Paard bijt in lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_S3

Paard bijt in lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 13:14

Goedemiddag Bokt,

Even een vraag die me al een paar weken bezighoud. Mijn ex- bijrijdpaard legt soms de oren plat in de nek en bijt dan in de lucht. Het is niet gericht naar mij. Ze heeft dit nooit eerder gedaan tot een week of 3 geleden. Ik ben van de week s avonds langsgeweest en toen was het al donker op stal. Dus ik laten weten dat ik eraan kwam en het licht aangedaan. Nou ze begon maar daar een portie gek te doen met bijten in de lucht. Duurde echt een tijdje voordat het voorbij was. Daarna heeft ze het niet meer gedaan.

Even wat achtergond informatie. Ze wordt in maart 2016 21 jaar en is deze zomer afgekeurd als rijpaard door een oude blessure die door slijtage weer op is komen spelen.

Is dit een pijnreactie?
Of iets met haar ogen? Valt me op dat het meestal s avonds voorkomt.
Is er iemand die het herkent?

Anoniem

Re: Paard bijt in lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:17

Ja, het kan heel goed een pijnreactie zijn. Paarden kunnen dan ook net zoals mensen chagrijnig en boos worden. En is het meestal in dea vond of ben jij meestal in de avond op stal en zie je het dan? Dat is nogal een verschil :P
Waar is het paard op afgekeurd? Voor sommige blessures is rust funest. Staat ze wel buiten?

Lisanne_S3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 13:39

Ik ben door de weeks savonds op stal. In het weekend overdag. Dan zie ik het niet. Maar dat kan inderdaad gewoon toeval zijn. Ze staat een halve dag buiten zover ik weet. Wat ze precies heeft is lastig uit te leggen. Komt er op neer dat haar meniscus aan het slijten/versleten is.

Ik dit bijten in de lucht echt nog nooit gezien bij een paard. Ik weet bijna zeker dat ze pijn heeft aan dat been. Maar is het dan een soort frustratie dat ze bijt of dat de pijn teveel wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:41

Ja kan frustratie zijn, pijnscheuten etc. Is ze verder in de omgang ook veranderd?

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:47

Avondhumeur? Ik heb er hier ook één die overdag vrolijker is dan 's avonds.

Lisanne_S3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:15

Als je haar op de poetsplaats zet, loopt ze maar te draaien. Normaal blijft ze netjes staan. Verder is ze nog meer knuffelkont geworden. Maar ze is ook lomper geworden. En eerder kreeg je haar niet makkelijk uit de wei/paddock, tegenwoordig gaat ze gewoon mee.

Veranderd is ze zeker.

Ze heeft sowieso een humeur. Ze altijd beetje chagrijnig, altijd al geweest XD.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:33

Hoi! Wat ik graag wil weten, hoe heeft ze haar hoofd tijdens dat luchtbijten? Hoog of laag?

Lisanne_S3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 21:59

Pocca_Locca schreef:
Hoi! Wat ik graag wil weten, hoe heeft ze haar hoofd tijdens dat luchtbijten? Hoog of laag?

Hoi. Meestal rond borsthoogte. Ze hapt altijd naar beneden of opzij (meestal naar links als je recht voor haar staat, aan die kant zit op haar achterbeen de blessure).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:05

Is ze niet gewoon aan het luchtzuigen?

Lisanne_S3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 22:46

anneliesdj schreef:
Is ze niet gewoon aan het luchtzuigen?

Nee, dat is het zeker niet. Dat had ik wel herkend.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:48

Oké. Ik heb gezien dat een jaarling hengst ook soort hapbewegingen maakte, op het moment dat er een dominante ruin in de wei naast hem kwam te staan. De ruin was uitgelaten aan het racen door zijn nieuwe wei, galoppeerde richting de jaarling, en de jaarling liep met de hals laag richting de ruin, al
"luchthappend" op hem af. De lage halshouding kende ik wel, dat is natuurlijk onderdanig gedrag, maar de hapbewegingen had ik ook nooit gezien. Een collega zei dat dit een soort super- onderdanig gedrag is van jongere naar oudere paarden toe is. Wel moet ik erbij vermelden, dat de jaarling een draadwond aan een achterbeen had... Aangezien jouwe ook pijn heeft aan een been, zegt mijn gevoel dat het een vraag is van het paard, om vooral voorzichtig te zijn met hem. Ik weet het niet zeker, ik filosofeer er wat over.. _/-\o_

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:49

Is haar zicht misschien verminderd? Vooral dan icm de overgang van donker naar licht?

Lisanne_S3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 22:54

anneliesdj schreef:
Is haar zicht misschien verminderd? Vooral dan icm de overgang van donker naar licht?

