Twenter is sloom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Twenter is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 20:19

hoi
ik heb een geweldig lief paardje van (vandaag) 2 jaar en 4 maanden oud.

Echter is er wel iets wat me een beetje dwars zit:
Harley lijkt niet veel energie te hebben ondanks dat ik nog weinig met hem doe. Ik ben 2x p/w op de hoeve en doe dan niet zo veel met hem ivm oefenen voor mijn A brevet voor deze zaterdag op een leen-paard.
Als ik wat met hem doe is het een beetje grondwerk (achteruit laten stappen) en wandelen op straat of in het bos.

MAAR...
Als ik hem in de piste loslaat gaat hij enkel wat kantenmaaier spelen (gras naast de pisteranden opeten). Hem wat opjagen helpt voor even maar iets verderop staat hij weer gewoon stil.
Voorheen kon hij nog wel eens de hele bak door rennen met wat bokkesprongen erbij en wat showen. Maar dat zit er niet meer in...

Wat kan het zijn?

dit is hij nu: (recente foto's)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Domino_2006

Re: Twenter is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:24

Is hij net van het land af naar een paddock/stal? De mijne heeft namelijk net na die overgang hetzelfde gedrag ( ieder sprietje pakken wat ze pakken kan)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:33

Is hij echt sloom zoals je in de titel zegt? Of mis je alleen de bok- en showmomentjes? Dat is nogal een belangrijk verschil namelijk.
Dat hij eventjes niet loopt te showen op die beperkte momenten dat je er bent, hoeft namelijk helemaal niks te betekenen. Kan toeval zijn, maar kan ook allerlei andere oorzaken hebben waa je niet over hoeft te stressen. Misschien heeft ie net gespeeld in de wei, misschien voelt hij zich op zn nieuwe plek nog niet veilig genoeg om gek te doen, misschien is dat gras aan de randen wel errug lekker....noem maar op, legio redenen te bedenken. Gezien je eerdere verhalen en vele veranderingen in zn leventje dit jaar, denk ik al snel dat hij gewoon ff tijd en rust nodig heeft om alles in zn koppie te verwerken.
Zolang hij alert is en er zo goed uit ziet, maakt je je imo druk om niks.

Als hij wel echt sloom is, kan er meer aan de hand zijn. Maar dat verwacht ik niet als ik zn alerte koppie zie. Echt sloom merk je continu, dan lijkt het paard haast depressief. Als hij nu gewoon te activeren is maar snel weer stopt, noem ik dat niet sloom. Sloom is ook niet te activeren. En dat is zorgwekkend, maar volgens mij is dat hier dus niet het geval.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:10

Twenter is al zijn energie in het groeien aan het stoppen. Daarom even niet zo van de doordraaf. Dit blijft in periodes terug komen tot hij klaar is met groeien. Gewoon beetje gas terug, komt wel goed.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:11

VSW -> MD

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:12

Zwerte, stal verandering is pas eind deze maand. En hij heeft op de huidige stal wel al zot gedaan gehad.
Wel is hij wat rustiger sinds ze beschimmeld voor droog hebben gekregen en Het hooi op de wei stonk ook erg zurig. Nu hebben ze woensdag een nieuwe grote ronde baal in de wei gekregen en die ruikt een stuk beter. Harley was er niet van weg te slaan die bleef er maar van eten.
Heb met Harley niks gedaan behalve een knuffel geven.
Echter heb ik ook vergeten te melden dat hij na even te hebben gedraafd langer nodig heeft om op adem te komen. Hij ademt redelijk zwaar dan en tijdens het sraven hoest hij soms ook.

Er zijn ook wel andere veranderingen in en rond de weide ..
Zo is het tinkerveulen wat Harley "beschermde" tegen de terroristische fjord veulen verhuisd naar een andere groep een heel stuk van Harley weg. En in de wei naast Harley staan 2 nieuwe paarden.

