Hulp gezocht bij het ontrafelen wat merrie mankeert?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nuvel

Hulp gezocht bij het ontrafelen wat merrie mankeert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 14:11

Hoi,
Het is een lang verhaal maar ik ga het proberen uit te leggen in het kort. Ik heb bij mijn volle verstand een paard gekocht met medische problemen. Maar wat zijn die medische problemen?

Het gaat om een 9 jarige kwpn merrie, m2 gelopen een paar jaar geleden.
Wat zijn de symptomen?

- Voorbenen ineens gaan strekken tot ze een soort van blokkeren en dan kei hard gaan trillen.
- Moeilijk lopen maar gaat niet liggen.
- Graatmager
- Happen naar zichzelf en dan wel net achter het voorbeen na het lopen.
- Pijn bij druk op de lendenen.
- Hoofd heel raar wegtrekken tijdens het lopen.
- Hoeven zijn raar gekapt.

Bij de koop zeiden ze hoef en spier bevangen. Ook zouden ze hoefzweren hebben uitgesneden.
Ik heb haar gister opgehaald op metacam en krijgt weer pijnstilling nadat de dierenarts is geweest over 45 minuten.

Mijn dierenarts zou hier rond 3 uur zijn en neemt dan rontgenfoto's van de benen en hoeven en ik laat haar bloed trekken. Verder Komt de smid dinsdag en is de osteopaat ook al gebeld om te komen.
Wie herkent de symptomen? Zouden jullie willen meedenken om het juiste te kunnen doen voor deze merrie?
Laatst bijgewerkt door Nuvel op 12-11-15 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Re: Hulp gezocht bij het ontrafelen wat merrie mankeert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:13

Pfff waar begin je aan Nuvel...

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:15

Ik vraag me af waarom je zo'n paard koopt? Klinkt alsof het arme dier veel pijn en leed heeft. Wat is je doel met dit paard?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:15

Ik ben bang dat ze iets aan de spieren heeft. Wij hebben hezelfde gehad met een quarter. Zoveel voer in gepropt en kwam maar niet aan. Rare spiertrekkingen dus die hebben we in laten slapen.
Ik wil je nu absoluut geen angst inpraten maar laat het goed onderzoeken.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:18

Zo, dat lijkt me een behoorlijke puzzel!

Heb je er een idee van hoe lang deze klachten al spelen? Heeft ze betere momenten of blijft de ernst van de klachten min of meer gelijk?
Ik denk dat je zeker het oordeel van dierenarts, hoefsmid en osteopaat moet afwachten, maar het klinkt wel alsof er een vrij complexe problematiek achter zit...

Maureen, dat was ook al door mijn hoofd geschoten :\ Bij quarters zijn er een aantal erfelijke spieraandoeningen, maar dit zou zeker ook iets met de spieren kunnen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:19

Dat klinkt als RER of aanverwand.
In iedergeval chronische pijn zoals ik dat lees.
Als het al eerlijk is om zo'n paard in leven te houden zou ik het in iedergeval pijnstilling geven todat duidelijk is of er wat gedaan kan worden.
Bij een quarter in iedergevsl meteen de 5-panel test doen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-11-15 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:19

Inderdaad Eline91. Je moet goed oppassen. Heb je ook al de benen over gekruisd gezet om te zien hoe hij reageerd?

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 14:19

Dat is een makkelijke vraag. Ik begin aan een paard die nog een kans verdient op een goed leven. Ik neem daarvoor mijn verantwoordelijkheid. Als ze geen paard waardig bestaan kan hebben dan neem ik mijn verlies.

Ik weet waar ik aan begin en zou niet kunnen slapen als ik haar had laten staan en niet zou weten welk lot er voor haar weggelegd zou zijn. Ik doe wat ik moet doen als ik haar niet kocht dan zeker iemand anders die er misschien niet zo serieus mee zou zijn. Ieder mens is verschillend en ieder paard ook. Had ik omdat andere mensen het niet zouden doen haar daar maar moeten laten zonder medische hulp?

Edit: Bedankt voor het meedenken alvast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:23

Als je geld (genoeg) hebt:
- naar de kliniek brengen
- bloedonderzoek doen
- rug/nek op de foto zetten

Geen geld:
- Spuitje...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:26

Bij mij komende de volgende aandoeningen op bij dergelijke symptomen (naast degene die Ts zelf al aangeeft):
Epilepsie
Wobbler
Geknelde zenuw/ blokkades/ ks
Eierstokcystes
Ontstoken rugspieren/ banden
Slechte ogen

Goed ontwormen, tanden laten nakijken en op onbeperkt ruwvoer zetten. Bloedonderzoek laten doen en eventuele tekorten aanvullen...

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:27

Pff inderdaad, waar begin je aan.. Ik hoop dat je kan vinden wat het is en dat ze beter wordt!
Edit: ik moest inderdaad ook aan epilepsie denken

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:33

Interessant dat je dit probeert. Misschien een verlies, maar wel erg leerzaam. Ik geloof dat je goede bedoelingen hebt en het dier niet laat lijden..

Zelf had ik ook een foto gewild van hoofd nek aansluiting ongeveer rond het kopstuk van het hoofdstel. En idd rest nek en rug.

Had haar ook weggebracht ipv foto's aan huis.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 14:49

Even uitgebreid reageren. Ben op en top gespannen wat er allemaal door de dierenarts gezegd gaat worden.

