Down and out...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sem722

Down and out...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 18:30

Mijn knappe man is zichzelf niet.
Hij is al 5 weken down, heeft nergens zin in, was heel vervelend en tegendraads en had gewoon echt last van algehele bleeh-heid.

Nu heeft hij van de zomer een astma aanval gehad en in het verleden maagzweren. Toen zijn bleh-heid begon heb ik hem eerst ontgift.

Mesttest voor wormen laten doen, niks gevonden.

Daarna DA erbij, die was toch bang voor een maagzweer ( geen uitvoerig onderzoek naar gedaan) en daar heb ik hem voorbehandeld. Zijn longen klonken op dat moment super schoon.

Daarna mest bekeken op zand, dat waa pittig aanwezig dus ook nog zandkuurtje gedaan.

Hij leek wat op te knappen, maar dit weekend was hij weer down.
Hangen, niks willen, suf uit de ogen kijken.

Qua eten krijg hij muesli, 6x daags veel hooi, staat vol in het stro en overdag in het gras.

Het is een haf die syberisch aan het worden is. Had een regendeken opliggen maar die ook maar afgedaan.

Vind het echt zo lastig...het is een gruwelijke binnenvetter - maar wel altijd halllloooww in je face, gaan we wat doen?

Dat is er gewoon niet en ik vind het zo moeilijk what 2 do. Verder DA onderzoek is natuurlijk een optie, daar ga ik mee aan de slag - maar mijn grote vraag hier is of iemand het herkend?

Als er meer bleeh paardjes zijn, zou t kleffe warme weer er iets mee te maken kunnen hebben?

Thanxs 4 een reactie!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:42

Wat vervelend!

Heb je al een keertje een uitgebreid bloedonderzoek laten doen?
Het kan vanalles zijn: vitaminetekort, ziekte van Lyme, ...

Veel beterschap voor je paardje!

Anoniem

Re: Down and out...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:11

Het kan best zijn dat ie nog zand in de darmen heeft daar kunnen ze goed ziek van worden en blijven. Ik zou sowieso eens een bloedonderzoek doen, maar ook eens overleggen hoe je dat zand er uit kunt krijgen!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:19

Hoe oud is 't beestje ? Al op cushing getest ?
Voor dat zand idd nog eens een flinke kuur met psyllium husk geven...better safe then sorry :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:19

Heeft ie het niet gewoon te warm met zijn Siberische outfit en tropentemperaturen in november?

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 20:13

Het menneke is pas 10 - dus cushing lijkt me nog niet aan de orde.

Wil inderdaad bloedonderzoek laten doen.

Hij heeft net n kuur psylium gehad...heb zojuist nog n drol getest. Zat nog wel wat zand in, maar niet meer zoals eerste keer.
Rare is dat ik eind sept mestonderzoek heb laten doen en ook naar zand heb laten kijken - toen zeiden ze dat er niks teveel in zat...en vorige week zat er bijna een theelepel in 2 drollen..

En ja...denk dat ie t zeker warm heeft. Zat al te denken hem te scheren, maar dan moet ie weer n (dikkere) deken op en daar ligt geen voorkeur.

Toch heel erg dank voor t meedenken - daar gaan mijn radartjes ook weer van draaien :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:20

En niet helemaal scheren, maar deels? Alleen de onderkant van de hals en borst? Scheelt al een hoop qua warmteverlies.
Al bloed getrokken voor onderzoek? Tekorten ed? Of lees ik daar overheen :o Dat zou ik namelijk eerst doen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:26

Cushing kan zeker op jonge leeftijd,vergis je niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:34

de mest was schoon?Wanneer is hij voor het laatst ontwormd?
Mestonderzoek is niet betrouwbaar.
Paarden die in deze periode van het jaar sloom zijn (en ook nog diarree hebben)kun je misschien aan bloedwormen denken.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:36

Zand testen moet je eigenlijk een dag of 3 doen, met mest uit het land en uit stal.
Omdat hij door de dag heen verschillend voer krijgt (gras en hooi) verschilt de mest ook,en dus ook hoeveel zand er mee kan komen.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 21:05

Jee, weer het een en ander geleerd - thanxs!

