Hoe denken jullie over jaarlijks tandarts bezoek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Hoe denken jullie over jaarlijks tandarts bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 10:02

Hallo alemaal!

Ik vroeg mij af hoe jullie denken over het jaarlijkse tandarts bezoek voor jullie paard..
Ik rijd - longeer dagelijks en paard is 14 jaar oud.
Tot nu toe merk ik echt niet dat hij ergens last van heeft met rijden gaat alles prima, en maakt ook geen propjes met eten etc.. een keer in de twee jaar zou dus misschien ook kunnen ?

Kirrr

Re: Hoe denken jullie over jaarlijks tandarts bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:03

Bij mij geeft de tandarts aan hoe lang ik kan wachten per paard.
Dus wat is er bij het vorige bezoek gezegd?

Sommige paarden laten helemaal niks zien, terwijl sommige bij het minste haakje al duidelijke signalen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:03

Sterker nog, ik zou zolang je paard blijkbaar geen problemen heeft, er niks aan doen. Als hij goed eet, met rijden geen rare dingen uit haalt oid het gewoon lekker zo laten.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:08

mijn merrie was 17 toen ik haar kocht. zij had door ouderdom en geen tandarts behandeling uiteindelijk een kieswoekering opgelopen.
hierdoor kreeg ze een tumor.Deze viel niet meer te opereren.
als de tanden regelmatig gedaan zouden zijn was dit niet gebeurt of iig minder erg geweest.

in die tijd was het niet zo dat de tandarts kwam bij paarden, dus kan het niemand kwalijk nemen, maar ik laat mijn paarden iedere 1 a 2 jaar nakijken. afhankelijk wat ze vinden.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 10:09

Mijn tandarts zegt dat hij elk jaar moet, maar volgensmij zegt ze dit meer voor haar zelf..
Ze heeft wel gezegt dat hij een beetje een achtbanen gebit heeft, staat niet helemaal gelijk zeg maar.
Maar ja, ze vijlt er alleen maar iets af en daar betaal je dan 105 euro voor .

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:10

Ik zou toch als ik jou was elk jaar een tandarts laten komen. Weet niet wanneer hij voor het laatst is geweest om je paardje te doen? Maar ook al rij je er niet mee is het toch verstandig om het gebit te laten komen. Als je de tandarts laat komen kan je ook met hem overleggen wat hij denkt dat noodzakelijk is bij jou paardje..

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:11

dure tandarts. 105 euro voor alleen vijlen.
ik ben rond de 70 euro kwijt. afhankelijk of er verdoofd moet worden.
mijn welsh had een tijd geleden een uitgebreide behandeling nodig en dat kostte me 120 euro incl de verdoving

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 10:11

YvvvWedg schreef:
Ik zou toch als ik jou was elk jaar een tandarts laten komen. Weet niet wanneer hij voor het laatst is geweest om je paardje te doen? Maar ook al rij je er niet mee is het toch verstandig om het gebit te laten komen. Als je de tandarts laat komen kan je ook met hem overleggen wat hij denkt dat noodzakelijk is bij jou paardje..

Dat vind ik erg lastig, want volgens haar is er altijd wat aan te doen bij elk paard.
Ze zou nooit een keer zeggen dat het goed is en ze er niks aan hoeft te doen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 10:12

magicmist schreef:
dure tandarts. 105 euro voor alleen vijlen.
ik ben rond de 70 euro kwijt. afhankelijk of er verdoofd moet worden.
mijn welsh had een tijd geleden een uitgebreide behandeling nodig en dat kostte me 120 euro incl de verdoving

105 is vaste prijs, ongeacht wat ze doet... Daarom vraag ik mij ook af of ik dit elk jaar moet doen, duur grapje.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:13

Bij mijn oude dame 2 keer per jaar.Voor en najaar en mijn ruin van 20 1 keer per jaar.Ik betaal voor controle ongeveer 40 euro.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:13

Zou dan idd voor een andere tandarts opteren.
Ik betaal maar €50 als er enkel wat vijlwerk is.
Was €90 met trekken van wolfstandjes etc.

Ik heb graag een dierenarts/tandarts die eerlijk is en niet alleen aan eigenbelang denkt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:14

Ik laat de tandarts elk jaar komen, ik kan er niet in kijken dus dat laat ik graag een expert doen. Met voorrijkosten en verdoven was ik de laatste keer 140 euro kwijt. Dan gaat wel alles elektrisch.

*edit*
Dat laatste klinkt raar maar jullie snappen het denk ik :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:16

Ik laat mijn dierenarts 1x per jaar kijken als ik toch moet inenten.
Bij mijn ene paard moet er dan eigenlijk altijd wel wat gedaan worden, de ander al 3 jaar niet.
Als je wacht tot je paard klachten krijgt ben je imo al te laat.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:19

Hier komt de tandarts "centraal" 2x per jaar. Hij controleert ieder paard. Is er niets nodig? Dan wordt er niets gedaan. Zo wel, dan gaat hij aan de slag. Controle is gratis. Ik zou wel n oen zijn om niet mee te gaannin dit systeem.
En ja, ik vind jaarlijkse controle nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:21

Jonge paarden gaan bij ons elke 8/9 maanden, bij gevoeligheid eerder.
Oudere paarden elk jaar en bij gevoeligheid eerder.
Wij laten Daan Staller altijd komen, hiervoor paar nare ervaringen gehad met ander maar Daan doet het top.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:28

Joolien schreef:
Sterker nog, ik zou zolang je paard blijkbaar geen problemen heeft, er niks aan doen. Als hij goed eet, met rijden geen rare dingen uit haalt oid het gewoon lekker zo laten.

