Merrie van 20 drinkt in eens veel meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Merrie van 20 drinkt in eens veel meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 10:14

Onze KWPN merrie van 20 drinkt de laatste dagen in eens meer dan wat ze anders doet.
Normaal 's nachts op stal had ze zelden haar emmer leeg, soms nachten dat er maar een laagje uit was.
De emmer met drinkwater wordt elke dag ververst. Nu de laatste dagen drinkt ze ineens erg veel op stal. Ze gaan naar binnen als het bijna donker is, dan ligt er hooi en krijgt ze een klein beetje basisbrok en winterwortels. Bij de laatste voerronde tegen 22.15-22.30 uur is haar emmer al zo goed als leeg, deze wordt dan nog een keer gevuld zodat ze 's nachts ook kan drinken.
Bij de voerronde van de volgende morgen (om 07.00 uur) valt me op dat de emmer al weer bijna leeg is of helemaal leeg.
Omgooien kan ze niet het is zo'n emmer/bak die je op kunt hangen.

Ook valt het me op dat ze nu al veel meer wintervacht aan heeft gemaakt dan andere jaren.
Ze oogt verder wel gezond, glanzende vacht, aktief, gaat nog steeds erg graag mee als we gaan mennen.
Haar urine ziet er niet anders uit dan anders, ze plast altijd bij het binnenkomen op stal 's avonds dus kan dat goed zien. Ze heeft een hymalaya liksteen waar ze niets mee doet op stal.

Iemand een idee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:19

Dan zou je moeten laten testen op Cushing.
Maar meer drinken kan ook komen door het soot ruwvoer dat ze krijgen, droger groffer hooi kan meer dorst geven.
Maar ook tandproblemen op die leeftijd, ze gaan dan meer drinken bij het hooi om het zachter te maken en zo beter te kauwen is.
Denk sowieso wel handig om de veearts te laten kijken wat er aan de hand kan zijn

Kirrr

Re: Merrie van 20 drinkt in eens veel meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:25

Nu is het ook wel warm geweest de laatste dagen, plus als ze al wat wintervacht hebben..
Hier drinken ze allemaal weer heel wat meer.

Kan ze overdag genoeg drinken?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:28

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 10:30

ellepel: We zijn al een aantal weken terug overgegaan op het hooi van dit jaar , eerste snede. Wij hebben hooi van hetzelfde perceel, al jaren lang. Ze sopt niet met haar hooi. Eind september is de dierenarts nog geweest voor de gebitten van de paarden en het enten. Met haar gebit is eigenlijk nooit wat aan de hand, een controle een een klein haakje en meer niet al jaren lang.

Kirr: Ze kunnen buiten ook onbeperkt drinken, is hetzelfde kraanwater als dat ze op stal krijgen. Ook buiten wordt de bak meerdere malen per week gereinigd zodat er geen rotzooi/zand/groene aanslag e.d. in zit. Ik zat inderdaad ook al aan de hogere temperaturen te denken in combinatie met al een aardige wintervacht die ze heeft. Onze ruin heeft nergens last van dat hij meer drinkt, bij haar valt het echt op.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 10:37

Mioux ze kunnen altijd vers water pakken, hooi is ook onbeperkt toegankelijk voor ze.
Ze ziet er niet als een paard met ppid.
Ze heeft een dikke vacht al aangemaakt maar niet krullerig of afwijkend om te zien.

Ze heeft het altijd al snel warm, tijdens het mennen ook, dat was ook de reden om haar in de wintermaanden te scheren omdat ze anders met 5 minuten al doorweekt was, ze is een pittige tante voor de wagen en gaat erg graag mee, een galopje de heuvel mag ze erg graag doen. Haar fokker die haar lang heeft gehad zei ook al dat ze erg snel zweette tijdens het werken voor de wagen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:41

meggiemeg schreef:
Ze heeft een dikke vacht al aangemaakt maar niet krullerig of afwijkend om te zien.

Dit had mijn pony ook niet, maar had wel degelijk PPID! Vacht is geen graadmeter.
[edit]dus staar je daar niet blind op :o :Y) [edit]

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:43

Kan je urine opvangen? Misschien dat eens laten checken

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:43

De pony van mijn zusje had ook geen 'cushing vacht' we hebben haar toch laten testen en jahoor, cushing. De vacht is dus een van de symptomen en hoeft niet altijd opvallend te zijn. En testen kan nooit kwaad. Laat de DA even checken zou ik zeggen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:51

de vacht is ook maar 1 van de symptomen, ze hoeven dus niet allemaal te kloppen met wat jouw paard heeft maar toch ppid hebben. Zou zeker de veearts informeren en overleggen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:04

het typische krullen vd vacht is een symptoom dat vaak pas zichtbaar is na jaren. Dus kan best dat het dikker/langer worden van de vacht wat meestal als "typisch" voor oudere paarden de voorbode is vh krullen.
zou ook een DA laten komen en testen, dan ben je zeker.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:07

Meer drinken in de ruiperiode als acth waardes hoog zijn bij paarden, kunnen zeker duiden op ppid.
Www.ppidbijpaarden.nl. en gezien de leeftijd, is het een optie.

Eens overleggen met de veearts. Bloedprikken is nooit verkeerd

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:29

Dierenarts komt morgenmiddag bloedprikken. Ben benieuwd wat er uit komt. Kan nooit kwaad om de waardes eens na te lopen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:31

heel slim ! Ook kan t wat anders wezen, maar ze kunnen wel in het bloed zien of er misschien afwijkingen zijn ! Hopelijk komt er niks verkeerds uit en is t vals alarm, maar ik vind het toch neigen naar ppid ik ga voor je duimen !