Dat is iets waar ik over twijfel. Ik heb er inderdaad aan zitten denken. Soms schrikt ze van dingen waarvan ik denk van waarom schrik je daarvan. Maar goed het is nou eenmaal een gekke merrie :D

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:57

Ik denk iets met dr ogen..
Ze is lomper geworden en aanhankelijker, zoekt meer steun misschien.
En dan 's avonds juist happen als het licht aan gaat, irriteert haar ogen?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:10

Ik denk dat ze steun bij je zoekt, vanwege ongemakken. Het kunnen indd. Meer dingen tegelijk zijn. Je kan een test doen of ze nog goed ziet

Lisanne_S3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 13:01

Ik zal inderdaad haar ogen eens gaan testen. Iemand nog een goede manier waarop dat kan?

Lisanne_S3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 15:22

Pocca_Locca schreef:
Ik denk dat ze steun bij je zoekt, vanwege ongemakken. Het kunnen indd. Meer dingen tegelijk zijn. Je kan een test doen of ze nog goed ziet

Wat ik net zit te denken is dat ze de laatste tijd wel vaak bijna tegen de ladder van de hooizolder aanloopt of een kruiwagen aanloopt.
Ook vind ik al een tijdje dat haar ogen een rare waas hebben. Ze staan sowieso anders. En ze doet het inderdaad alleen als het donker is en het licht aangaat.
Wat ik zit te denken zou het geen maanblindheid kunnen zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:49

Dan moet je er een veearts bij halen.
Maar kun je het filmen, dan is het duidelijker :j

Lisanne_S3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 22:07

ellepel schreef:

Ik ga mn best doen om een veearts te laten komen, is helaas niet mijn eigen paard. Dus is ook helaas niet aan mij om die keuze te maken ;( Ik zal even kijken of ik het vast kan leggen op film.

Lisanne_S3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 17:07

Lisanne_S3 schreef:
ellepel schreef:

Ik ga mn best doen om een veearts te laten komen, is helaas niet mijn eigen paard. Dus is ook helaas niet aan mij om die keuze te maken ;( Ik zal even kijken of ik het vast kan leggen op film.

Ik heb vanmiddag wat testjes gedaan bij haar voor haar ogen en ze reageerde op iedere test. Obstakels ontwijken doet ze ook. In het donker heb ik nog niet getest.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:32

Pocca_Locca schreef:
Oké. Ik heb gezien dat een jaarling hengst ook soort hapbewegingen maakte, op het moment dat er een dominante ruin in de wei naast hem kwam te staan. De ruin was uitgelaten aan het racen door zijn nieuwe wei, galoppeerde richting de jaarling, en de jaarling liep met de hals laag richting de ruin, al
"luchthappend" op hem af. De lage halshouding kende ik wel, dat is natuurlijk onderdanig gedrag, maar de hapbewegingen had ik ook nooit gezien. Een collega zei dat dit een soort super- onderdanig gedrag is van jongere naar oudere paarden toe is. Wel moet ik erbij vermelden, dat de jaarling een draadwond aan een achterbeen had... Aangezien jouwe ook pijn heeft aan een been, zegt mijn gevoel dat het een vraag is van het paard, om vooral voorzichtig te zijn met hem. Ik weet het niet zeker, ik filosofeer er wat over.. _/-\o_

dat heeft niks met dit te maken. veulens jaarlingen en 2 jarigen.. soms zelfs 3 jarigen nog doen dit idd naar oudere paarden of hengsten en zeggen daar eigenlijk mee "doe mij niks ik ben nog een baby" idd een teken van onderdanigheid. zeker wanneer de jongere paarden foutjes maken in een kudde ten opzichte van een ouder paard zullen ze zich achter deze "baby" beweging verschuilen en 9 van de 10 keer komen ze er daar mee goed van af. het is dan ook niet zo zeer lucht happen maar kauwen. ik werk op een fokkerij.. zie dit gedrag dus dagelijks :).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:34

Klinkt als een uiting van frustratie. Ik zou toch denken dat er ergens pijn zit.

Lisanne_S3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 19:17

Amaris schreef:
Klinkt als een uiting van frustratie. Ik zou toch denken dat er ergens pijn zit.

Ik ben er heeel bang voor inderdaad. ;(

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:50

Ik ken een paard die dit doet als ze pijn ervaart door het aansingelen (manegepaard)
Ik zou een DA laten komen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 00:33

Ts, ik denk dat het ook een goed idee is om even zekerheid te krijgen of ze het gedrag alleen toont als je bij donker het licht aandoet, of ook op andere momenten! Als ze het alleen bij plotse verandering van donker naar licht doet, denk ik dat het neurologisch kan zijn, epilepsie...? Maar ik ben geen dierenarts. Je kan wel dit soort dingen alvast duidelijk krijgen, en zo de dierenarts helpen met informatie.