Diarree, veel zand in de mest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LCGL

Diarree, veel zand in de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 18:52

Hoi allemaal,

Graag wil ik jullie advies vragen: mijn 2-jarige heeft de laatste tijd met vlagen veel last van diarree. De ene keer is de mest alleen water, en soms staat er ook echt 'druk' achter en spuit het er echt uit.. 3 weken geleden een wormenkuur gegeven en vandaag een mestonderzoek laten doen.

De uitkomst is dat er geen (sporen van) wormen in zijn mest zitten, maar wel erg veel zand. Zou dit ook daadwerkelijk de oorzaak kunnen zijn van zijn diarree?

Qua weide: hij staat op een rijke wei, maar soms 'graaft' hij wel stukken kapot. Qua voeding: hij krijgt (nog) geen droogvoer, maar ik denk dat ik hier morgen maar mee ga beginnen. Hij krijgt wel regelmatig hooi, maar niet te veel, omdat ik bang was dat de diarree hierdoor veroorzaakt was.

Nu heb ik een aantal tips gekregen en wil ik graag jullie mening vragen:
- Yoghurt
- Droog stro
- Lijnzaad(olie)
- Speciaal voer voor sobere rassen

Op internet heb ik veel positieve reacties gelezen over psyllium. Hebben jullie hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Azmay

Re: Diarree, veel zand in de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:52

Even een zandweg/psyllium kuurtje erdoor?
Zou niet aan yoghurt beginnen, zuivel is geen aanrader. Vooral veel ruwvoer blijven geven hoor.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:01

Ik zou een sand clear kuur geven en anders even met je da overleggen wat te doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:02

Een flinke kuur met psyllium husk inderdaad. En droog hooi...veel droog hooi ! Helpt de afvoer van zand.
Ik zou ook niet afgaan enkel op mestonderzoek, en 'm gewoon goed ontwormen...maar dat doe je misschien al :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:22

De diaree kan zeker met het zand te maken hebben. Vaak is het het stadium voor de koliek..... snel handelen dus. Inderdaad een psyllium kuur geven (bv van Puur).
Evt nog een keer herhalen met een week ertussen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:28

Pandora2 schreef:
Een flinke kuur met psyllium husk inderdaad. En droog hooi...veel droog hooi ! Helpt de afvoer van zand.
Ik zou ook niet afgaan enkel op mestonderzoek, en 'm gewoon goed ontwormen...maar dat doe je misschien al :)

Check zelf de hoeveelheid zand ook even. Doe de poep van één poepbeurt in een emmer warm water, even roeren en dan een poosjes laten staan. Bovenste drab er af gieten en vind je dan onderin de emmer meer dan een flinke theelepel zand dan meteen een flinke zandweg kuur geven. Veel paarden vinden het graven en zand eten fijn maar als er één koliek vaak dodelijk is dan is het wel zandkoliek.
Psyllium husk is goedkoop te bestellen op het net. Werkt goed en veel goedkoper dan de meeste producten. Kijk na de kuur nogmaals de ontlasting na, nog veel te vinden dan na een week nogmaals een flinke kuur doen. En daarna standaard een paar keer per jaar.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:30

Yoghurt is niet heel fantastisch voor bijna volwassen paarden.
Olie maakt de mest alleen nog maar dunner.
Droog hooi en droog stro ter beschikking stellen. Hoe meer beweging in de darmen hoe meer zand er naar buiten komt.
Psyllium voeren absolute aanrader om extra zand af te voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:34

Geen huis ,tuin en keukenmiddel gaan gebruiken hoor.

Psyllium of gekookt lijnzaad geven en het daar bij houden.
Dan gaat het over en kunnen de darmen zich weer wat herstellen :j

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:45

Teveel zand kan inderdaad voor diarree zorgen, maar ook voor heftige koliek aanvallen. Het aanpakken met bijvoorbeeld zandweg is heel belangrijk. Paarden die graven komen vaak mineralen tekort en gaan deze daarom zoeken in de grond/zand. Heeft hij de beschikking over een liksteen met mineralen?

LCGL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 20:13

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga morgen meteen beginnen met de psyllium. Zouden jullie daarbij ook nog lijnzaad geven of daar nog even mee wachten?

Ontwormen wordt inderdaad regelmatig gedaan en een liksteen heeft hij ook..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:14

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:06

Hier ook helaas een zandeter. Isa is al eens geopereerd aan zandkoliek. Maar ze blijft zand opzoeken. Ze staat overdag een aantal uren in een paddock met zand (iets anders is helaas niet mogelijk). We voeren daar niet ivm het zand. En ze staat met een graasmasker/muilkorf op.
Ze had weer slappe mest en stond af en toe bruin water te "mesten". Dus heb ik haar een kuur psyllium met omega olie gegeven. De da adviseert om 2 keer per week psyllium te blijven geven. Maar nu zag ik op het net Equimins Diamond Omega staan. Dat zou goed helpen tegen zand en goed zijn voor de darmwerking. Ik kan alleen bijna geen ervaring en ermee vinden. Dus: wie heeft hier ervaring mee??