Hoesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bruintje900

Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 13:15

Hallo,
Ik heb een haflinger merrie van 7 jaar.
Als we hebben ingestapt en aandraven begint ze meestal met hoesten. Het duurt meestal een rondje.
Ze strekt dan zover haar hoofd dat de teugels uit mijn handen worden genomen.
Dit kan niet als we straks wedstrijden rijden.
Is er iemand die weet wat er tegen te doen is?

Zyffah

Re: Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:42

Het hoesten kan verschillende oorzaken hebben. Dat ze hoest aan het begin van bewegen komt doordat het slijm los komt. Ik zou haar even na laten kijken door de dierenarts. Anders zijn er verschillende poedertjes voor, bijv Fenegriek, die verzachtend zijn voor de luchtwegen :)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:56

Zou haar voorlopig ook al het eten op de grond geven, zo komen er geen stofjes naar binnen.... Daarnaast kun je ook de prebioticum van Soulmate geven. Als hetnet lang duurt inderdaad de DA langs laten komen ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:55

luchtwegcompositum van de groene os is fijn spul voor een beginnende hoest/lichte irritatie

Bruintje900

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:51

Zyffah schreef:
Het hoesten kan verschillende oorzaken hebben. Dat ze hoest aan het begin van bewegen komt doordat het slijm los komt. Ik zou haar even na laten kijken door de dierenarts. Anders zijn er verschillende poedertjes voor, bijv Fenegriek, die verzachtend zijn voor de luchtwegen :)

Ik zit er aan te denken om misschien fenegriek te proberen. Ik heb een kruidensite gevonden. Daar verkopen ze fenegriek korrels en fenegriek poeder. Welke van de 2 denkt u dat beter zal helpen?
Het is een betrouwbare site.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:51

Ik zou eens een NAF Respirator overwegen. In producten van NAF zit alles wat het paard ook daadwerkelijk kan gebruiken wat betreft de ingredienten, dus niks overbodigs waar het paard niks aan heeft en toch gelijk weer afvoert.
De Respirator pakt bovendien niet alleen het probleem maar ook een gedeelte oorzaak en aanvulling wat betreft anti occidanten, vitamines, kruiden, etc (volledig natuurlijke basis). Is in aanschaf misschien wat duurder maar hoor er hele enthousiaste verhalen over...
Wanneer je het gaat gebruiken kan het eerst een beetje erger worden, maar dat is het teken dat het werkt en je paard z'n lichaam aan het reinigen is, het moet er tenslotte allemaal uit.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:21

Jezus ik heb dit al zo vaak op bokt gezet. DUS VOOR IEDEREEN DIE IN DIT TOPIC GESCHREVEN HEEFT

Als je met je pony aan het werk gaat is het normaal dat hij eventjes hoest. Dat komt door de inspanning, alle stoffigheid die in zijn luchtpijp zit komt dan los.
Niks aan de hand dus.
Gewoon doorrijden en vooral geen aandacht aan schenken zodat je pony zich ook niet zielig gaat vinden. en de teugel op aat houden. Wil ze toch strekken dan geef je been en haar hals neemt meteen weer terug.

Blijft je pony aan het hoesten en hoest hij ook in stal of weide, dan is er wat mis en bel je de veearts voordat je allerlei spul gaat lopen kopen.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:33

mrie schreef:
Jezus ik heb dit al zo vaak op bokt gezet. DUS VOOR IEDEREEN DIE IN DIT TOPIC GESCHREVEN HEEFT

Als je met je pony aan het werk gaat is het normaal dat hij eventjes hoest. Dat komt door de inspanning, alle stoffigheid die in zijn luchtpijp zit komt dan los.
Niks aan de hand dus.
Gewoon doorrijden en vooral geen aandacht aan schenken zodat je pony zich ook niet zielig gaat vinden. en de teugel op aat houden. Wil ze toch strekken dan geef je been en haar hals neemt meteen weer terug.

Blijft je pony aan het hoesten en hoest hij ook in stal of weide, dan is er wat mis en bel je de veearts voordat je allerlei spul gaat lopen kopen.

Misschien dan niet gewoon laten hoesten tijdens het rijden maar ook de oorzaak aanpakken waar al die stof etc vandaan komt? ;)

Bruintje900

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 21:24

mrie schreef:

Niks aan de hand dus.

Ze hoestte voorheen niet dus vandaar.
Ik ga ook niet "zomaar lopen kopen" . vraag het niet voor niets hier.
En als je het al zo vaak erop hebt gezet en daardoor geïrriteerd bent kan je beter gewoon niet reageren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:59

Ik ben helemaal niet geïrriteerd. Ik zeg niet dat je zomaar loopt te kopen. Als jij zo geiriteerd raakt kun je beter niet reageren.

Klaasje die stoffiheid kun je niet aanpakken, het is de normale stoffigheid in stal weide en buiten lucht..

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:27

mrie schreef:
Ik ben helemaal niet geïrriteerd. Ik zeg niet dat je zomaar loopt te kopen. Als jij zo geiriteerd raakt kun je beter niet reageren.

Klaasje die stoffiheid kun je niet aanpakken, het is de normale stoffigheid in stal weide en buiten lucht..

Ja klopt, snap ik. Maar bijna overal zitten vrije radicalen wat o.a. de weerstand aantast. Door een product te gebruiken of een combinatie met anti occidanten, een D Tox bijvoorbeeld, kan je dit compenseren.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:35

Beetje honing bij zn brokken of muesli doen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:36

Het is niet normaal.dat.een gezond paard hoest :n

Proesten mag, een keer een kuch ook, maar standaard hoesten bij aanvang arbeid? :n

Ik zou niet zomaar met supplementen beginnen zonder de oorzaak te achterhalen.
Het is nl heel erg afhankelijk wel gedeelte van de luchtwegen geïrriteerd zijn, welk soort supplement werkt.

Een week slechts lichte inspanning, dus niet serieus aan het werk zetten.
Verbeterd het niet? Laat je paard dan onderzoeken door een dierenarts.
Als longblaasjes eenmaal stuk gehoest zijn, herstellen ze niet meer.

Bruintje900

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 10:52

mrie schreef:

Op de manier van je 1e bericht waar je al begint met Jezus......... Lijkt het wel zo.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:58

Zyffah schreef:

Dat hoeft niet. TS, heb je het idee dat er slijm loskomt? Of is het meer een droge kuch?
Ik heb vorig najaar lopen tobben met hetzelfde probleem. Uiteindelijk bleek na een bronchoscopie dat het irritatie aan haar keel was. Ipv slijm in de luchtwegen. (daarom hielpen de slijmoplossers ook niet...). Door het draven moet het paard dieper gaan ademen en stroomt er koudere lucht over de geïrriteerde keel. Daardoor hoestte mijn paard ook tijdens de eerste drafronde....

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:37

mrie schreef:

Niks aan de hand dus.

Wat een onzin en vooral de manier van aanspreken.

Het is niet normaal dat een paard hoest. Een kuchje kan, juist lange teugel geven zodat hij zijn hoofd naar beneden kan doen en de stofdeeltjes er uit kunnen. Juist niet de teugels op maat houden, want dan word de luchtpijp juist nauwer.
Een paard kan zichzelf niet zielig vinden dus als hij zo oogt, dan is er wat.

Wat ik al eerder schreef TS, als het te lang duurt of het hoesten niet verminderd DA bellen!