Wat is dit? Vettige bobbeltjes tussen vacht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Wat is dit? Vettige bobbeltjes tussen vacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 10:46

Mijn paard heeft op bepaalde plekken zijn vacht niet heel mooi aaneengesloten en wanneer je hem daar aait voel je bobbeltjes op zijn huid. Wanneer je eraan gaat pulken kun je het eruit trekken en zijn het wat vettig aanvoelende stukjes met een plukje haar. Hij lijkt er verder geen last van te hebben maar omdat het eerst op een klein stukje bij zijn achterhand zat maar nu ook grotere stukken bovenop zijn kont wil ik wel eens weten wat dit is.

Ben erg benieuwd of jullie het weten! Op stal hadden een paar het wel vaker gezien maar konden mij niet vertellen wat het is. Zelf denk ik aan iets met talg?

Afbeelding

Yvk

Re: Wat is dit? Vettige bobbeltjes tussen vacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:52

Mijn paard heeft precies het zelfde! Ook op haar kont, ze heeft er geen last van maar ik kom het op steeds meer plekken tegen. Mijn DA heeft er al naar gekeken en wist niet wat het kon zijn. Toevallig een ander paard bij mij op stal, heeft het ook. Zij hebben het door een andere DA na late kijken en die wist het ook niet. Ik volg even in de hoop dat iemand een idee heeft...

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:55

Lees even mee

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:59

Mijn shetje heeft dit ook al meer dan een jaar, krijg t met geen mogelijkheid weg. DA heeft er al twee keer naar gekeken, wist het ook niet. Heb het gewassen met betadine en ook al meerdere keren met imaverol. Het is hier wel zo goed als over, laat het nu zo veel mogelijk met rust en smeer het af en toe in met betadine zalf. Het zou best kunnen dat het met talg te maken heeft. Het is gelukkig in ieder geval niet besmetelijk, mijn andere pony heeft nergens last van. Dierenarts twijfelde eerst of t schimmel was, mr dat is het niet.
Laatst bijgewerkt door kaylee op 07-11-15 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:01

Dit klinkt als regenschurft.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:03

@peer2005 hier zegt de DA dat het ook geen regenschurft is, ze lijkt er verder ook weinig last van te hebben hier, tenminste dat hopen we dan maar.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:05

Lichte regenschurft. Heeft mijn pony niet maar alle andere paarden op stal wel (mijn pony is de enige onder dekens, broeit niet eronder). Gaat vanzelf weer weg, zolang ze niet gaan krabben etc. is het prima.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:07

Hmm dus toch regenschurft? Hoort het dan niet kaler te worden? Of is dat een verder stadium? (ik rij op de stal waar TS haar paard heeft staan en heb de plekjes ook gezien ;))

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:11

Ik zou het niet open krabben, gezien dat er wat haren mee komen enz. Vaak gaat er dan juist ongedierte in zitten.

kan een soort ophoping van huidvet zijn denk ik? Je kan er met een wattenstokje evt wat imaverol op doen, voor de zekerheid wanneer je het hebt open gemaakt.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:19

Gerritt schreef:
Ik zou het niet open krabben, gezien dat er wat haren mee komen enz. Vaak gaat er dan juist ongedierte in zitten.

kan een soort ophoping van huidvet zijn denk ik? Je kan er met een wattenstokje evt wat imaverol op doen, voor de zekerheid wanneer je het hebt open gemaakt.

Het paard dat ik rijd heeft het ook, bij hem zit het op de hele lengte van de ruggengraat. Vraag me dus af in hoeverre het ophoping van huidvet is, want 1. Ze hebben het allebei en 2. Zou je dit er dan niet gemakkelijk af kunnen poetsen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:20

Hier word het bij oudere paarden (22/23/25 jaar oud) erger als in kale plekken. Bij de jongere paarden gebeurd eigenlijk niks.