Moet zeggen dat ik straks al zat te denken toch ook opnieuw mestonderzoek via andere partij te laten doen. Laatste keer waren er twee paarden met bloedwormen op stal, dus wie weet is hij toch besmet geraakt.

Echt top dat jullie zo snel zijn met adviezen!

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 21:07

Oh en bloed ga ik inderdaad ook laten trekken, nu wil ik het ook weten ook.

Niks meer balen dan dat je vrolijke man down and out is :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:10

sem722 schreef:

Moet zeggen dat ik straks al zat te denken toch ook opnieuw mestonderzoek via andere partij te laten doen. Laatste keer waren er twee paarden met bloedwormen op stal, dus wie weet is hij toch besmet geraakt.

mestonderzoek is niet betrouwbaar,wanneer was hij voor het laatst ontwormd?
Hopelijk kom je er snel achter wat hij heeft,ik zou eerst eens ontwormen,als hij dan niet opknapt bloedonderzoek doen.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 21:19

geerke schreef:
sem722 schreef:

mestonderzoek is niet betrouwbaar,wanneer was hij voor het laatst ontwormd?
Hopelijk kom je er snel achter wat hij heeft,ik zou eerst eens ontwormen,als hij dan niet opknapt bloedonderzoek doen.

Zeker jaar geleden. Moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat ze tegenwoordig eerst mestonderzoek moeten laten doen voor je wormspul kunt kopen?? Vandaar dat ik hem om de 3/4 maanden laat testen door het Woud.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:24

een jaar geleden???en er staan paarden met bloedwormen op dezelfde stal?
Bestel maar gewoon een wormkuurtje in Engeland,het zal het eerste paard niet zijn waarvan de mest zogenaamd ''schoon'' is en ondertussen opgevroten word door de bloedwormen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:25

Een haf in ijsberenpak met deze temperaturen zweet peentjes, zeker als hij ook nog een deken op heeft. Door al dat zweten kan hij best een mineralen- en vitaminentekort hebben opgelopen. Mijn advies zou zijn de deken af, aan dat haar heeft hij voldoende, ook bij nat weer, en een kuurtje multivitaminen erin.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 21:32

geerke schreef:
een jaar geleden???en er staan paarden met bloedwormen op dezelfde stal?
Bestel maar gewoon een wormkuurtje in Engeland,het zal het eerste paard niet zijn waarvan de mest zogenaamd ''schoon'' is en ondertussen opgevroten word door de bloedwormen.

Ja jaar geleden want elke 3 maanden test wees uit dat ie schoon was.

Maar wat voor iets zou in moeten bestellen??

En @ Maflinger, deken is af en gaat de kast in. DA had regendeken aangeraden ivm astma en het niet zeiknat worden, maar mn Bolle man verwacht een ijstijd deze winter, dus dan wordt ie maar nat.
Oh en vitamines & mineralen worden dagelijks aangevuld met supplementen, dus dat zou evt verliezen moeten kunnen opvangen. Thanxs!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:36

ik zou eens beginnen met ivermectine,dan na 8 weken pramox....lintwormeitjes zie je trouwens niet in de mest.
Laat anders maar bloedonderzoek doen en ook controleren op eosinofielen.Als die verhoogd zijn is er vrijwel zeker sprake van een wormbesmetting.

Wormen hebben een cyclus,laten niet altijd eitjes los,het is dus heel goed mogelijk dat ze net de poep controleren als er geen eitjes inzitten.Paard heeft dan wel wormen maar de mest is schoon.
Lange vacht kan ook komen door wormen.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 21:40

geerke schreef:
ik zou eens beginnen met ivermectine,dan na 8 weken pramox....lintwormeitjes zie je trouwens niet in de mest.
Laat anders maar bloedonderzoek doen en ook controleren op eosinofielen.Als die verhoogd zijn is er vrijwel zeker sprake van een wormbesmetting.

Wormen hebben een cyclus,laten niet altijd eitjes los,het is dus heel goed mogelijk dat ze net de poep controleren als er geen eitjes inzitten.Paard heeft dan wel wormen maar de mest is schoon.
Lange vacht kan ook komen door wormen.

Thanxs, ik heb veel klanten in England dus kan daar wel wat regelen.

En die lange haren...die heeft ie heel zn leven al - hij denk volgens mij dat ie in de bergen in Oostenrijk woont haha