Medicijn gebruik wordt niet in paspoort geregistreerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vienna1987

Medicijn gebruik wordt niet in paspoort geregistreerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 09:34

Graag zou ik willen weten. Wie hier nog meer zorgen over maakt dat medicijn gebruik niet door dierenartsen en ook niet door eigenaren in hun paspoort vermeld wordt.

Ik heb in de 22 jaar dat ik een paard heb (dat zijn er 2 geweest). Buiten de normale inentingen nooit iets hoeven te registreren aan medicijn gebruik.
Nou was dat bij mijn eerste paard dan ook nog niet verplicht en deze is uiteindelijk ingeslapen dus zeker niet in de consumptie te recht gekomen. Maar bij mijn tweede paard zou dat wel verplicht moeten zijn.
Echter zie je in haar paspoort alleen de inentingen. Ik laat haar binnen kort laten registreren als niet voor consumptie geschikt, want na mijn mening is ze dat zeker niet meer. Ze heeft al vaak antibiotica en andere medicijnen gehad en ook verdovingen gehad waarbij ik gezien heb dat op de bijsluiter staat niet meer geschikt voor consumptie. Nu is dat wel al wel weer een paar maanden geleden en ze stond toen op op de kliniek. Maar niet geschikt is toch duidelijk en anders dan "wachttijd". Het paspoort was toen in handen van de kliniek, maar toen ik deze terug kreeg stond daar niets in!

Dit was ook echt niet de eerste keer ook bij een andere arts (andere praktijk), heeft mijn paard al eerder medicijnen gehad waar op zijn minst een wachttijd op zit. Toen ben ik ook met mijn paspoort naar de dierenarts gelopen. Moet dit niet geregistreerd worden. Nee dat was niet nodig!

Bij weer een andere kliniek toen ik wormkuur ging halen voor haar. Noemde ze wel dat het eigenlijk geregistreerd moet worden, maar er werd toen gezegd tegen mij. " Je bent toch niet van plan om haar te laten slachten, binnen de wachttijd". Ik schrok van deze reactie en durfde niks meer te zeggen. Nee, natuurlijk was ik dat niet van plan.

Nu ligt volgens mij de verantwoordelijkheid bij de eigenaar, maar is dat wel wel helemaal waar. Mijn paard stond een langere tijd op de kliniek ik wist op dat moment niet precies wat ze in diende en kreeg pas 3 maanden later de rekening.
Bovendien in twee gevallen wilde ik het laten registreren en kreeg ik dus een antwoord dat dat niet nodig was.
Ik ben heel benieuwd hoe andere bokkers hier over denken.

Bar

Re: Medicijn gebruik wordt niet in paspoort geregistreerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:43

Ik vind die hele regeling sowieso een wassen neus.
Een aantal jaren geleden kregen wij buut voor onze pony die acuut hoefbevangen was en een paar dagen later ingeslapen zou worden.
Dit werd keurig genoteerd in het paspoort. Maar ik had nog een paar zakjes over. Die had ik, bij wijze van spreken, zo aan mijn andere paard kunnen geven indien nodig. Dan was er niets in haar paspoort gekomen.
Nou doe ik dat natuurlijk niet en mijn paarden gaan ook niet naar de slacht, maar het geeft wel aan dat die hele registratieverplichting niets voorstelt.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 09:54

Eens het is moeilijk te controleren en kan voor sommige ook fraude in de hand werken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:57

Mijn dierenarts heeft dit jaar de zaken gewijzigd. Ik ontvang nu brieven die bij het paspoort moeten blijven (ik geloof gedurende 5 jaar?) en toen mijn paarden buut kregen moest ik meteen de paspoorten laten aftekenen. :)

Uiteindelijk is het natuurlijk een wassen neus. Je kunt altijd medicatie onderling omwisselen. Ik kan best de antibiotica voor paard 1 in paard 2 spuiten of verkopen aan eigenaar van paard 3. Maar een beetje eerlijkheid van de eigenaar moet toch wel lukken?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:01

Er hoeft bijna niets daadwerkelijk ín het paspoort te worden geregistreerd.

