Luchtwegen en/of ouderdom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charmar

Luchtwegen en/of ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 09:56

Mijn paard is 19 jr. en bij inspanning begint hij te hoesten, maar niet zomaar hoesten echt roggelen lijkt het wel, klinkt echt heel eng! Hij krijgt het dan ook niet omhoog en staat dan echt met nek omlaag dit oordeel te ondergaan. Het gebeurt niet vaak hoor, alleen als hij echt los gaat in het bos ofzo. DA zegt dat het ouderdom is en wil nieteens luisteren naar de longen. Verder gaat het ook gewoon goed met hem, niks aan het handje.
Ik heb het paar jaar gelee voor het eerst op het strand gehad en daarna soms (bijna) in de bossen.

Nu geloof ik best dat het te maken heeft met ouderdom maar wil ik preventief dus wat gaan bijvoeren maar zit te twijfelen wat... hier komen jullie hoop ik in het spel... ideeën? Ik dacht zelf aan foenegriek of muesli kruidenmengsel, weet dan alleen weer niet welke?

Alle tips, ideeën welkom... alvast bedankt.

Kirrr

Re: Luchtwegen en/of ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:05

Een andere DA zoeken!!
Hoesten is slecht voor een paard, ze maken longblaasjes stuk die niet meer herstellen.
Dus je moet asap de oorzaak ontdekken.

Kan goed dat je paard gewoon gevoelig aan stof en schimmels in het hooi geworden is. Dan is het goed te houden met hooi nat te maken of soms is weken nodig.
Maar ken even goed een infectie zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:10

Zou gewoon andere DA laten komen.. mijn 23 jarige hoeste ook een beetje.. en was wat verslechterd in conditie daarbij heeft DA gewoon naar de longen geluisterd en Ventipulum voorgeschreven die ik alleen hoef te gebruiken als ik het idee heb dat het nodig is. Dat betekende dat ik hem 5 dagen dat door het voer heb gegeven en hij toen eigenlijk van zijn klachten af was.. en later bij wat slechter weer bij weer een hoestje weer 2 dagen wat over het voer.

Dat je DA niet eens even wil luisteren is beetje raar... en 19 jaar is nou ook niet enorm oud.. dat hij echt last moet hebben van ouderdomsklachten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:23

Ik ken ook wel een paard wat wat ouder is (25 ong) wat soms bij inspanning een hoestbui krijgt. Dat paard loopt hele zomers buiten en krijgt dan geen stoffig ruwvoer en blijft dan ook zo af en toe bij inspanning hoesten. Is ook regelmatig een DA bij geweest die dan in rust niets hoort en niets kan vinden. Dus blijkbaar ligt het dan echt gewoon aan te hard willen. Dus opzich geloof ik wel dat hoesten bij inspanning hoewel het erg vervelend is als het terug komt ed kan ontstaan bij ouderdom vind ik het wel een beetje raar dat je dierenarts er niet eens even naar kijkt, het zou voor je paard toch erg fijn zijn om er vanaf te zijn en er is als je er niet echt goed naar kijkt altijd een kans dat het toch iets is wat wel te bahandelen valt.

charmar

Re: Luchtwegen en/of ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 10:51

Mijn paard staat overdag buiten en avond binnen, ook binnen goed geventileerd dus daar gaat het wel goed denk ik. Ja dat DA nieteens ff wil luisteren vind ik ook wel raar pff, ze was er tenslotte toch! en ook nog specifiek voor hem om te enten... what's her problem! Maarja... lost dus nog steeds niets op!