Naar mijn idee een heel slecht advies omdat paarden niet snel zullen laten merken dat ze iets mankeren.
Je bent dus altijd te laat op het moment dat je wel wat merkt, als je überhaupt al iets merkt.
Een jaarlijkse controle vind ik persoonlijk geen overbodige luxe, onze paarden worden jaarlijks gecontroleerd en indien nodig elektrisch behandeld met sedatie door een gecertificeerde gebitsverzorger. Heb in het verleden oude pony´s overgenomen met hele slechte gebitten, wat gewoon voorkomen had kunnen worden met een jaarlijks bezoek van de gebitsverzorger. De enige reden die ik kan bedenken om het niet te doen is het kostenplaatje, wij betalen ruim 100,- per paard en laten er deze week 6 doen :$
Overigens kan ik mij voorstellen dat er problemen kunnen ontstaan die uiteindelijk duurder zijn dan een jaarlijks bezoek van de tandarts, dus of je goedkoper uit bent?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:30

Joolien schreef:

Met als gevolg dat je paard z'n hele wangen op kan hebben, omdat ze toch wel haken hebben maar niks laten blijken. -O-
Al meerdere keren mee gemaakt, arme paarden.
Sommige paarden geven geen kik en gaan ook niet slechter/minder eten, ik zou dat dan ook nooit als maatstaf aan houden.

Mijn paard gaat elk jaar en m'n pony 1x per half jaar (is een oudje).
Enja, dat kost geld, maar dat weet je als je aan paarden (of andere dieren) begint.

Princess34

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:36

Ik laat mijn paard elk jaar controleren, soms hoeft er niks te gebeuren en dan geeft de tandarts dat ook aan, maar zo blijft het altijd bij kleine correcties en ontstaan er geen echte problemen. Dan zou het oplossen veel meer tijd en geld kunnen gaan kosten.
Maar ik zou wel een tandarts zoeken waar je vertrouwen in hebt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:37

Ik vertrouw op het advies van mijn tandarts. Dat advies is per paard verschillend, sommige moeten binnen een jaar weer, anderen pas na 2 jaar.

TS uit je berichten maak ik op dat je weinig vertrouwen meer hebt in je TA. Ik zou in jouw geval zeker een andere laten komen. Eens zien wat die te melden heeft en of je daar een beter gevoel bij krijgt. Ik vind

GMekkes schreef:
Je bent dus altijd te laat op het moment dat je wel wat merkt, als je überhaupt al iets merkt.

Precies dit! Al ben ik het met de hele post van GMekkes eens. :j

Bezuinigen op tandarts en bv hoefsmid lijkt goedkoop maar is uiteindelijk duurkoop. En die duurkoop gaat ten koste van de levenskwaliteit van je paard.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:47

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:50

Hier laat ik het tegenwoordig jaarlijks of eens in de 1,5 jaar doen, afhankelijk wat de tandarts aanbeveelt. Ik heb m'n paard bijna 15 jaar en de tandartsen die haar de eerste jaren behandelden vallen nu onder de categorie gebitsverzorgers. Hartstikke leuk maar onmogelijk om bij de achterste kiezen te komen. Toen ik voor het eerst een tandarts liet komen vroeg hij me waarom ik hem had gebeld. Dat was gewoon omdat ik was verhuisd en hij goed bekend stond op m'n nieuwe stal, maar hij dacht dat het kwam omdat ik een levensgevaarlijk stakend paard had. D'r wangen lagen echt open en even voelen was geen pretje voor m'n vingers, maar paard had echt nooit wat getoond. Geen propjes, geen raar gedrag, fijn te rijden, etc.

Ik betaal nog een stukje meer dan TS ieder jaar maar ik betaal het met liefde, want of ze het nou tonen of niet, je wil toch niet dat je paard pijn aan de mond heeft? Ik heb me toen echt heel schuldig gevoeld..

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:55

Bij mijn twintigjarige laat ik de tandarts inmiddels ieder half jaar even kijken. Als ik jou was, zou ik het toch standaard elk jaar doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:58

Joolien schreef:

yups idd wij ook hoor, nu komt toevallig dinsdag een tandarts voor me oudje en die van 6 jaar. maar bij ons blijven paarden nooit lang dus wij hebben er nog nooit 1 laten komen ( deze ponys waarvoor hij nu komt heb ik nu 20 jaar en die andere 6 jaar (vanaf geboorte) en begint nu tong over bit te gooien. maar anders komt er hier nooit 1.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:04

Aangezien paarden prooidieren zijn laten ze vaak echt te laat merken dat er iets niet goed zit. Paard wat plots kreupel loopt dan is het o help maar als je nooit een tandarts laat kijken dan kun je nog wel eens raar kijken wanneer dit wel gebeurt. Onze jonge dieren worden jaarlijks bekeken en vanaf dat ze onder het zadel komen elk half jaar. Dierenarts kost, incl verdoving en complete behandeling 80 per paard. Ze staan ook standaard in een opfok waar ze twee keer per jaar door de tandarts worden bekeken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:12

Ik merk ook niets aan mijn paard, van de week werd zijn gebit even nagekeken ivm bitfitting en hij was toch weer aan zijn jaarlijkse beurt toe. (klopt ook wel, is bijna jaar geleden dat hij naar de tandarts is geweest)

Als je wacht tot er proppen komen ben je te laat, als je wacht tot je paard er last van hebt ben je ook te laat.

Overigens, mijn paard wordt alleen onder sedatie en electrisch gedaan, mijn ervaring is dat zonder sedatie de helft overgeslagen wordt omdat ze er simpelweg niet bijkomen.

Mijn tandarts heeft overigens bij mijn vorige paard aangegeven dat eens per anderhalf jaar ook goed was, dus dat verschilt per paard.