Welke (sport)brok naast Cavalor Pianissimo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

titan

Welke (sport)brok naast Cavalor Pianissimo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 17:40

Hallo,

Al een hele poos krijgt mijn verzorgpaard pianissimo muesli van cavalor met 3 schepjes magnesium van pharmahorse. Hij doet het hier best goed op en het bevalt zeker. (en 2 á 3x per week een bakje slobber van cavalor mash en mix)
Nu merk ik dat wanneer hij wat meer aan het werk wordt gezet hij wat meer zou kunnen gebruiken qua energie, alleen als ik hem meer muesli geef laat hij toch wat restjes liggen.) Qua werk loopt hij 3-5 x onder het zadel, afwisselend werk van +/- 45 minuten. Verder loopt hij aan de longe waarin ik ook afwissel met hem.

Wat zou qua brok een mooie combinatie zijn om te geven waardoor het werk qua energie niveau wat makkelijker voor hem wordt? Hij hoeft er dus niet echt heter van te worden maar net dat beetje extra ondersteuning/aanvulling zou naar mijn idee al voldoende zijn.
Zelf had ik gekeken naar cavalor action pellet, pavo all sport en pavo condition. Wat raden jullie aan of zijn jullie ervaringen? (uiteraard hoor ik het ook graag van andere merken, ben zoekende en zie door het vele voer door de bomen het bos niet meer;P)

Bedankt alvast!

Arabesk

Re: Welke (sport)brok naast Cavalor Pianissimo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:28

Vraag 1: Hoeveel ruwvoer krijgt je paard?

Mijn arabier staat 24/7 buiten, krijgt alleen onbeperkt hooi van onbemest land en heeft een dijk van een conditie, kan 1,5 uur lang achter elkaar draven en is dan nog niet moe. (Echter in de bak is hij een slome slak, maar buiten is hij behoorlijk pittig en wordt ook gewoon niet moe als je hem afbeult)

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:32

Ik denk dat je dan eerst moet kijken naar de action mox of action pallet. De pianissimo is een muesli die stressverminderend is en de magnesium is ook om meer rust te krijgen? Ik zou niet meteen kiezen voor een grote energietoevoeger, vandaar de sport level 1 mogelijkheden.
Je kan ook via je leverancier advies bij de vertegenwoordiger van cavalor vragen? Die helpen ook graag.
Succes!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:37

Wat is de reden dat er voor pannissimo is gekozen? Want dan kun je eventueel ook gewoon voor de strucomix bijvoorbeeld gaan..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:40

titan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 20:24

@arabesk, momenteel staat hij overdag nog grotendeels op het land (mits het weer het toelaat, want het is een gladde bende na een bui helaas) verder krijgt hij 3x daags flink wat kuil.(overdags is er altijd wel toegang tot kuil na de laatste voerbeurt in de avond heeft hij een hooinet wat gevuld is)

@kiwiwtje er is gekozen voor de pianissimo omdat hij van binnen snel in de stress schiet, dit gaat al een heel stuk beter en merk dat het mede door het voer komt. Hij is wel gewoon fit en fris, maar het stresserige is zo al wat beter te hanteren. De magnesium idemdito en het werkt fijn voor zn spieren.
Houd deze muesli dan ook graag aan omdat hij het er heel fijn op doet verder en het net het verschil maakt.

@pieneliene, een grote energie toevoer hoeft van mij inderdaad ook niet perse, zeker omdat het dan tegenstrijdig kan werken met de pianissimo die hij al krijgt. Heb je zelf ervaring met de action mix/pellet?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:27

Oké. Dan kun je nog steeds kijken naar eventueel de andere muesli van Cavalor. Hun hebben ook brok..

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:00

titan schreef:
@pieneliene, een grote energie toevoer hoeft van mij inderdaad ook niet perse, zeker omdat het dan tegenstrijdig kan werken met de pianissimo die hij al krijgt. Heb je zelf ervaring met de action mix/pellet?

Mijn laatste verzorgpaard kreeg na het inrijden eerst de action pallet. Prima brok, en voor ons toen fijn om te kijken hoe ze op energie reageerde.. Uiteindelijk stond ze op de endurix met perfomix. Dat is wel iets meer energie :P
Ik denk zelf dat je wel kunt starten met een beetje actionpallet/ mix en dan afhankelijk van hoeveel x daags je voert misschien starten met halve kilo op een dag? Zelf zou ik dan kiezen voor de mix, ik vind muesli fijner voeren.
zou voorzichtig beginnen zodat je hem niet overbluft en de pianissimo te niet doet..
Nogmaals, de vertegenwoordigers helpen je ook graag hoor. Die weten vaak net wat beter hoe welke voeren te combineren.
Succes!

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:16

Als extra energieleverancier kun je ook olie bij zijn muesli gaan geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:57

zou persoonlijk ook eerder voor olie opteren ipv een extra brok. Een sportbrok gaat waarschijnlijk het effect van de pianissimo grotendeels tegenwerken, wat ook zonde is

Cavalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:01

Beste Titan,

Als uw paard snel last heeft van stress zou ik naast de Cavalor Pianissimo opteren voor Cavalor Oilmega of Cavalor Endurix.
Door extra vet toe te voegen aan het rantsoen van uw paard geeft u hem extra energie zonder dat hij explosief wordt.

Cavalor Oilmega bevat een mengeling van specifieke vetzuren en natuurlijke antibiotica. Het is ook rijk aan omega-3 en omega-6 vetzuren en bevat een hoog gehalte aan vitamine E, dewelke de immuniteit ondersteunt. De natuurlijke antibiotica zorgen voor gezonde darmflora waardoor uw paard alle nutriënten naar behoren kan opnemen.

Cavalor Endurix is speciaal ontwikkeld voor paarden die langdurige inspanningen (zoals bv het lopen van een dressuurproef) moeten leveren. Zij halen hun energie niet alleen uit granen, maar hebben ook langdurige energiebronnen nodig zoals plantaardige vetten en vluchtige vetzuren. Deze paarden verliezen via zweten ook veel electrolyten (essentiële mineralen die de waterhuishouding en zuurtegraad in het paardenlichaam regelen). Cavalor Endurix bevat een supplementaire hoeveelheid van deze mineralen en een hoog vetgehalte wat een glycogeensparend effect beoogt (glucogeen bevindt zich in de spieren als energiereserve) zodat er op het einde van de inspanning meer energie overblijft. Bovendien bevat Endurix een extra hoeveelheid vitamine E en selenium, wat goed is voor de spieren en de weerstand versterkt. Hierdoor zal uw paard ook sneller recupereren na zware inspanning.

Indien je nog verdere vragen hebt, aarzel dan niet om ons een mailtje te sturen of te bellen.
nutrition.eu@cavalor.com of 09/220.25.25

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:17

Ik raad je aan om eerst te onderzoeken wat een paard nodig heeft. Deze site is daar goedvoor. Paardnatuurlijk.nl

Onbeperkt ruwvoer is goenoeg inclusief liksteen. Je kunt het aanvullen met een nelasse en graanvrij product zoals voergezond.nl

Voor het werk dat jouw paard doet zou onbeperkt ruwvoer genoeg zijn. Je moet dan rekenen met 1-1.5% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof. Een paard van 500kg betekent dat 7.5kg droge stof en dat vertaald zich in een kilo of 12 hooi per dag.