Alle 'normale'medicatie als wormkuren, antibiotica, pijnstilling (geen buut, maar bv metacam of finadyne) wordt je als eigenaar wel verplicht bij te houden wanneer het werd toegediend en wat de wachttijd is in geval je het dier kort daarna naar de slacht brengt. Dierenartsen horen hiertoe een zgn logboekformulier achter te laten of na te sturen, zodat je als eigenaar de gegevens mbt wachttijden hebt. Dit betreft middelen met een wachttijd tussen de 0 en ca 35 dagen.

De enige medicatie die ín het paspoort moet worden genoteerd betreft middelen van de zgn "positieve lijst". Deze middelen hebben allemaal een wachttijd van 6 maanden.

Wanneer een dierenarts middelen toe wil dienen die op deze lijst staan moet hij/zij die noteren.

Wil een dierenarts een middel toedienen wat uitsluitend mag aan niet-consumptiedieren (buut bv), mag hij/zij dit alleen doen nadat het paspoort is afgetekend om het betreffende dier uit te sluiten voor de slacht voor humane consumptie.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:14

Nou dat heb ik zeker nog nooit gehad. Toen ze op de kliniek stond wist ik wel dat ze antibiotica, metacam en een verdovingsmiddel had gehad, maar een formulier of zelfs maar een briefje waar op staat wat ze precies had gehad heb ik niet gehad. Wat ze had gehad wist ik omdat dit terloops bij de behandeling mondeling werd vermeld en verdoving, omdat ik daarbij stond en vroeg wat het was. Nou kan ik me zo voorstellen dat dit niet bij je door dringt op moment dat je al helemaal vol spanning op zo'n kliniek staat. Is niet voor mij en ook voor heel veel andere geen dagelijkse kost.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:18

Weet ik in ieder geval waar ik een volgende keer (hoop dat deze niet komt) naar moet vragen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:23

Ik herken je bericht helemaal.
Op de enting na wordt hier niets geregistreerd in het paspoort.
Bij de dierenarts zelf staat wel dat ik het gehaald heb maar niet voor welk paard.
In het verleden ook buut gehad en kreeg het zo mee.
De dierenarts weet wel dat ik mijn paarden in laat slapen en ik ook niet zomaar buut in een ander stop.
Maar het klopt niet.

Maar andere dierenarts hier in de buurt wil elke keer een consult bij het geven van een worm kuur.
Dat vind ik dan weer het andere onnodige uiterste.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:24

Ik heb laatst idd een formulier bij mijn wormkuur gehad waar wat op stond en ook de medicatie die onze shet had gehad toen ze koliekerig was. Maar dat was niet op de naam van de pony geregistreerd of iets dergelijks.
Toen onze pony buut kreeg moest dat idd afgetekend worden, maar ik had ook wat over en had dat zo aan een andere kunnen geven. Ik kan me voorstellen dat er links en rechts toch het een en ander tussendoor glipt in de praktijk.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:26

Hier werd mij bij eerste bezoek aan kliniek gevraagd af te tekenen als zijnde niet voor menselijke consumptie gezien je dan wat vrijer bent met handelen.
Ik heb getwijfeld, want hoewel ik niet naar de slacht zal brengen weet je nooit wat de toekomst is natuurlijk. Maar andere kant, toch in laten tekenen.
Laatst haalde ik Domosedan pasta en daar moest ik ook een formulier voor tekenen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:31

Tekenen voordat een paard ooit ziek is geweest vind ik persoonlijk overbodig.
Maar hier werd het niet eens gevraagd bij het buut paard.
Heb paar maanden later bij het enten zelf gevraagd of hij het er in wilde zetten met handtekening.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:37

bruintje123 schreef:
Tekenen voordat een paard ooit ziek is geweest vind ik persoonlijk overbodig.
Maar hier werd het niet eens gevraagd bij het buut paard.
Heb paar maanden later bij het enten zelf gevraagd of hij het er in wilde zetten met handtekening.