De oude paarden worden er helemaal kaal van maar zodra de zomervacht komt groeit alles fijn bij en in de zomer staan ze er weer bij als vanouds.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:08

Ik denk ook dat het regenschurft is. Was je beest één keer per week met een hele zachte shampoo (dus geen bethadine of imaverol er op) en houd je beest heel goed droog.
Regenschurft kan ook komen doordat je beest bijvoorbeeld veel in een modderbak speelt of doordat er condens onder een deken ontstaat.
Droog houden is de truuk en niet te veel aan doen

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 09:20

Regenschurft is goed mogelijk want hij staat 24/7 buiten zonder deken. Hij is jong, 5 jaar oud.

Deken opgooien? Of afwachten omdat hij er geen last van lijkt te hebben..

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:37

Hier vaak gehad met jonge paarden en dekens op gewoon vuil en huidvet ophopingen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:41

Is gewoon huidvet ophoping.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:50

Ziet eruit als regenschurft. Ik heb juist wel goede ervaringen met wassen met betadine.
Mijn uk zit helemaal onder, die was ik niet omdat hij zonder deken buiten staat, dan heeft hij helemaal geen bescherming meer. Ik spray de plekken nu af en toe in met verdunde betadine oplossing en het is al een stuk minder. Alleen jammer dat het de laatste dagen weer regent.
Last heeft hij er niet van, maar ik wil hem zadelmak gaan maken maar dat lijkt mij niet comfortabel met al die korsten, dus ze zullen toch weg moeten.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:57

Volgens mijn DA is het ook geen regenschurft, al twijfelde ze er wel aan. Zij adviseerde om nog even 2 weken aan te kijken en daarna als het nog niet weg is met antibacteriële shampoo te wassen. Mijn paard staat met een deken op en nooit in de regen oid. Het zou misschien kunnen dat de deken iets broeit? Wel vind ik het raar dat ze het maar op één kant van haar kont heeft. Ik heb het gisteren voor de zekerheid toch met Betadine shampoo gewassen, verder laat ik het maar even met rust. Mijn stalgenootje vertelde dat nadat ze haar paard geschoren had, het minder werd.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:25

Onze oudere pony had dergelijke ophopingen bij zijn witte benen , bij hem was het van de zon. Hij had het waarschijnlijk verbrand en toen is het uiteindelijk gaan ontsteken, daar kwamen dan weer vliegen opaf, waardoor de ontsteking bleef bestaan. Volgens de da was het dus eiwit van een naar buiten geslagen ontsteking. De behandeling bij ons was de bultjes eraf halen met een milde desinfecterende shampoo en daarna agressief vliegenmiddel op de benen (+ beetje sudocreme op geïrriteerde huid). Was binnen 2 weken weg.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:25

Hier word niks gedaan eraan hoor! Geen deken opgooien of het paard opsluiten! Lekker poetsen en thats it, het is niks geks.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 09:50

Inmiddels zijn we een maand verder..

Het zit nu over zijn gehele rug, kont en flanken en heb 'm nu 4 keer gewassen met betadine shampoo. Nog 4 anderen hebben het ook, eigenlijk alle pony's die 24/7 buiten staan. Mijne staat inmiddels op stal door de nattigheid.

De korsten krijg je er met geen mogelijkheid uit want dat doet hem pijn. Als je hem nu aait voel je overak bobbels. Ik rij momenteel niet want vind een zadel erop leggen zielig. Dinsdag komt de dierenarts!

Mocht het regenschurft zijn zoals ik vermoed, wat is dan de behandeling? Hoor het uiteraard wel van de dierenarts maar ben benieuwd wat me te wachten staat. ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:52

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 00:11

Ik deed er crème op of honing. Huid helende zalf. Heb het eerst 1 keer gewassen met antibacteriële zeep en badedas ervoor. Was erna binnen no time weg.

Hebben ze bij de staart gekrabt en daar kapotte huid? Dus echt op het haar logeren deel.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 00:16

weet je al meer?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 09:02

Jup het is een bacteriele huidinfectie (vermoedelijk door de regen) en de korstjes beginnen er nu af te vallen. Moet doorgaan met wassen en als het niet over gaat een antibiotica kuur halen. Maar het wordt minder!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:09

Zit het ook op delen waar geen regen bij kan?