Wat heeft mijn verzorgpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elszoekt17

Wat heeft mijn verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 08:17

Hoi,

Mijn verzorgpaard heeft sinds een aantal weekjes heel zachte poep, schuurt verschrikkelijk veel ( staart is aan de bovenkant kapotgescheurd ) en hij stinkt best wel erg.

We zijn 7 oktober verhuisd van stal, bij die oude stal was het echt verschrikkelijk dus zijn we naar een duurdere stal verhuisd. Nou ben ik bang dat hij bij die oude stal iets heeft opgelopen ( als ik er zo overna denk was t niet eens een stal, was gewoon een weiland ), want die paarden daar zagen er ook niet uit. ( 1tje met lange hoeven, andere twee werden nooit gepoetst )

Ik had gisteren al een bericht naar de eigenaar gestuurd, ze heeft nog niet gereageerd maar ik zie haar morgen als ze mij les geeft. Ik was benieuwd of jullie een idee hadden wat hij zou kunnen hebben.

( op de foto haalde ik hem net uit het weiland, niet denken dat hij er altijd zo uit ziet :P )

R_M

Re: Wat heeft mijn verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 08:57

Is je verzorgpaard ontwormd?
Staart schuren kan een teken zijn van wormen.

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 11:06

R_M schreef:
Is je verzorgpaard ontwormd?
Staart schuren kan een teken zijn van wormen.

Eergisteren nog ontwormd, maar de eigenaar van stal ( die dus de wormenkuren regelt ) dat het maar een simpele wormenkuur was, dus het kan zijn dat het andere soort wormen zijn

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:21

Wisselen van stal kan sowieso gezondheidsproblemen geven, alleen al omdat alles anders is, omgeving, management, bacteriesamenstelling, dag/ nachtritme, voer, eventuele schimmels, te veel om op te noemen. Wat ik weet is dat het bij bijvoorbeeld koeien vaak voorkomt dat ze allemaal tegelijk ziek kunnen worden, nadat ze verhuisd zijn, daar is volgens mij zelfs een naam voor, die weet ik zo snel even niet alleen.. Maar houd het goed in de gaten! Ik hoop voor je dat het snel opknapt! Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:40

Ik zou even een uitgebreid wormenonderzoek doen, dus NIET alleen maar mestonderzoek, maar ook bloedonderzoek ed. Want schuren op de staart en slappe poep kan heel goed een wormbesmetting zijn.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:55

Is het rantsoen ook veranderd? Van hooi naar kuil bijvoorbeeld?

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 15:08

Pocca_Locca schreef:
Wisselen van stal kan sowieso gezondheidsproblemen geven, alleen al omdat alles anders is, omgeving, management, bacteriesamenstelling, dag/ nachtritme, voer, eventuele schimmels, te veel om op te noemen. Wat ik weet is dat het bij bijvoorbeeld koeien vaak voorkomt dat ze allemaal tegelijk ziek kunnen worden, nadat ze verhuisd zijn, daar is volgens mij zelfs een naam voor, die weet ik zo snel even niet alleen.. Maar houd het goed in de gaten! Ik hoop voor je dat het snel opknapt! Succes

Hij heeft inderdaad een ander ritme, dankjewel voor je reactie :)

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 15:09

Joolien schreef:
Ik zou even een uitgebreid wormenonderzoek doen, dus NIET alleen maar mestonderzoek, maar ook bloedonderzoek ed. Want schuren op de staart en slappe poep kan heel goed een wormbesmetting zijn.

Ga ik doen!

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 15:10

ingrid_93 schreef:
Is het rantsoen ook veranderd? Van hooi naar kuil bijvoorbeeld?

Op dat weiland at hij alleen maar gras, nu eet hij kuil, gras en voer ( goede kwaliteit )

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:40

Paarden hebben vaak best lang nodig om te wennen aan een nieuw patroon qua voer, en dan komt de verhuizing er ook nog bij.
Kan het zijn dat de jeuk van het opgedroogde mest komt wat in de vacht blijft hangen doordat het zo dun is?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:47

Misschien heeft hij aarsmaden? Die dood je niet met een gewone wormenkuur. En ik geloof dat je die ook niet ziet bij een mestonderzoek. Je zou de veearts even telefonisch om raad kunnen vragen :-)

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 17:09

ingrid_93 schreef:
Paarden hebben vaak best lang nodig om te wennen aan een nieuw patroon qua voer, en dan komt de verhuizing er ook nog bij.
Kan het zijn dat de jeuk van het opgedroogde mest komt wat in de vacht blijft hangen doordat het zo dun is?

Het is nu een maand na de verhuizing, zou dat nog kunnen?

Nee, ik poets hem elke dag en hij heeft ook jeuk bij zijn manen enz

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 17:10

Jennyxx schreef:
Misschien heeft hij aarsmaden? Die dood je niet met een gewone wormenkuur. En ik geloof dat je die ook niet ziet bij een mestonderzoek. Je zou de veearts even telefonisch om raad kunnen vragen :-)

Ga ik doen!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:15

Misschien is het kuil wel te rijk voor hem, als hij nu jeuk aan zijn staart en manen krijgt.

Hoe ziet zijn vacht er verder uit, glanzend, platliggend of wat plukkerig en doffer?
Hoe voelt zijn manenkam aan? Is die soepel en makkelijk heen en weer te krijgen of voelt die hard aan? Was hij op de oude stal te dik of te dun en hoe is dat nu?

Zie je verschil in het gras tussen de oude weide en de nieuwe? Is dit korter of langer gras, waar groeit meer "onkruid" tussen het gras, op de oude stal of de nieuwe?

Wat voor voer krijgt hij eigenlijk ( krachtvoer neem ik aan dat je bedoelt) en hoeveel? Als hij dat eerder niet kreeg en nu ineens wel, kan dat met de overgang naar kuil ook zorgen voor jeuk.

Rijden/longeren jullie nu meer of minder in verhouding tot de laatste maand op de oude stal?