Last van sonderen, verzadigd of nog niet oké?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Last van sonderen, verzadigd of nog niet oké?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 12:03

Titel verzinnen is gewoon soms lastig :+

Bij het begin beginnen:
vorige week vrijdag stond pony plots met koliek, dierenarts er bij, opgevoeld, op dat moment was er niks te voelen, zandtest gedaan: negatief. Ze kreeg buscopan en pijnstiller toegediend, regelmatig wandelen en laten vasten. 's Avonds dudielijk nog niet in orde, wederom dierenarts, weer buscopan, pijnstillers en weer opvoelen, nu was er een prop te voelen en werd ze gesondeerd en kreeg ze paraffine toegediend (en 'n paar liter water).
Bij de eerste controle de volgende dag had ze 1x gepoept, wilde ze in eerste instantie niks eten, maar kregen we er later toch wat gras in, wel duidelijk nog last, want ze stond geregeld flink te flemen (heel introvert paard, toont niks meer...), later poepte ze nog 'n keer, maar had nog duidelijk pijn, dus dierenarts weer laten komen, weer bucopan, pijnstillers en opvoelen: ontlasting was al zachter en opgang aan het komen, maar moet nog meer. Advies, eten/drinken blijven aanbieden en geregeld wandelen om de darmwerking te stimuleren.
Die dag kwam d'r ontlasting langzaam op gang, maar at, op een beetje gras na, niks en dronk ze nog steeds niet, daarom 's avonds nogmaals de dierenarts laten komen, het zelfde riedeltje en nog 'n keer gesondeerd en dus gelaxeerd. Extra water toegediend, met zout, om het drinken te bevorderen.
Zondag begon ze eindelijk te eten en drinken. Ze fleemde nog wel af en toe, dus nog niet 100% oké.
Maandagochtend vroeg vond ik ze minder fit dan zondag en weer heel erg flemen, dus nogmaals de dierenarts laten komen, maar voordat zij kwam, was ze al langzaam aan het bijkomen. Uiteindelijk alleen pijnstillers gegeven, omdat de darmen duidelijk weer opgang aan het komen waren, wilde ze niet weer buscopan geven en zonder dat kon ze niet opgevoeld worden. Dus even afwachten of ze ging opknappen, ze mocht in ieder geval niet meer achteruit gaan. Eigenlijk is ze vanaf maandag flink opgeknapt, eindelijk weer drinken en at wat kuil, maar at heel enthousiast gras. Dinsdag nog een stuk beter, die dag ook gestart met speedibeet met wat slobber en extra veel water, dit ging er zeer smakelijk in en sinds dien echt alleen maar bergopwaarts.

Goed, het hele verhaal in een notendop. Wat nu "het probleem" is, ze eet heel goed van het gras, ze krijgt 2x per dag 4 liter geweekte speedibeet met slobber en dit gaat er zonder moeite in, alleen vind ik dat ze met zeer weinig enthousiasme haar kuil eet, klein plukje hooi aangeboden, maar had ze ook geen zin in. Ze ziet er verder ook weer goed uit, waar ze van de week nog ingevallen flanken had, is dit nu weer mooi opgevuld. Zal ze gewoon erg verzadigd wezen door de speedibeet of kan het wezen dat d'r slokdarm wat gevoelig is door het sonderen?
Over het grazen: tot voor gisteren lieten we ze 4x per dag 'n kwartier tot een half uurtje op de camping grazen, gisteren heeft ze een paar uurtjes op de wei gestaan, nieuwe wei, redelijk veel gras en 'n paar weken geleden bemest, wat geen succes was, want ze staat nu weer met stalbenen, eiwitten?? gebrek aan beweging??. Maar in ieder geval geen last van d'r buik :Y)

God-zij-dank had ik nog geen ervaring met koliek en vind het nu best lastig te bepalen waar ik goed aan doe. Wanneer kan je weer zeggen dat ze 100% oké is en je de beweging weer gaat oppakken?
Koliek is vermoedelijk ontstaan door dat ze 6 dagen ervoor voor 2/3 overgegaan was van kuil naar hooi. Dit omdat ze op kuil zo gevoelig reageert dmv vocht vast houden in de benen, schrikgedrag en dunnere mest met navocht. Maar ja, als je niet genoeg drinkt dan krijg je dus verstopping, zo lastig allemaal :\

Angela

Re: Last van sonderen, verzadigd of nog niet oké?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:50

Goed dat je er zo bovenop hebt gezeten! De 4 liter speedibeet is best veel, en kan goed zijn dat ze daarmee voldoende binnen krijgt (in combi met het gras). Is het een optie om de speedibeet langzaam af te bouwen en te kijken of ze dan meer hooi eet?

At ze de speedibeet voor de koliek ook al?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:13

dunne mest met vocht wil zeggen dat het vermoedelijk te rijk is,de hele darmflora raakt dan verstoord.Uitkijken want die toxines kunnen ook hoefbevangenheid veroorzaken.
De slokdarm kan zeker pijnlijk zijn!Daar kun je eventueel een pijnstiller voor geven,dan moet ze wel goed eten anders zit je zo met een maagzweer.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 15:48

@Angela, ik zal morgen is wat minder geven, 2x de helft of zo, dan kijken wat ze met d'r ruwvoer doet :) Speedibeet is nieuw, ik denk dat je het vraagt omdat er paarden zijn die daar juist koliek van hebben gekregen?
We hebben er inderdaad boven opgezeten, die rekening aan het eind van de maand kan mij gestolen worden, ze is gewoon zo belangrijk voor ons! :)

@Geerke, dat was inderdaad de reden waarom we hooi gingen voeren, in eerste instantie geprobeerd iets aan symptoombestrijding te doen, maar toen vond ik dat eigenlijk gekkenwerk worden. Maar dan denk je goed te doen en krijgt ze koliek :\
Denk je dat bij 8 liter speedibeet, nog een redelijke hoeveelheid gras (ze staat nu een paar uur op een niet al te rijk stuk gras)en ongeveer de helft van haar kuil er nog een groot risico tot een maagzweer is?
Maagzweer was wel van het weekend wel bang voor, zo slecht eten, kans is natuurlijk heel reëel dat ze er inderdaad een bij ontwikkeld heeft en wellicht is dat de reden dat ze d'r kuil niet zo goed eet?
Ze eet dus wel van d'r kuil, maar heul langzaam en niet alles.

Eigenlijk zou ik de speedibeet eens moeten wegen!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 16:36

Vandaag eet ze prima haar kuil, dus lijkt nergens meer last van te hebben :)

Ze is tevens vandaag behandeld door de osteopaat, afspraak stond al en aan het einde van de behandeling was ze zo opgebloeid, echt prachtig om te zien :j Helemaal wakker met een blik dat ze de hele wereld weer aan kan :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:46

Wat fijn dat het weer goed met haar gaat!