Zoals de titel al aangeeft: Mijn verzorgpony tikt haar voorbenen tegen elkaar aan tijdens het lopen (Alle gangen) en sleept met haar achterhoeven, met slepen bedoel ik niet volledig optillen en dan het puntje over de grond slepen. Zelf heeft ze er niet zoveel last van maar de hoef slijt erg snel nu. Ze staat momenteel zonder ijzers dus misschien dat dat er iets mee te maken heeft? Wat zou ik tegen deze problemen kunnen doen?
Zijn de hoeven niet te lang? Dat wil ook nog wel eens zulke gevolgen hebben en dan is het logisch dat het wat harder(maar niet echt nietjes) slijt.
LindeMadelin
Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-15 13:34
Hoe bedoel je? Zoals ik het opvat zou ik zeggen dat ze haar loop meer afraffelt. Ze gaat het dus erger doen.
LindeMadelin
Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-15 13:35
Azmay schreef:
Zijn de hoeven niet te lang? Dat wil ook nog wel eens zulke gevolgen hebben en dan is het logisch dat het wat harder(maar niet echt nietjes) slijt.
Nee ze wordt vaak genoeg bekapt. Mijn vader is Hoefsmid dus dat wordt goed in de gaten gehouden
Heleennn
Geplaatst: 03-11-15 13:40
LindeMadelin schreef:
Hoe bedoel je? Zoals ik het opvat zou ik zeggen dat ze haar loop meer afraffelt. Ze gaat het dus erger doen.
Vaak gaan paarden zo 'slenteren' doordat ze niet actief genoeg lopen. Zet haar eens flink aan het werk in bijvoorbeeld draf en kijk dan eens of ze nog steeds met haar achterbenen sleept.
Je schrijft dat de pony er zelf geen last van heeft, maar dat kan ze natuurlijk wel krijgen, lopen is zwaarder als je je tenen telkens door het zand trekt en dat is toch een extra belasting voor de benen. Sterker maken in de achterhand, zoals bijvoorbeeld met oefeningen uit bovenstaand artikel, kan het al verbeteren.