Foutje van de tandarts... En bedankt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Folskvi

Foutje van de tandarts... En bedankt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 21:53

Hallo allemaal,

Zo'n drie week geleden is mijn paard naar de tandarts geweest. Ik heb een Friese merrie van 15 jaar oud waar ik L2 mee rijd. Het is een paard met een hart van goud, en super braaf. Het gebit van een paard vind ik heel belangrijk en daarom worden ze bij mij jaarlijks gecontroleerd.

Mijn paard is behandeld door een tandarts die ook dierenarts is. Ze werd gelijk algemeen verdooft, waarna ze de beugel in de mond kreeg. Alles ging heel rustig. Ik hield haar zelf vast. Opeens zij de tandarts ; ships! Lip kapot. Voordat ik het wist werden er een aantal nietjes in gejast. Aah valt wel mee zei hij. Daar ging ik dan ook van uit en heb haar rustig vastgehouden tot dat de tandarts klaar was. Ik stond aan de andere kant, waardoor ik de scheur in de lip niet gezien heb tot hij klaar was. Toen zag ik vooral wat bloed en nietjes. Ik heb haar rustig op stal gezet. De tandarts zei dat het wel goed kwam, een week later zou een collega dierenarts wel langskomen om ze er uit te halen en daar hoefde ik dan niet bij te zijn (als ze dan in de buurt waren zouden ze de nietjes er wel even uithalen, ik dacht nog wat een rare opmerking daar wil ik wel bij zijn). Ik mocht de volgende dag dan ook weer gewoon Rijden van hem.

Gelijk de volgende dag weer rijden vond ik wat sneu, daarom heb ik haar eerst een dag vrij gegeven en de dag erna aan het halster gelongeerd. Daarna heb ik gewoon rustig gereden. Er zat een mooie korst op, dus ging ik ervan uit dat het goed ging en bleef er dan ook maar af.
Ik werd ziek en ben toen twee dagen niet op stal geweest ( paard staat op een pension stal en kwam er gewoon uit). Mijn vriend kwam in het weekend thuis en heeft haar toen gelongeerd. Ik kreeg een foto van haar lip van hem over de app, en hij was behoorlijk kwaat. Ik schrok me dood er zat een behoorlijk scheur in haar lip en het zag er niet uit!

Ik heb vervolgens gelijk de praktijk gebeld waar de tandarts voor werkt. Met tien minuten stonden ze op stal. Mijn vriend heeft toen het verhaal gedaan wat er gebeurd was. Waarop de dierenarts zei; ik snap niet dat hij hem geniet heeft, dat heeft geen schijn van kans, het had gelijk gehecht moeten worden.

De maandag daarop is het dan ook gehecht, eerst moest het oude vlees weggesneden worden en daarna kon het gehecht worden. De dagen erna zag het er keurig uit. Ik mocht rijden maar zag dit niet zitten. Ik wou het risico niet lopen en vond het niet eerlijk tegenover mijn paard. Op zaterdag geef ik de hele dag op de stal waar mijn paard staat les. Ik ga dan altijd eerst even langs Aaf een knuffel geven, gewoon even kijken hoe het met haar gaat. En ja hoor weer alles eruit en open geknapt. Mijn vriend was mee en heeft gelijk de dierenarts gebeld en een uur later stonden ze op stal. Weer hebben ze vlees weggesneden en ditmaal met draad gehecht wat ze anders bij koeien gebruiken bij een kijkersnee. Het advies; niet rijden en zorgen dat het twee weken blijft zitten.

Maandagmiddag op stal, ik trek de boxdeur open en zie het gelijk, de helft van de hechtingen zijn er al weer uit. Ik stond te koken. Gelijk de dierenarts gebeld. Na een uur waren ze op stal. Ik was pist. Ik was er klaar mee. Ik was niet heel vriendelijk meer. De dierenarts werd kwaad om mijn reactie en vond dat ik 'normaal' moest doen. Door een fout van de tandarts is mijn paard al twee keer opengesneden en drie keer gehecht wat nu de vierde keer ging worden, geen excuses niets, ja het was een foutje dat kon gebeuren. En Ooh ja ze hadden ook een vergadering gehad over mijn paard. De tandarts zei dat er een wrat zat op de plek waar de scheur zit dat het daarom mede zo kappot is en dat het moeilijk wil helen. Bullshit die zat er niet.

Vandaag weer opstal geweest. Nu is het ontstoken en komt er pus uit. Ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk schoon te maken zonder de korst er afzet halen.