De kliniek is gebeld maar omdat mijn accommodatie groter en meer mogelijkheden heeft is er besloten haar gewoon naar huis te brengen moest het nodig zijn staat ze zo op de kliniek. Geld is geen probleem anders had ik haar niet gekocht.

Ze was rad daar kan ik ook enkele filmpjes van doorsturen via een link in pb. Toen heeft ze een ongeluk gehad met de trailer en dan zijn de problemen begonnen. Daarvoor zou ze nooit blessures hebben gehad.

Maureen heeft dat een naam dan kan ik dat nog voor leggen aan mijn DA. Nee nog niet geprobeerd waar is dat voor?

Eline91 Wanneer het allemaal begonnen is. Naar vertellen mei/juni/juli gok ik zo. Ik heb haar pas sinds gister maar nu ze buiten staat op zand vind ik het wel al een stuk beter. Ze loopt uit zichzelf nu.

Joolien. Er zijn ook mensen die nadenken voor ze een paard kopen, ook al lijkt dat nu misschien niet zo in jou ogen.

Maximuss Ze staat nu 24/7 buiten met onbeperkt hoo en het lijkt al een stukje beter.
Ga al deze dingen even overlopen maar toen ik met de kids een wortel ging geven leek ze die niet goed te kunnen eten inderdaad. Dus ik ga proberen zo snel mogelijk naar de kliniek te gaan om de tandarts te kunnen laten kijken.

Sizzle ja chronisch dat betwijfel ik juist omdat het na dat ongeluk is begonnen maar dat wisten jullie natuurlijk niet.

Ben ik nog iemand vergeten. Plaats dan gerust opnieuw een berichtje :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:51

Na een ongeluk is paard van hals tot staart op de foto zetten toch?

Anoniem

Nja ergens had ik wel de hoop dat de budget had, het zou schrijnend zijn als je dat niet had.
Als ze een ongeluk heeft gehad, zou ik zeker denk aan iets neurologisch, met voorbaat in de hals omdat ze last heeft in het gehele lijf. Dan zou ik zeker foto's maken. Het kan dan goed zijn dat ze last heeft van zenuwpijn bijv, dat kan echt heel naar zijn van wat ik begrijp.

maximuss

Een ongeval met de trailer, dan zou ik het idd in de neurologische hoek gaan zoeken...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:53

Ik weet niet meer precies hoe het heet. Had een aparte naam. Ik kan het nog wel even aan mijn ouders vragen. En die oefening kan je zien of het paard zijn been zo laat staan, of dat hij hem weer normaal zet. Dan kan je zien of hij atactisch is. Correct me if im wrong :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:54

Klink in elk geval als pijn na zo'n ongeluk, zeker gezien het afvallen. Zou ook na laten kijken op schade hals en rug verder maagzweer niet uitsluiten. En misschien kaak? Hoop dat je er uit komt! Ben wel benieuwd naar het filmpje, gewoon om te zien of je wat ziet ergens in het lijf.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:54

Misschien als je een filmpje plaatst van de symptomen dat mensen wat makkelijker kunnen zeggen wat er is.

Schot in het duister: Magnesiumtekort? Dat zou iig. De spiertrillingen kunnen verklaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:56

Maureen95 schreef:
Ik weet niet meer precies hoe het heet. Had een aparte naam. Ik kan het nog wel even aan mijn ouders vragen. En die oefening kan je zien of het paard zijn been zo laat staan, of dat hij hem weer normaal zet. Dan kan je zien of hij atactisch is. Correct me if im wrong :)

Er zijn idd simpele oefeningen om te checken of je paard neurologisch ok is.

- ga naast het paard staan en trek het paard aan de staart. Het paard moet gaan tegen duwen en weg stappen. Als je het paard om kunt trekken is t niet goed.
- laat het paard een krappe draai maken en zet m halverwege stil, kijk hoe hij zijn benen neerzet of corrigeert. Doe dit een paar keer.
- zet het paard achteruit. Ook daar zie je vaak problemen als paarden neurologisch iets mankeren.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:56

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:57

Het was inderdaad niet aangegeven dat dit begonnen is na een ongeval. Dat maakt het echt een heel ander verhaal, het lijkt me dat chronische ontstekingen of spieraandoeningen dan juist niet waarschijnlijk zijn.

Als ik dat van het ongeval hoor denk ik meteen aan een letstel in rug of hals. Het stijve lopen, voorbenen die blokkeren, pijn in het lichaam.

Als ik jou was zou ik zeker die rug en hals eerst eens volledig laten onderzoeken. Geef zeker ook bij de osteo aan dat ze een ongeval gehad heeft, want als hij dat niet weet kan hij onbewust iets doen wat in combinatie met de letsels net slechter uitpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:59

Ik zou trouwens met mogelijk schade in rug nog niet de osteopaat eraan laten komen, maar er eerst foto's van maken zodat je kunt zien wat er loos is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:01

Als je een goede osteo hebt dan voelen die ook wel hoever ze kunnen gaan en of er meer schade zit. Kan ook prima in schouders zitten dat die geblokkeerd zijn. Zou dan ook eerst DA afwachten die vandaag komt..

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:03

Klinkt idd als een neurologische blokkade, maar ik heb er in ieder geval geen verstand van, dus ik hou verder mijn mond. :x
Ik wilde je alleen even heel veel succes wensen. Echt toppie dat je dat beestje en kans geeft. +:)+