Ik stond natuurlijk wel met een reden op de kliniek. ;) Er was zeker wel wat aan de hand.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:42

Bij mij werd meegedeeld dat wanneer die van mij idd voor operatie zou blijven, het paspoort moest worden afgetekend ivm de medicatie die zij tijdens de anesthesie gebruiken.

Toen hij dus inderdaad bleef voor een operatie heeft de dierenarts dat inderdaad gedaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:37

HIer is de buut ook geregistreerd, verdere medicatie krijgen ze eigenlijk nooit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:38

De buut zelf hoeft niet geregistreerd te worden, maar voor het geven van de buut moet het paspoort zijn afgetekend als zijnde niet geschikt voor humane consumptie.
Wanneer dat eenmaal is afgetekend, hoeft er geen enkel medicijn meer te worden geregisteerd, ook niet van de zgn positieve lijst.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:45

Mijn ervaring: niets wordt in het paspoort opgetekend, of je moet er zelf expliciet naar vragen en er op staan dat het wél gebeurt.
Ik teken het zelf op (oa irrelevante zaken als.. tijdstip castratie, en waar) en doe het als los blaadje achterin de paspoorten.

Makkelijk gepraat van mij: mijn paarden hebben (afkloppen!) nog nooit iets gemankeerd.

Maar ik heb het wel met paarden van ánderen meegemaakt, die er bij een behandeling/medicijnverstrekking (BUUT) niet bij waren, dus ik moest de DA opvangen en bij de behandeling van het paard zijn, dat de DA niet eens naar het paspoort vroeg. Laat staan dat er iets in opgetekend werd. Eén van die ponies (de BUUT hengst) is naderhand ingeslapen en door rendac opgehaald.

Niemand vroeg ooit waar dan ook naar...

NB : mijn ene paard moest ooit als 2 jarige naar de Kliniek Klijndijk omdat er een stukje ijzer (een soort nietje) vanuit het hooi tussen zijn allerachterste kiezen terecht gekomen was, overdwars. Nloedende tong, speekselen, DA kreeg het er na sdatie nog niet uit.
Op de kliniek opnieuw sedatie gegeven en die kregen het er wel uit getrokken.
Geen enkele aantekening in paspoort. Werd niet eens om gevraagd, ik gaf het paspoort zélf op de valreep. Werd weggewuifd, van Ja dat weten we, zijn naam en jouw naam.

Hoe streng gaat men dan eigenlijk met die regels om, of wordt daar behoorlijk de hand mee gelicht?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 12-11-15 14:58, in het totaal 5 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:48

Ik heb bij de slacht wel moeten tekenen dat er geen medicijnen gegeven waren waardoor het paard uitgesloten was voor consumptie.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:55

ik heb gehoord dat op sommige sportstallen er 1 paard is dat alle toegediende medicatie die moet geregistreerd worden op/in zijn boekje krijgt.

Zelf heb ik toen mijn paard geopereerd is een bewijs moeten binnen brengen dat mijn paard al geschrapt was van de lijst "geschikt voor consumptie" anders hadden er wel papieren moeten opgesteld worden en vermelding in het boekje. Maar dat is van al die keren de enige keer.
Alle andere medicatie (pijnstilling, ontstekingsremmer, verdoving, ontworming, "blistering", koortsremmer) is altijd gewoon toegediend zonder dat de DA van dienst vroeg naar de papieren of al dan niet geschrapt zijn voor consumptie.

edit: als DA's niet vermelden welke medicatie zorgen voor uitsluiting kan je dat toch moeilijk correct inschatten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:05

Dat horen dierenartsen mijns inziens dan ook wel te doen.

Maar aan de andere kant vind ik ook dat je als eigenaar de plicht hebt om te weten te komen wat er met je paard gebeurt als die door een dierenarts behandeld is.
Ik vind het dus persoonlijk 2richtingverkeer.

