Nu nog hoofd kapot schuren? Oorzaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romary

Nu nog hoofd kapot schuren? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 21:17

2 van mijn 5 bijrijdpaarden, zijn de laatste 2 weken heftig hun hoofd aan het schuren. Beide hebben er wonden van. Kan dit nog samenhangen met zomereczeem, of moet ik aan iets anders denken?

deborah_D

Re: Nu nog hoofd kapot schuren? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:35

De laatste dagen/weken is het nog vrij warm geweest voor de tijd van het jaar. Het kan du zijn dat dit nog samenhangt met zomereczeem als die paarden daar last van hebben. Natuurlijk kan ik hier geen volledige uitspraak over doen, ik zou het eens vragen aan een dierenarts :)

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 01:52

Volgens mij zou zomereczeem echt wel over moeten zijn nu. De mijne heeft het best heftig maar nu nergens meer last van.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 02:07

Hier een soortgelijke situatie gehad, dierenarts was er bij gehaald, bleek het paard luizen te hebben :+

Kwam volgens de da door onze minishetjes, die bleken er helemaal onder te zitten, alleen vertoonden zij er helemaal geen ongemak van, daarom waren we er zelf niet op gekomen.

Moesten ze allemaal 10 dagen achter elkaar wassen met de voorgeschreven shampoo en lotion. Was een heel gedoe := hoop het niet voor je, al is het verder wel een onschuldige oorzaak vind ik.
Laatst bijgewerkt door Malyma op 08-11-15 02:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 02:16

En als je nu meteen zegt: "Dat kan mijn paard noooit hebben..!?", die van ons had ook alleen maar last van jeuk op en aan haar hoofd, verder nergens op haar lichaam.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 04:37

Dat was ook het eerste dat in mij op kwam: luizen.
Eens goed kijken of je geen kostgangertjes ziet lopen ;)

En 10 dagen achter elkaar wassen, Malyma?
Was het niet na 10 dagen herhalen?

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 22:07

Ik zal eens kijken naar luizen :j Mijn vorige paard heeft idd ook eens luis gehad van een weidegenootje, maar daar zag je ze echt lopen als je er alleen al naar keek. Ze leken zich vooral te verzamelen in de kruintjes op haar hoofd := Dat is hier niet het geval. Wel lopen alle 5 de paarden gewoon bij elkaar in, zouden ze ze dan niet allemaal al moeten hebben?

Wel hebben ze beide die typische grijze kleur op het hoofd, rond de ogen, wat je vaak ziet bij eczemers, dus ook toch nog niet helemaal uitgesloten...

Edit: 1 paard dat haar hoofd niet schuurt, krijgt de laatste tijd steeds vreemde plekjes wat me doet denken aan schimmel. Je ziet de plekjes doordat de haren daar korter zijn, en als je de haren opzij doet, zie je veel witte rommel wat je eraf kunt krabben.

Nu ik dit zo typ: Mijten?!

Heb dit paard al gewassen met imaverol, en binnenkort komt de DA langs voor entingen en de jaarlijkse check.
Laatst bijgewerkt door Romary op 08-11-15 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:09

Zonder foto moeilijk te beoordelen, maar ringworm (=schimmel) wil ook wel eens erg jeuken en zit vaak typisch op het hoofd. Pas wel op, want het is ook erg besmettelijk voor mensen ;)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:10

Moet zeggen dat de merrie met eczeem bij ons nog steeds last heeft. Het is veel te warm voor de tijd van het jaar en daardoor zijn de mugjes nog steeds niet weg helaas. De merrie heeft het hele jaar nog niet zoveel last gehad als nu

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 22:11

Zal even kijken of ik er een foto van kan maken :)

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 01:55

Shirley schreef:
Dat was ook het eerste dat in mij op kwam: luizen.
Eens goed kijken of je geen kostgangertjes ziet lopen ;)

En 10 dagen achter elkaar wassen, Malyma?
Was het niet na 10 dagen herhalen?

Het is al zeker weer een tijdje geleden, maar staat me nog wel bij dat we het alle dagen achter elkaar moesten doen. Gelukkig was het hartje zomer, dus was het nog goed te doen (alles buiten: weide, schuilstal met voor de stal betegeld pleintje).

Maar nu is het voor de tijd van het jaar nog best warm, dus zou nog kunnen dat het van de muggen/mugjes komt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:39

Hier ook hetzelfde met mijn oude fjordje.
Ze heeft ook zomereczeem en ondanks dat het de hele zomer goed is gegaan (op wat kleine schuurplekjes na) schuurt ze nu flink aan d'r hoofd en dit kan komen door de steekvliegen die met dit warme weer er nog zijn. Die vliegen bijten omdat ze bloed nodig hebben om eitjes te kunnen leggen. Ook de colicoïde mug is er helaas nog.

Tel daarbij een dikke en vooral dichte vacht bij op en je hebt ze flink aan het schuren.
Ik maak van groene leem en lavendelolie een zalf die smeer ik op de wonden dat dicht de plek goed af en geneest snel.