Een heel verhaal maar ik wou het graag delen. Stalgenoten zeggen dat ik met die dierenarts moet stoppen en er iemand anders naar moet laten kijken en dan maar de rekeningen door moet sturen.
Wat zouden jullie doen?

Tallie1979

Re: Foutje van de tandarts... En bedankt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:58

Andere dierenarts en eventueel kliniek. Het feit dat het nu aan het ontsteken is, is geen goed voorteken.

Wat een stelletje lakse lui zeg! Ik zou de tandarts wel aansprakelijk stellen.

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:59

ik zou er zeker een andere dierenarts naar laten kijken ook al is het voor een second opion . Nogal knullig dat het zo gaat. ik hoop dat hij snel weer beter word Y;( en zeker de tandarts er voor aansprakelijk stellen, bah wat een knullige gedoe

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:01

Kliniek.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:02

Zoals hierboven... Deze knoeiers zou ik niet meer aan je paard laten komen...

Heel erg vervelend zo verhaal, hopelijk geneest het snel.. Ik snap heel erg dat je er klaar mee bent en dat je boos werd, vind ik terecht.
Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:03

Niet meer door blijven ploeteren, gewoon hup op de trailer naar de kliniek

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:04

Kliniek. En houd die knoeiers ver weg van je paard. Daarna proberen de rekeningen van de kliniek op die prutsers te verhalen.

grace1989

Wat een naar verhaal.
Ik zou ook naar een kliniek gaan, maar ik zie dat je op Schiermonnikoog woont. Ik weet niet wat daar in de buurt is.
Veel sterkte.

Zinzi_jewel

Jemig ,

Ik zou idd elders gaan om t te laten behandelen !
En de tandarts aansprakelijk stellen ...
Het is een lastige plaats natuurlijk de lip om te helen . Maar dan nog

Jessix

Nou ik kan me je woede wel voorstellen! -:(-

Natuurlijk kan er iets gebeuren, maar de afhandeling hiervan zou ik ook niet over te spreken zijn. Ik mag aannemen dat je geen cent hebt betaald voor dit gepruts aan de lip?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:06

Laat iemand een officiele brief voorje schrijven (je nederlands is niet zo heel goed) en stel de "tandarts" aansprakelijk voor alle gemaakte kosten.
De argumenten zijn: wond ontstaan tijdens zijn behandeling als tandarts
De achteraf gebleken Foutieve behandeling door er nietjes in de schieten (verwijs naar de arts die dit tegen je gezegd heeft.)
Het verloop en kosten van het verder proces te weten, drie maal hechten en artsen bezoek, ontstekingen ect ect.

Zoek eens in je foto's naar een foto van haar snoet zodat je kunt bewijzen dat er geen wrat zat en dat er een onzin verhaal opgehangen wordt. Of er een wrat zat of niet maakt trouwens geen fluit uit. Je beest is verwond en de behandelwijze laat te wensen over.

Verder vraag ik me af of je wel met dit stelletje slagers verder moet gaan. Misschien kun je beter naar de Lingehoeve gaan of zo.
Laatst bijgewerkt door mrie op 03-11-15 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:07

Andere DA naar laten kijken of idd naar de kliniek toe, lijkt me dat als het nu ontstoken is er ook een lading antibiotica in mag.
maar zou die da niet meer laten komen. en snap heeel goed dat je pissed was, ik zou dit ook niet gepikt hebben.
sterkte ermee

Folskvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 22:09

Gister plaatste de dierenarts op een gegeven moment de opmerking ( wel sarcastisch ) nou dan moet je haar meer een week laten vasten dan weet je zeker dat het blijft zitten. Halllloooo het is wel MIJN paard waar ik mij zorgen om maak. Zij was ook van mening dat als we er niets aan zouden doen het ook wel dicht zou groeien. Ik kan me er niets bij voorstellen. Ik heb foto's maar ben niet zo handig met de pc en weet niet hoe ik die hier kan plaatsen. Ik kijk morgen aan, vertrouw ik het niet gaan we zeker actie ondernemen. Ze hebben aangeven dat ik niets hoef te betalen , maar daar gaat het mij niet om. Dit had niet mogen gebeuren.

viv34

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:10

Wat vervelend zeg!
Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een andere dierenarts (kliniek)
Deze manier van handelen vindt ik absoluut niet paardvriendelijk.
sterkte!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:11

Ik snap dat je boos bent dat de hechtingen eruit zijn gegaan.
Maar daar kan een dierenarts weinig aan doen als je paard ze er zelf uit scheurt.
Er is zelfs extra sterk hechtdraad gebruikt, dat gaat niet zomaar kapot.
Enige manier hoe het er dan uit kan komen is dat je paard ze zelf uit zn lip trekt door te krabben ergens tegen aan.
Heel jammer, poedersuiker, vervelend en naar natuurlijk, maar de dierenarts heeft zn best gedaan om de hechten tot 3 keer toe, maar je paard schuurt ze kapot/eruit.