Harley wordt geregeld door het fjord veulen in de benen gebeten, en hard gebeten want hij heeft weer een ferme plek met alleen zwarte korst. Voorheen kwam het tinkerveulen dat fjordje wegjagen door naar die te stampen en kon Harley wegrennen. Nu heeft Harley die bescherming niet meer. En Harley zelf is geen agressieveling. Hij laat zich nog liever doen dan dat hij terug bijt of stampt.
De 2 ouderen in de groep komen er niet tussen en het jongste veulen ook niet (tevens het beste vriendinnetje van Harley).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:18

Ik denk er wel aan om sowieso deze maand een bloedtest te laten doen. Ik ben nog steeds zeker dat de vorige DA dat niet gedaan had bij de aankoop van Harley. (Had ik ook een topic over)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:33

De volgende verhuizing is volgende maand bedoel je. Hij is in januari bij je gekomen, dat is nr 1. Tweede verplaatsing was zeer recent, toen je bij je vriend/ex/vriend wegging.
Met wat je er nu verder bij vertelt, dus wisselingen in de groep, maakt het allemaal nog onrustiger. Dat kan op allerlei manieren invloed op hem hebben en kan dus best de reden zijn van zijn slomere gedrag.

Is het moeilijker op adem komen de laatste week/weken? Want het is veeeeeel te warm voor de tijd van het jaar. Mijn bejaarde fjord staat dagelijks te zweten en mn stresskikkertje die normaal veel rent en ontploft, staat er ook als een slome sukkel bij nu.

Ook dat voer kan een oorzaak zijn natuurlijk. At hij ook minder van dat vieze spul? Wij zijn ook niet fit als we te weinig eten binnen krijgen. Voer doet veel met een dier (en mens). Mijn fjord was vorig jaar teveel afgevallen omdat ik vergeten was zn voer op te schroeven na een pittige gebitsbehandeling waarbij kiezen zijn verwijderd. In die tijd was hij ook echt vreselijk sloom, zat geen leven meer in. Meer voer er in en meneer was weer zn energieke zelf. Zo simpel kan het zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:48

Hij at idd minder van dat vieze spul. De andere paarden aten er ook minder van. In zijn stalbox lag zelfs een groot stuk met schimmel op dat hij zelf aan de kant gegooid heeft want lag helemaal achteraan in de box, het was mij vriend die het opmerkte.
Het slechte voordroog was 2 of 3 weken terug en gedurende die tijd is hij inderdaad al minder energiek.

Normaal wordt hij 's avonds binnen gezet en krijgt hij ook een schep meusli, maar maandag alsook woensdag ben ik in de stal gaan kijken. het halstertouw hing nog exact zoals ik het gehangen had aan de spijlen van de stal. En de stal was nog proper (geen mestballen of verplaatst stro) en voer zat ook nog in de voerbak. Ik twijfel dus of hij deze week wel binnen gehaald werd 's avonds. Want anders moest het halstertouw sowieso veranderd zijn van positie. (Harley kan dan aan dat halstertouw als ze het niet weghangen en hem kennende zou die dan ook het touw vastnemen en ermee gaan spelen.)

In de wei staat bijna geen gras meer en dat is al van vorige week zo. Hij moet dus van het hooi eten om voldoende voeding binnen te hebben.
Nu je het over voer hebt kwam mij ook nog te binnen dat als ik hem de stallen in neem en aan de buitenkant van de box vastmaak om hem te poetsen. Blijft hij niet meer stilstaan zoals voorheen, maar wil hij alles proberen om in de voerbak van de stal te komen. Net of die uitgehongerd is.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 06-11-15 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:52

Als ze plots 's nachts een paar keer buiten blijven kost dat ook meer energie, plus dat ie meer tijd heeft om te ravotten. Hier zijn de paarden bij 24/7 buiten ook gematigder dan als ze 's nachts op stal komen.
Verder ga ik met Zwerte me.

Bloed controleren kan natuurlijk nooit kwaad. Neem dan ook meteen de controle op wormen mee, zeker als je gaat verhuizen. Maar op de foto's ziet ie er goed uit.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:54

controle op wormen sowieso ;) Hij heeft al een bloedworm besmetting gehad bij aankoop in januari. En de DA vertelde mij dat ze dan vatbaarder zijn voor een nieuwe besmetting.