paard heeft plots iets raars op en rond neus/mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

paard heeft plots iets raars op en rond neus/mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 20:23

vanmorgen liet ik de paarden buiten zoals elke dag en merkte direct op dat mijn merrie die overigens nog een veulen van zes maand aan het zogen is, op haar neus vol blaasjes met schilfers stond.

Heb direct DA gebeld maar die kan pas morgen komen.

normale kant
Afbeelding
rare kant
Afbeelding

Iemand een idee, ik kwam iets tegen op internet van Papillomavirus en vooral bij jonge paarden.

Nu mijn merrie is al 16 jaar. Ze begint wel veel in te leveren aan het zogende veulen, dus ik denk dat het tijd wordt dat ze gespeend wordt.
Maar hoe krijgen ze dit, ik heb vijf paarden en nooit komen ze eigenlijk in contact met andere paarden, alleen heeft mijn merrie met haar veulen vorige maand in ziekenhuis gestaan omdat veulen een hoefzweer had dat heel diep zat. Maar die zouden juist heel oplettend moeten zijn dat ze niemand besmetten, toch?

Afbeelding

Afbeelding

Heb haar neusje nu gedept met isobethadineshampoo en wat ontsmet want onder de schilfers zitten toch kleine wondjes.

Lusitana

Re: paard heeft plots iets raars op en rond neus/mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:30

Lijkt eerder op een allergische reactie op het een of ander dat is aangeraakt. Heb je berenklauw in of bij de wei?
Papilloma zijn wratjes.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:33

Inderdaad een reactie op een plantje of kruid.. ;)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:39

Ik denk ook meteen aan een plantje.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 20:43

zou misschien kunnen natuurlijk die vreet echt alles en nog wat. Ik heb direct geen idee van berenklauw op de weide maar ik denk wel dat er hier in de graskant stonden deze zomer.

Lijkt me inderdaad een allergische reactie gezien ze gisterenavond nog niks had en vanmorgen ineens vol stond, alleen had ze wel die dag en de dag ervoor binnengestaan door het slechte weer, kan dit van in het hooi zijn ook? of dat het pas na drie dagen uitbreekt? Want ze had dan voor het eerst terug op die weide gestaan wel met de anderen die er gelukkig nog geen last van hebben.

Dus niet besmettelijk?

En weide staat eigenlijk al lang als je haar neus in het gras ziet, normaal kleppelen we zodanig veel dat het gras hier altijd heel kort staat.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 12:10

vanmorgen zat het ook al boven haar ogen. Ik ben er toch niet gerust in.

Da komt om 14uur maar daar moet je altijd oneindig lang op wachten, ik ben benieuwd, ga hem sowieso bloed laten trekken.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 20:05

allemaal bedankt voor de hulp

DA is geweest en was schimmel, alle dagen deppen met ivamerol en hopen dat het snel wegtrekt.
Hoe ze dit krijgen wist hij niet -O-

Nu duimen dat het snel over is en dat de rest er geen last van krijgen.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:11

Hopelijk is ze erg vlug vanaf

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:12

Lijkt mij dat ze dat gewoon in de kliniek opgelopen heeft, hoor. Die van ons kwam ook ziek weer thuis. Daar hangen zoveel bacteriën enzo rond, doe je niks aan... Daarbij komt de verminderde weerstand door het inleveren door veulen en dan zijn ze er ook nog veel vatbaarder voor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:41

Rindin, toch niet drie weken later?

De verminderde weerstand speelt wel een rol.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:03

Kan wel, hoor. Als een lichaam geïnfecteerd raakt, dan is er een tijd tussen besmetting en uiting. Incubatietijd heet dat :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:26

Rindin schreef:
Kan wel, hoor. Als een lichaam geïnfecteerd raakt, dan is er een tijd tussen besmetting en uiting. Incubatietijd heet dat :)

Dat klopt, maar ik meende dat die vrij kort was. Maar ik heb het nagezocht en het is 1 tot 5 weken.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 06:40

Thanks meiden dus toch van kliniek pfff heb al twaalf jaar paarden en nog nooit schimmel gehad.
Het zag er deze morgen wel al goed uit, ttz was zeker niet verergerd dus das positief en met het mooie weer staan ze op het gras.
Da vond het jammergenoeg niet nodig bloed te trekken maar we gaan haar veulen er toch al snachts afhalen. In het voorjaar wordt ze terug geïnsemineerd en wil ze niet teveel laten inleveren al is het een paard die altijd dik staat normaal toch :P