De dierenartspraktijk die bij mij op stal gewoonlijk komt enten etc, heeft mij keurig alle logboekformulieren toegestuurd tijdens de behandeling van mijn pony's, van de week nog toen ik een wormkuren kwam halen.
De kliniek waar mijn ene pony geopereerd werd heeft meteen aangegeven dat hij door deze operatie uitgesloten werd voor de slacht en dat zij dus het paspoort gingen aftekenen op het moment dat ik toestemming gaf voor de operatie.
Maar heb tevens gezien dat er een logboekformulier werd aangemaakt voor een ander paard waar een wormkuur aan werd verstrekt.

Ik vind het raar dat mensen dat zelf niet navragen, welke medicijnen hun dier krijgen. Je laat een dokter toch ook niet klakkeloos van alles in jouw eigen lijf spuiten of als die pillen voorschrijft, wil je toch ook weten waar die voor zijn?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:10

nee, maar bij eigen medicatie moet ik niet nadenken over het al dan niet geschikt zijn voor verdere consumptie ;)

Ik weet trouwens maar 1 DA die vlakaf zei, dat als je een sportpaard had dat je iets anders liet toedienen dan entingen, ontworming en eventueel iets tegen krampen bij koliek dat je ze eigenlijk altijd beter kan laten schrappen voor consumptie. Want dat er amper medicatie is die gebruikt mag worden bij slachtpaarden

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:16

Dat predikt de kliniek waar ik mijn pony heb laten opereren idd ook ja.
Maar op zich hoef je die keuze niet op voorhand te maken.
Mijn oude, bijna 28jarige pony, heeft in zijn leven na zijn 4e jaar (daarvoor weet ik het niet want was hij niet in mijn vizier) niets anders toegediend gekregen dan vaccinaties, wormkuren en 1 keer een pijnstillende injectie die wel geregistreerd is voor paarden.

Ik onthoud hem geen zorg, hij is gewoon nooit ziek (klopklopklop). Op het moment dat hij ziek wordt en ik moet kiezen tussen niet behandelen of behandelen en uitsluiten voor slacht voor humane consumptie, dan sluit ik hem onmiddellijk uit. Maar zolang hij niet behandeld hoeft te worden, waarom zou ik dan niet keuze maken?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 10:54

Natuurlijk ligt er een stuk verantwoordelijkheid bij de eigenaar, maar dierenartsen moeten wel de juiste informatie door geven en daar is de eigenaar wel van afhankelijk. In jou geval is dat dus wel gebeurt bij mij van de zomer niet en ik kon 24/7 drie weken lang niet constant bij zijn toen ze op de kliniek stond en kan dus ook niet bij houden wanneer ze wat voor het laatst heeft gehad.

Ik laat trouwens een dokter wel klakkeloos iets in mijn lijf spuiten, in geval dat ik in het ziekenhuis/ambulance lig, vaak omdat je dan niet in staat bent om in te zien wat er aan de hand is. Ik ga er vanuit dat zij op dat moment het beste met mij voor hebben. Vaak sta je ook vrij plotseling met je paard op de kliniek en moet er snel gehandeld worden. Dat dan een goede registratie bij gehouden moet worden vind ik wel van belang en dat je op de hoogte gesteld van eventueel ongeschiktheid voor consumptie of wachttijden vind ik ook belang. Dat zou bij klinieken verplicht moeten worden gesteld.
Van de zomer was dat in ieder geval bij de kliniek waar mijn paard stond niet gebeurd.

Dan blijft nog wel over afgifte van medicijn gebruik aan de eigenaar. Daar ligt wel een punt van in ieder geval fraude gevoeligheid. Hoe wil je die indekken? Ik vertrouw niemand op zijn blauwe ogen hoor! Losse briefjes in een paspoort vind ik ook niks. Die kunnen bedoeld of onbedoeld kwijt raken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:57

Het komt niet in het paspoort te staan (waar zou dat in vredesnaam allemaal moeten). Maar je moet wel de documentatie bewaren en deze krijg je van je dierenarts wanneer je paard medicatie ontvangt.
Dit moet je 5 jaar bewaren.

