Onbeperkt voeren, hoe en wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Onbeperkt voeren, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:22

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en veel verschillende dingen gevonden maar ik wordt er toch niet echt wijs uit, vandaar dit topic.

Ik heb 2 pony's (D en e maat) ergens anders staan dan bij huis. Ik huur de weide kaal, dus moet zelf voor voeren etc zorgen. Nu was mijn idee om om de dag te voeren, en dan zoveel in slowfeeders te geven dat ze er 2 dagen mee kunnen doen. Had wat rondgezocht en gevonden dat ze dan zo'n 2,5% van het lichaamsgewicht zouden eten aan droge stof. Ik heb vrij droog hooi, dus dat zou dan 28 kg per dag zijn voor de pony's samen. Dat zou prima te doen moeten zijn.

Probleem is echter dat ze voor 2 dagen bijna 100 kg krijgen en dat het dan nog niet onbeperkt is... Dat zou toch niet mogelijk kunnen zijn dat ze zoveel weg krijgen in zo'n korte tijd? En dat zelfs in Slowfeeders?
Ze staan momenteel niet in de wei door eikel overlast, maar krijgen wel wilgentakken en brandnetels erbij. Maar ook dat is elke keer op...

Zie hier de 7 slowfeeders..

Afbeelding

Afbeelding

En de 2 boosdoeners, ze worden er ook niet te dik van ofzo..

Afbeelding

Hoe doen jullie dat? Is dit normaal en wat kan ik doen om ze toch onbeperkt te geven of langzamer te laten eten?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Onbeperkt voeren, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:23

Ik geef ze stro ipv hooi. Hooi blijven ze vreten omdat het zo lekker is. Stro is minder interessant, dus daar word maar met mate van gegeten.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:26

Ik hussel inderdaad ook :)
Anders blijven ze kauwen, bedoel als jij iets lekkers hebt en je raakt niet vol/misselijk dan blijf je ook dooreten :)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:38

100 kg in 2 dagen voor 2 paarden is wel erg veel ja! Ik weeg het niet precies af, maar met een baal van ongeveer 240 kg wordt rond de 9 dagen mee gedaan, door een klein paard en een d-pony. Dat komt dan uit op ruim 26 kg per dag voor ze allebei, en ze houden altijd een beetje over. Heb het nooit zo uitgerekend maar dat vind ik wel erg netjes eigenlijk! Bij mij stoppen ze dus vanzelf met eten. Ze hebben trouwens ook 24/7 beschikking tot de wei, hoewel deze vanaf deze maanden gewoon kaal is. Toch pikken ze af en toe wel wat grassprietjes mee.

Heb je soms de overstap naar onbeperkt pas recent gemaakt? Misschien moeten ze nog even wennen aan het idee dat er straks ook nog eten is en ze dus in de tussentijd ook wat anders kunnen doen. Hooi volledig vervangen door stro zou ik niet doen, maar een beetje stro erdoorheen mengen zou ik ook wel overwegen als ze het elke keer al zo snel op hadden.

Zit er op de foto's ook 100 kg in? Het lijkt minder.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:06

Ja dan kan ik idd beter ook stro gaan kopen.. Maar ik snap ook niet hoe het mogelijk is dat ze zoveel weg kunnen eten.. Ze krijgen al paar maanden hooi maar pas sinds een aantal weken onbeperkt omdat ze nu helemaal niet meer op de wei kunnen.

Het zijn 3 netten van 15 kg, 1 van 5, en dan die 3 grote netten nog gok dat daar zo'n 20 kg minstens in kan. Ik heb van die halfgrote ronde balen van 200 kg, die zijn met 4 dagen leeg.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:15

Oh maar dat kan makkelijk, mijn merrie bulkt dat ook zo weg als je haar enkel hooi en kuil geeft. :=

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 22:37

Ik heb het nu geprobeerd met een baal stro er doorheen. Hopen dat dat werkt, ben benieuwd wat er morgen nog van over is.

Maar teveel stro eten is niet goed toch? Of is dat een fabeltje?

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:47

Neehoor, daar kunnen ze verstoppingen van krijgen.

Mijn pony's krijgen ook onbeperkt hooi. Voorheen vraten ze alles achter elkaar op, het was behoorlijk rijk hooi dus ze ontplofte zowat. Ze staan sinds een paar weken op ander grof hooi wat een stuk minder rijk is en ze eten ook gelijk een stuk minder omdat ze het minder lekker vinden. Misschien een idee om eens wat minder rijk hooi te proberen? Of desnoods mengen. (sowieso mengen tijdens de eventuele overstap)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:53

Zijn jullie niet bang voor verstopping bij het stro bij geven?

