Appaloosa nachtblind?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maria1991

Appaloosa nachtblind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 18:14

Hoi bokkers,

Sinds een maand heb ik een heel leuk appaloosa paardje. Nu merkte ik al snel op dat hij vanuit zijn buitenstal vaak zich rot schrikt als er iemand langs rijdt/fietst/loopt.

Nu gaf vriendin vandaag aan dat nachtblindheid veel voorkomt bij appaloosa's. Ik zoek nu naar ervaringen/ onderzoeken maar kan weinig vinden. Een van jullie ervaringen? Wie heeft er nachtblinde app? hoe kan ik het testen? Wat kan ik doen om het hem zo aangenaam mogelijk te maken? (doe nu snachts bovenluik maar dicht, mede omdat hij herstellende is van ocd operatie en hij geen gekke bewegingen mag maken)

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen / verhalen

Groetjes maria

Anoniem

Re: Appaloosa nachtblind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:16

Wij hebben een waarschijnlijk nachtblinde [ras].
Hij is in het donker heel erg schrikkerig en we hebben het idee dat hij echt bijna niets ziet.
Onze andere paarden hebben hier geen last van.
We zorgen ervoor dat hij zich nergens aan kan stoten in de wei en verder red hij zich prima.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:39

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:29

Ik heb een few spot en die is inderdaad nachtblind. Ze is juist níet schrikkerig in het donker (ze ziet immers niks waar ze van schrikt! ;) ) Overdag is het geen probleem en merk je geen verschil met andere paarden maar als het maar een beetje schemert, ziet ze al niks meer.
De meeste mensen merken daar trouwens niet veel van omdat paarden veel met hun overige zintuigen doen. Je komt er eigenlijk pas achter wanneer je iets in hun omgeving verandert en ze daar plots over struikelen of tegenaan lopen. Of wanneer je ze ergens tegenaan laat lopen, in een vreemde omgeving. Je moet dus voor hen kijken, op zo'n moment.
In een vertrouwde omgeving en kudde, redden ze zich in het donker ook prima.