Hier heb ik alle paspoorten door de dierenarts af laten tekenen dat de paarden niet voor consumptie mogen. Dan hoef je alles niet bij te houden omdat ze dus sowieso niet de consumptie in gaan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:59

vienna1987 schreef:
Natuurlijk ligt er een stuk verantwoordelijkheid bij de eigenaar, maar dierenartsen moeten wel de juiste informatie door geven en daar is de eigenaar wel van afhankelijk. In jou geval is dat dus wel gebeurt bij mij van de zomer niet en ik kon 24/7 drie weken lang niet constant bij zijn toen ze op de kliniek stond en kan dus ook niet bij houden wanneer ze wat voor het laatst heeft gehad.

Ik laat trouwens een dokter wel klakkeloos iets in mijn lijf spuiten, in geval dat ik in het ziekenhuis/ambulance lig, vaak omdat je dan niet in staat bent om in te zien wat er aan de hand is. Ik ga er vanuit dat zij op dat moment het beste met mij voor hebben. Vaak sta je ook vrij plotseling met je paard op de kliniek en moet er snel gehandeld worden. Dat dan een goede registratie bij gehouden moet worden vind ik wel van belang en dat je op de hoogte gesteld van eventueel ongeschiktheid voor consumptie of wachttijden vind ik ook belang. Dat zou bij klinieken verplicht moeten worden gesteld.
Van de zomer was dat in ieder geval bij de kliniek waar mijn paard stond niet gebeurd.

Dan blijft nog wel over afgifte van medicijn gebruik aan de eigenaar. Daar ligt wel een punt van in ieder geval fraude gevoeligheid. Hoe wil je die indekken? Ik vertrouw niemand op zijn blauwe ogen hoor! Losse briefjes in een paspoort vind ik ook niks. Die kunnen bedoeld of onbedoeld kwijt raken.

Dan ligt dat aan je kliniek. Mijn paard heeft bijna 2 jaar geleden op de kliniek gestaan en ik kreeg toen netjes een overzicht van alle medicatie die hij had gehad. Deze moest ik toen bewaren maar heb hem toen dus in zijn paspoort af laten tekenen (en dat vervolgens bij allemaal gedaan).

Denk eraan dat ontworming ook onder medicatie valt en je dit dus ook bij moet houden.
Als het goed Is krijg je ook bij het halen van ontworming netjes een formulier mee.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:02

terpentijn schreef:
Mijn ervaring: niets wordt in het paspoort opgetekend, of je moet er zelf expliciet naar vragen en er op staan dat het wél gebeurt.
Ik teken het zelf op (oa irrelevante zaken als.. tijdstip castratie, en waar) en doe het als los blaadje achterin de paspoorten.

Makkelijk gepraat van mij: mijn paarden hebben (afkloppen!) nog nooit iets gemankeerd.

Maar ik heb het wel met paarden van ánderen meegemaakt, die er bij een behandeling/medicijnverstrekking (BUUT) niet bij waren, dus ik moest de DA opvangen en bij de behandeling van het paard zijn, dat de DA niet eens naar het paspoort vroeg. Laat staan dat er iets in opgetekend werd. Eén van die ponies (de BUUT hengst) is naderhand ingeslapen en door rendac opgehaald.

Niemand vroeg ooit waar dan ook naar...

NB : mijn ene paard moest ooit als 2 jarige naar de Kliniek Klijndijk omdat er een stukje ijzer (een soort nietje) vanuit het hooi tussen zijn allerachterste kiezen terecht gekomen was, overdwars. Nloedende tong, speekselen, DA kreeg het er na sdatie nog niet uit.
Op de kliniek opnieuw sedatie gegeven en die kregen het er wel uit getrokken.
Geen enkele aantekening in paspoort. Werd niet eens om gevraagd, ik gaf het paspoort zélf op de valreep. Werd weggewuifd, van Ja dat weten we, zijn naam en jouw naam.

Hoe streng gaat men dan eigenlijk met die regels om, of wordt daar behoorlijk de hand mee gelicht?

Niet van toepassing want deze hele regelgeving bestaat nog maar een X aantal jaar.