Ik heb een 23-jarige Shetlander, Boris.
Hij staat sinds augustus in een hit actief systeem, waar hij het ontzettend naar zijn zin heeft, veel vriendjes heeft en de hele dag actief is.
Hij kan de hele dag onbeperkt hooi eten (maar doet dit maar zo'n 100 minuten per dag) en gaat (als het weer goed is) s ochtends 3 uurtjes op de wei.
Nu is het zo dat ik de laatste tijd merk dat hij veel slomer wordt. Is natuurlijk logisch, omdat hij veel harder voor zijn eten moet werken dan eerst.
Voordat hij verhuist is, kreeg hij brok voor sobere pony's van Havens (weet niet meer hoe het heet) en lijnzaadolie. Daarnaast heeft hij een tijd glucosamine gehad omdat hij stijf begon te lopen, maar na röntgenfoto's bleek er gelukkig niets aan de hand, dus daar zijn we weer mee gestopt (en hij loopt weer goed).
Nu heb ik een beetje een dilemma met wat ik hem kan bijvoeren. Alle voer voor oudere paarden zijn namelijk bedoeld om ze goed op gewicht te houden, maar ja, een Shetlander is al erg gevoelig voor dik worden, dus dik akers wil ik absoluut niet geven!
Hij krijgt, sinds vandaag, Pavo Vitalcomplete erbij, omdat het me verstandig leek om hem extra vitaminen en mineralen te geven. Maar ik zou hem het liefst ook wat supplementen geven om zijn spieren soepel te houden. Zeker nu het weer wat kouder wordt, dan zie je toch dat hij wat stijver wordt. Ook zou ik hem graag wat meer energie geven, hij vind het namelijk geweldig om te werken, maar met een pony die al moe is valt niet echt te werken.
Is het een goed idee om weer glucosamine te geven? Hij heeft namelijk niets aan zijn botten, geen artrose of iets dergelijks, alleen wat stijvere spieren door de kou (en leeftijd). En wat kan ik hem nu het beste geven kwa energie gehalte en vitaminen en mineralen?
Alle tips zijn welkom! Want ik kom er zelf niet uit

ook toen hij kreupel liep was hij goed op gewicht, dus daar kan het gelukkig niet aan liggen.