementen is pas nodig als je paard een tekort heeft, als je dat wilt weten doe dan bloedonderzoek.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:16

Er zijn zat goede muesli's die niet vol met melasse zetmeel en suiker zitten hoor Arabesk. Moet je alleen wel een goed merk nemen, en geen pavo oid. Marstall Fraser light is speciaal voor paarden die hele lichte arbeid verrichten, en is zetmeel, melasse en suikerarm.
Want er is ook gebleken dat in Nederlands ruwvoer lang niet genoeg vitaminen en mineralen bevatte. Ik zou dus gaan voor Marstall fraser light of voor Marstall force of een andere vitamninebrok,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:19

Een paard moet je altijd als individu benaderen.

In eerste instantie zeg ik nav de openingspost dat goed en onbeperkt ruwvoer genoeg zou moeten zijn. Brok is in veel gevallen totaal niet nodig, en vaak zelfs stomweg overbodige ballast.

Ruwvoer is je basis, en van daar uit vul je evt. verder aan als het niet genoeg is voor het paard. En bij het ene paard kom je dan uit op het voeren van wat extra vetten, en bij de andere mik je er een schepje muesli of brok bij omdat 'ie het daar goed op doet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:19

Ja dat probeert pavo ons nu wijs te maken dat het ruwvoer niet alles bevat, nonsens en dan nog zou ik eerder voor een supplement kiezen zonder wat dan ook. Sojaschroot, tarweschroot, melasse, niets voor het paard.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:25

Recreatief 3x per week klinkt niet heel intensief. Ik zou gewoon eens kijken hoe het zonder brok gaat en als je merkt dat je paard toch iets mist daar wat voor bijgeven.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:29

Een vitaminebrokje, lijkt mij een goede optie. Krachtvoer lijkt me verder niet nodig.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:30

Tot en met M2 niveau heeft je paard echt geen krachtvoer nodig. Hij haalt genoeg energie uit zijn ruwvoer.
Ik voer zelf een vitaminekorreltje (equilin) door de luzerne bij (500 gram tot 1 kilo per paard voor de eiwitten).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:52

Kijk naar je paard is het enige echt juiste advies.

In principe zou je paard genoeg kunnen hebben aan onbeperkt ruwvoer aangevuld met een vitaminebrokje.
Maar een en ander hangt ook af van de kwaliteit van je ruwvoer en de individuele behoefte van je paard.
Mijn bijna 28jarige haflinger heeft het als manegepony gedaan op 2 kg sportbrok en een pluk hooi/kuil per dag.
Sinds zn 22e heb ik hem en leefde hij op onbeperkt ruwvoer en voor de lekker een handje muesli na werken.
Inmiddels is hij serieus op leeftijd en haalt hij niet meer genoeg uit ruwvoer, alleen al gezien het feit dat hij daar aan kg droge stof niet voldoende meer van binnenkrijgt door een niet meer goed functionerend gebit.
Hij krijgt dus inmiddels (tov dat handje muesli na werken) veel meer voer, ong 1,5 schep senioren muesli (dwz een goede kg muesli) in combinatie met ong. een kg bietenpulp en wat zemelen, verdeeld over 2 voerbeurten.

Zonder dit viel hij af en werd hij futloos, ik heb nu weer een superblij paard dat loopt te sjouwen door het bos en over de heuvels.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:35

Ik verplaats dit topic van VSW naar -> VS waar het hoort.

SmurflinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:26

Wat krijgt hij nu en wat voor paard is het?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:42

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... mix-mijten

Die van mij staan op gerste mix van Mijten, een muesli.
Ze staan er al jaren op, hebben gruwelijk sterke hoeven (rijden zonder ijzers voor de wagen ook grote afstanden over de weg en hoge snelheid door hindernissen op allerlei soorten ondergrond)

Ze zien er goed uit, glanzen en doen het er super op.

Daarnaast onbeperkt hooi, hele dag op de wei (staat nu natuurlijk weinig op maar wel hooiruif of bijgevoerd hele dag) savonds stal.

Zou eerst eens aankijken zonder brok/muesli en kun je altijd nog beslissen.