Mijne doen ca. 3 dagen met een pak van 400 kg, gaat om een Hannoveraner van 1.83 en een Belgisch Trekpaard. In verhouding eten de jouwe zo te zien wel veel meer. De mijne staan heel de dag te knagen, maar ze lopen ook nog vaak tot in de wei om wat gras weg te knabbelen. Moesten ze nu alleen hooi hebben zouden ze ook meer weg eten gok ik?

Ben je idd zeker van de kilo's?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:54

Sommige paarden blijven door eten en dan is onbeperkt helaas niet altijd goed.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:58

vind dat op zich helemaal niet extreem hoor..

waar ik sta krijgen ze 12 kilo per voerbeurt..
1x op het land, 1x hangt het klaar bij binnenkomst op stal..

dat gaat ook vrij vlot schoon op..

doe dat maal 4 (2 pony's/paarden), zit je ook tegen de honderd kilo in twee dagen..

met de slowfeeder zorg je ervoor dat ze in ieder geval vertraagd worden in het doorvreten..
maar sommigen blijven gewoon eten.

Ik zou overgaan op dagelijks, zodat ze in ieder geval op dag twee nog een goed portie te eten hebben..

natuurlijk is meerdere voerbeurten beter, maar ze vallen ook niet zomaar om..

als je merkt dat ze te mager beginnen te worden, kun je de hoeveelheid toch nog opvoeren..
worden ze te dik, dan zal er wat af moeten..

maar een echte oplossing voor doorvreters, is eigenlijk alleen maar meerdere malen voeren..
als dat niet gaat, dan moet je er gewoon genoegen mee nemen dat ze waarschijnlijk enkele uren zonder staan. zolang je het maar niet over halve of hele dagen hebt.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:14

Sinds 2 weken voer ik ook onbeperkt droge kuil(2 grote paarden en 2 kleine ponys). 1e week verdeeld over 2 slowfeeder-bakken. De slowfeeders proppie vol gedaan, 1e paar dagen waren ze non stop aan het eten. Nu een week laters gebruik ik nog maar 1 grote Slowfeeder die ik propvol gooi, paardjes eten nu rustig met tussen pozen van rust! Waarom ik nu nog maar 1 slowfeeder gebruik? De leider van de groep werd erg onrustig door 2 slowfeeders(bleef heen en weer rennen), door nu 1 sowfeeder te gebruiken is het eten volgens de rangorde; Ieder wacht keurig zijn beurt af!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:10

_suus19_ schreef:
Had wat rondgezocht en gevonden dat ze dan zo'n 2,5% van het lichaamsgewicht zouden eten aan droge stof. Ik heb vrij droog hooi, dus dat zou dan 28 kg per dag zijn voor de pony's samen. Dat zou prima te doen moeten zijn.

wij voeren ongeveer 12,5 - 15 kg hooi per paard per dag.
daarnaast krijgen zij 2 x daags klein beetje haver, mineralen, beetje olie door ruwvoer (hooicobs bietenpulp lucerne) ze staan 24/7 buiten maar op de wei staat niets meer.

Die 28 kg lijkt niet heel verkeerd.

Ik weet niet waar je het getal vandaan hebt, maar paarden op stal verbruiken minder.
dus altijd buiten en zeker met koud weer betekend meer hooi, ook meer hooi door meer beweging en als laatste denk ik dat ze moeten wennen aan dat er genoeg hooi is en dat het straks wel afneemt.

Soms doen we een dag langer of korter met een baal afhankelijk van de kwaliteit dat is gauw een verschil van 15%.
Wij zijn gestopt met onbeperkt, maar heel veel maakt het niet uit, in het begin van de verandering werkte het zelfs tegen omdat zodra er weer hooi was er meer gegeten werd met als resultaat dat het eerder op was.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:00

uhm als je 4dagen doet met een baal van 200kg, dan eten ze geen 100kg per dag en het is niet dat een net een capaciteit heeft van 15kg dat je er ook werkelijk 15kg kan insteken als je het hooi bij vullen ene beetje lostrekt...

optie: kleinere mazen gebruiken en/of met stro mengen

ivm gevaar op verstopping met stro: dit is vooral bij paarden de nooit stro gekregen hebben en plots op stal komen met stro en geen/weinig hooi krijgen en hierdoor hun hele stal leegeten.
Stro zorgt voor extra structuur en bevat minder voedingswaarde. Als je opbouwt en/of het goed door het hooi mengt zal het zelden problemen geven.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 13:05

Oja slim :+ foutje..
Ik meng het nu idd met stro dat gaat best goed. Ze krijgen het wel voor elkaar om eerst het hooi te eten en dan pas het stro. Dus uiteindelijk staan ze nog alleen met stro. Maar ze eten hier wel gewoon van.

Het zijn netten van 13 kg, maar ik weeg ze en dan zijn ze meestal rond de 15. Prop ze zo vol mogelijk.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:27

Ik doe expres inderdaad het hooi bovenop, ze eten dat inderdaad eerst op. :P