Edit: paasei wat een typ fouten :/

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:16

Wat een rotopmerking van die dierenarts!! Ook al ben jij over de rooie, ook al ben jij kwaad, hij is nog steeds de dienstverlener. Dan maak je geen opmerkingen dat je je paard maar moet laten vasten! Wat een mafkees joh!!

Zodra je kans ziet, naar de kliniek. Dit loopt helemaal uit de hand.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:16

Tjonge jonge wat een ellende zeg!
Ik zou zeker voor een second opinion gaan bij een kliniek of pleeg op zijn minst een telefoontje naar een kliniek voor hun mening en inzicht.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:35

Wat verwacht men dat er op een kliniek gedaan kan worden wat niet thuis kan? Ik snap niet helemaal waarom het paard opgeladen moet worden.

Ik zou wel ook een andere da benaderen voor een second opinion.
Daarnaast de dingen los van elkaar zien. Er lijkt een beste fout gemaakt te zijn door de tandarts in beoordelen van de snee. Mag ie wat mij betreft best aansprakelijk voor worden gehouden, die snee kan gebeuren maar de behandelmethode zo niet.
Dat er opnieuw gehecht is vind ik bijzonder, is de snee erg diep? Dat de hechtingen eruit scheuren kan de arts ook niet veel aan doen, desnoods in de begeleiding en uitleg tekort gekomen. Bewegelijke plek waar veel ruwvoer langs komt en makkelijk te schuren is, dat ze eruit zijn verbaasd me niets.
Evenals de ontsteking, die viel (helaas) wel te verwachten en had ook wel op geanticipeerd mogen worden door hen. Met een ontsteking onder de korst moet eigenlijk de korst er wel af, maar of je daar zelf aan moet willen peuteren.. Ab en ontstekingsremmers lijken me ook niet onverstandig.

Neem ook eens contact op met Alex Brander van veterinaire wondzorg, die heeft meerdere rare wonden heel mooi helpen genezen.

Folskvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 22:44

Je te diep naar mijn mening om er niets aan te doen. De eerste keer dat het gehecht was heeft ze antibiotica gehad. Volgens de dierenarts was dit niet nodig maar ik stond erop.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:50

En een graasmasker op zodat ze wel kan eten maar niet schuren?

Folskvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 22:52

Bedankt voor al jullie reacties, ik ga er zeker wat mee doen! Even over mijn Nederlands, ik weet dat mijn Nederlands heel erg slecht is. Ik moet wel toegeven dat ik de tekst niet overgelezen heb. Niet heel handig zie ik nu. @mrie geloof het of niet maar ik heb een jaar rechten gestudeerd :') . Maar als het uit de hand loopt gaan we zeker stappen ondernemen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:53

Neem in elk geval even contact op met veterinaire wondzorg, dat kan ook ondersteunend aan de behandeling van de da.

Graasmasker zal dan al eentje moeten zijn die niet in deukt, anders kunnen ze er alsnog mee schuren lihkt mij.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:57

Ja joh, TS ik begrijp je reactie volledig! Mocht niet gebeuren en zonder poeh of pah moet jij kalm blijven als het voor de zoveelste keer opengehaald word. Ik zou alles erg goed documenteren en opschrijven. En zowiso een andere DA zoeken die goed werk levert. Kan niet zijn dat er niets aan gedaan kan worden behalve hechten waar het enkel bij open komt. Verdere verzorging op kosten van de tandarts. Zijn de risico's van het vak, moeten ze er maar bij nemen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:00

Jeetje wat een klotesituatie..
Ik ben ook van mening dat de dierenarts er niets aan kan doen dat de hechtingen er steeds uit gaan. Nietjes in een lip vind ik een domme actie, hij had beter gelijk gewoon kunnen hechten. En qua begeleiding slaan ze goed de plank mis dat mag duidelijk zijn. Fijn, maar niet meer dan logisch, dat je niet hoeft te betalen. Naar een kliniek gaan heeft weinig meerwaarde denk ik. En als je een andere dierenarts laat komen kost je dat wel geld en dan zal verhalen op de eerste dierenarts lastig worden omdat ze al aangegeven hebben dat je niet hoeft te betalen.
Hopelijk komt het nu snel goed, veel beterschap voor je paard!