Hoefblok - hoeven paard met artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Hoefblok - hoeven paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 20:16

Hallo,

Onze Haflinger heeft artrose of iets van andere slijtage. Het omaatje is 21 en sleept wat met haar hoeven.
Ze wil haar benen bij de hoefsmid niet meer naar achteren strekken.
Voor haar benen is de bok van de hoefsmid te hoog en pakken we een stuk boomstam. Dit is niet ideaal. Hoefblokken zijn erg prijzig, iemand een ander idee?
Ps, omaatje gaat nog lekker mee galopperen in de bossen, dus de hoeven worden niet superlang doordat ze niet stil staat...

pipo

Re: Hoefblok - hoeven paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:19

ga naar een smid, al dan geen sierwerk en vertel wat je wil hebben. Maar waarom heeft jouw hoefsmid geen verstelbaar bokje of hoe dat ook mag heten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:37

Gewoon niet moeilijk doen en op de knie van de smid? Zoals je dat ook bij een jong paard doet dat een bok nog eng vindt?
Overigens gebruikt mijn smid sowieso geen bok bij het bekappen (met het been naar achteren), maar alleen naar voren, voor het vijlen van de achterhoef.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:42

Mijn smid gebruikt ook helemaal geen bokje. En hij tilt de achterbenen niet hoog op op verzoek van mij.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:06

Ga voor je naar de smid gaat eens lekker een eindje naar het bos. Lekker de benen strekken, de stijfheid er uit en dan naar de smid. Wedden dat ze dan wel op de bok kan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:12

VSW -> BEH

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:31

Hele ouwe en stijve pony's (met spat bv) heb ik al bekapt als ze gewoon hun hoef kantelen, maar dan moeten ze wel zo blijven staan. Gaan ze de eerste keer misschien niet snappen en hun been omhoog trekken maar de 2e en 3e keer gaat dat al super goed, dan blijven ze ook rustiger en panikeren ze minder of niet meer omdat er geen pijn bij komt. Ik probeer die meestal gewoon van de grond te heffen, dan volg ik mee naar waar paard hem brengt en dan bekap ik zo veel mogelijk op de plek waar zij hem zelf willen en kunnen houden, soms ontspannen ze ook na een tijdje en laten ze voet hangen en dan leg ik hem idd op mijn knie als ik gehurkt zit. Het ziet er vast heel debiel uit soms als ik er half ondersteboven bij sta maar dat gaat beter voor iedereen zo...
Pony van vandaag durfde voetje laten hangen en die lag dan op mijn knie als ik gehurkt zat, meer onder pony zelf, niet naar achter getrokken en ook niet naar opzij :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 11:07

Op de knie lukt niet, paard heft gewoon zijn benen niet op. En als je heft, laat ze zich door de voorbenen zakken.
Het moet gezet worden op iets stabiels die haar druk aan kan.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 02:14

Ze kan toch nog toch stappen? Gewoon hoefje omklikken en laten steunen op grond? Zoals ze in rust staan ?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 08:18

wat denk je van een travaille, dan kan de pony leunen tegen dat ding en kan het beenwerk op juiste hoogte worden verzorgd. die maakte bij ons het verschil tot het dier echt niet meer kon....
en ons nieuwe paard gaat hier ook gewoon in met bekappen en het spaart de smid zijn rug!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 12:23

kwita schreef:
wat denk je van een travaille, dan kan de pony leunen tegen dat ding en kan het beenwerk op juiste hoogte worden verzorgd. die maakte bij ons het verschil tot het dier echt niet meer kon....
en ons nieuwe paard gaat hier ook gewoon in met bekappen en het spaart de smid zijn rug!

Een travaille? Volgens mij nog veel duurder dan een hoefblok.... dat kan ik toch als gewone arbeider niet betalen/aanschaffen?
Ik zoek een goedkoop bruikbaar hulpstuk en ook geen hoefkantelen. Dat krijg je een paard van 21 niet meer aangeleerd. Ja misschien als je elke dag kan oefenen, maar ik zou niet weten hoe...

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:30

Clickertraining is handig daarvoor hoor! Met 5 min per week oefenen kan je al vooruitgang maken, zeker op die manier :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:34

Mijn hoefsmid gaat dan gewoon op zijn knieën zitten en tilt de hoef zover als het kan/lukt op.
Hij bekapt dan gewoon uit de hand zonder bok.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:36

Als je graag een blok wil kan iedere lasser/metaal bewerker wel iets maken als je je plan schetst.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:40

De meeste van die hoefsteunen hebben toch zo'n hangmatje en zijn toch in hoogte verstelbaar?
Maar als dat toch te hoog is voor je paard: wij hebben voor zulke gevallen een stuk spoorbiels afgezaagd: dik en sterk genoeg om de hoef nét wat van de grond af te krijgen. En als dat nog te hoog is ( circa 20/25 cm) dan kun je bij de houthandel wellicht een wat dunnere, maar stevige en brede balk laten zagen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:59

1Boefje schreef:
kwita schreef:

Een travaille? Volgens mij nog veel duurder dan een hoefblok.... dat kan ik toch als gewone arbeider niet betalen/aanschaffen?
Ik zoek een goedkoop bruikbaar hulpstuk en ook geen hoefkantelen. Dat krijg je een paard van 21 niet meer aangeleerd. Ja misschien als je elke dag kan oefenen, maar ik zou niet weten hoe...

Nu denk jij zeker dat ik op een gouden berg zit?.... als je een smid zoekt die er zelf een heeft kan het ook zonder dat jij aan een hoefstal vast zit.... dan heb je het zelfde voor minder...
Hier rijd er een smid al zijn klanten af met zo een ding en die is echt niet extreem duur het maakt €5,- verschil dat kan een arbeider met eigen paard echt wel opbrengen...daar zitten de kosten niet in of je moet idd een blok laten lassen wat de metaalwerkers perfect kunnen!