Voor 3 weken terug haalde ik mijn paard met een dik oog uit de wei. Er kwam ook pus uit dus de dierenarts is geweest, constateerde een oog ontsteking en kreeg een zalfje. 3x daags schoongemaakt met gekookt water en daarna gezalfd. Zaterdags ging zn oog weer open en zag ik een witte waas. De witte waas zat niet over zijn hele oog, maar vanauit de kant van zijn oor tot ongeveer de helft van zijn oog. Maandag was de situatie nog niet verbeterd dus weer de dierenarts laten komen. Die dacht echter dat het een melanoom op het oog was en ben naar utrecht doorverwezen. Daar zijn we woensdag naartoe gegaan en bleek het witte een forse hoornvliesbeschadiging te zijn waarbij het hoornvlies van het oog was los geraakt. Dat stuk hoornvlies hebben ze verwijderd en hij heeft daar 8 dagen gestaan.
Vorige week donderdag mocht hij naar huis. Hij is om de dag onderzocht en zijn oog was op de plek waar ze het hoornvlies hebben weg gehaald weer dicht. Moest tot woensdag op stal blijven en 2 weken doorzalven. Gister is hij dus voor het eerst weer de wei op geweest. Rond 5 uur eruit gehaald en opgezadeld om te rijden. Toen viel me op dat hij zijn oog weer dicht kneep en die plek weer een beetje wittig was. Lichtje erop schijnen en jahoor, het sloeg weer wit uit ipv doorzichtig. Dierenarts is erbij geweest en die vond het er niet dramatisch uitzien, zag enkel wat vocht. De kleurstof kleurde ook niet op. Wel had hij een wat stijve pupil en weer atropine druppels gekregen.
Dierenarts heeft overlegt met de arts in utrecht en moet het weekend doorgaan met druppels en komt maandag op controle. Even afwachten dus. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Vind het niet goed hoe zijn oog eruit ziet maar het kan ook een deel van het helingsproces zijn. Nou vroeg ik mij af of er bokkers zijn die ook te maken hebben gehad met een forse hoornvliesbeschadiging en mij meer over het helingsproces kunnen vertellen.
Huidige stand:
- Hoornvlies dicht maar als er licht op schijnt licht wit uitgeslagen
- Knijpt niet meer met zijn oog
- min 2x daags Aureomycine zalf (zit antibiotica in)
- 2x daags Atropine druppels
- Mag wel naar buiten
)