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:37

Ik dacht ook gelijk cushing....ook kunnen ze hoefbevangen raken, en bv vet op plaatsen waar t niet hoort, bv de gaten boven de ogen zijn dan gevuld ipv bij oudere paarden normaal een gat is. Maar tis maar net welk stadium ze zitten van cushing.

Er zijn testen voor cushing, en er is hier ook een topic over ppid/cushing op bokt.

En wel70% van de oudere paarden boven de 20 ontwikkelen Cushing dacht ik. Alleen worden er veel niet zo oud.

Ik heb ervaring met cushing in 1e hand.

Succes iig

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:18

Ze heeft wel genoeg rondingen om het maar zo te zeggen, is een dame die groeit van de lucht. Ze krijgt weinig extra buiten het hooi en de wortels om, een klein beetje basisbrok omdat de ruin wel 3x daags krachtvoer krijgt. Vind dat ik het niet kan maken om haar niets te geven.
Ze heeft wel van die kuilen boven haar ogen die je vaak ziet bij oude paarden.
Morgen bloedprikken en dan zal de uitslag wel begin volgende week komen denk ik.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:22

ja maar als het aan een beginnend stadium is, zul je niet veel zien lichaamelijk. Maar drinken het vele is wel 1 van de symptomen. Als je er vroeg bij bent is dat alleen maar goed, als het dus PPID is. Het vele drinken kan ook op andere dingen duiden maar dan heb je met een bloedtest wel al een indicatie als daar afwijkingen in komen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:29

Wel jammer, want tot 31 oktober was de laboratorium test nog gratis.
Misschien als je heel lief vraagt via je veearts, kan je dat nog regelen, al denk ik niet. Maar niet geschoten......... en ze verdienen genoeg aan de Prascend ~~}>
Laatst bijgewerkt door janouk op 05-11-15 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:30

Heb even gespiekt bij het Cushing topic.
Een heleboel symptomen heeft ze niet (niet dat het dan geen cushing kan zijn, kan maar zo in een beginstadium zitten natuurlijk!).
Ze is erg fit, goede conditie, mooi in de spieren,eet alles met smaak weg, is zeker niet te mager, eerder te vol maar dat vind ik niet erg omdat de winter er aankomt en dan raken de paarden vanzelf wel wat kwijt. Ze heeft een gras/hooi buikje die ze na het mennen altijd kwijt is dus daar maak ik me geen zorgen over.
Verder nergens vetophopingen die er niet horen te zitten, vacht glanst je tegemoet. Ze kijkt helder en alert uit de ogen. Mest ziet er normaal uit net als altijd. Hoeven zijn van een super kwaliteit volgens de smid, gebit is ook netjes voor een ouder paard volgens de dierenarts, bij de laatste enting (eind september dit jaar) geen bemerkingen na luisteren van hart/longen e.d. We wachten het af. Voordeel dat de paarden aan huis staan, dan zie je de veranderingen vaak wel.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:33

ik denk dat je gewoon de testen moet afwachten, maar zeker moet doen. Als je internet leest krijg je tig symptomen, en nooit zul je ze allemaal in 1 keer tegelijk krijgen ;). Dus dat zegt nog helemaal geen ja of nee tegen zekerheid van PPID maar omdat ze ook al 20 is, is het zeker geen overbodige luxe om een bloedtest te laten doen en na te vragen over de PPID bij de veearts. PPID is ook niet altijd van 1 keer topconditie naar in 1 keer slap lusteloos mager krullen etc. Dat komt geleidelijk met de jaren :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:41

Die van mij kwam ik pas achter, nadat ik al jaren wat gekruld haar had gezien aan benen.. Was aan de voor en achterbenen wat gekruld, maar niet overdreven......en ze verder top was, maar na 8 jaar van wat licht gekruld haar aan benen, kwamen de echte klachten pas...niet meer verharen ed. .veel drinken, hoefbevangen, vet boven de ogen, en dronken uit box komen, merrie was gewoon altijd drachtig, en zo ook in dr laatste jaar....

Afbeelding

Dit was 2 mnd voor dat ze zo ziek werd, en dat ze hoefbevangen, 41 graden koorts, af en toe als een beschonken persoon liep, veel dronk....dat vele drinken was ik al 3 weken achter, maar hoefbevangen/dronken en koorts, was op 1 dag, naar kliniek, had zelf diagnose gesteld en heb per direct pergolide 2 x dgs gegevn lichte dosering tustig opbouwen en na 3 weken weer topfit.

Paard 22 jaar, drachtig, goed in conditie, het uit haar komen was die periode probleem daarom geschoren.

Maar wie zegt nou dat dit een paard is wat al 8/9 jaar aan cushing lijd?

Karakter top, altijd bokken galoperen in t land, onbeperkt ruwvoer, geen problemen met spijsvertering....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 17:55

Mooie merrie sigrid1182!
We gaan de uitslag afwachten. Hoop dat dit snel kan, weekend zit er wel weer tussen dat is jammer!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:41

Heb de uitslag terug van de dierenarts.
Merrie heeft geen cushing, waardes waren erg netjes.
Dierenarts denkt dat het meer drinken komt door een aantal dingen bij elkaar.
Paarden zijn van de wei afgekomen en staan dus nu hele dagen op de paddock en buitenbak, krijgen nu dus 24 uur per dag hooi en geen gras meer, warme weer en een aardige wintervacht.
Afgelopen nacht had ze een stuk minder gedronken. Wellicht even wennen aan meer hooi en geen gras meer waar natuurlijk ook vocht in zit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:52

Super fijn om te weten. Weer zorg minder

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 16:55

Ja ben blij om dit te weten, nu even afwachten of ze weer terug naar normaal gaat met drinken of dat we dat nog even in de gaten moeten houden op verder andere kleine signaaltjes erbij.