Wat te kiezen? Ostheopaat of manuele therapie of Chiropraxie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

Wat te kiezen? Ostheopaat of manuele therapie of Chiropraxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 18:21

Wat te kiezen?

We hebben een ostheopaat een aantal keren laten komen voor onze paarden. Nu schijnt het best een goede te zijn. Ik zie alleen weinig verschil. Mijn partner vindt het onzin en zegt dat het vooral veel voelen is en praten. Maar goed.. hij is een man :D

Welke behandelaar zouden jullie kiezen en waarom?
En wie heeft er goede ervaringen met een manuele therapeut en hoe verschilde deze ten opzichte van de osteo?

Angela

Re: Wat te kiezen? Ostheopaat of manuele therapie of Chiropraxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:54

Wat wil je bereiken met het laten komen van een behandelaar? Zonder die vraag te beantwoorden is ook niet te zeggen wie je het beste kunt kiezen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:31

Ik heb verschillende paarden met verschillende dingen. Dus die vraag is best lastig te beantwoorden.
1 paard is geopereerd en heeft zijn been lange tijd omhoog gehouden waardoor hij alleen in draf minder goed loopt. Lijkt in rug of heup niet lekker. Volgend dierenarts moet hij gewoon langzaam opbouwen. Deze is daarnaast door een osteo nagekeken en had maar 1 behandeling nodig...

Het andere paard lijkt spanning op of rond de schoft te hebben. Is gekeurd geweest. Osteo laten komen en die kan op een paar kleine dingen niets vinden. Krijg paar oefeningen mee. Maar nu half jaar later nog weinig verbetering. Dus ja zeg het maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:04

Ik ben van mening dat als je rijtechnisxh ergens tegenaan loopt of het paard wat stijf is, je er een osteo bij kunt halen. Wanneer het echt om kreupelheden gaat of duidelijk pijn wat niet na 1 behandeling verbeterd, is er imo meer aan de hand.
Ik zou dus niet kijken naar osteopatie of mt, maar misschien foto's of scan maken, want bij het eerste paard zou ik denken aan een overbelasting, het tweede paard misschien iets van artrose/kissing spines in de schoft.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor osteopathie en manuele therapie, maar het houdt ergens op.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:06

Ik heb voor mijn paard ook een osteopaat laten komen, maar merkte weinig verschil. Alleen in mijn portemonnee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:08

Ik heb zelf wel geode resultaten gezien met osteopathie, zowel bij paarden als bij mezelf.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:10

Zoals ik het nu lees denk ik dat je meer hebt aan een goede doorloop door de kliniek van het hele paard als aan een therapeut.

Paard 1 kan door lang rare houding iets overbelast hebben inderdaad, maar kan ook toevallig iets anders naar boven zijn gekomen waardoor het nu niet goed is in draf

Paard 2: hoe is het gekeurd en wanneer? Zou inderdaad artrose/ KS kunnen zijn. Kan ook een slecht zadel zijn, of rijkunstige fout van de ruiter.

Als het in de spieren zit (na conclusie van kliniek) zou een fysio een beter plan zijn als een osteo e.d.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:25

Ik heb hele goede ervaringen met Ellen Kral. Zij doet aan acupunctuur in combinatie met manuele therapie, ik ga er 1x in de zoveel tijd voor naar Visdonk in Roosendaal.

Mijn paard heeft 2 jaar lang rondgelopen met een achterbeen die in de draf een verkorte pas maakte, liep altijd in Bodegraven. Werd daar van het kastje naar de muur gestuurd en kreeg na twee jaar het advies om hem maar echt goed kreupel te rijden zodat ze de oorzaak misschien konden vinden. Was er toen natuurlijk helemaal klaar mee en ben als laatste hoop naar Visdonk gegaan. Daar hebben ze hem weer op de been gekregen door middel van acupunctuur en manuele therapie. Paard is nog in de opbouw maar zoals het er nu naar uitziet draaid hij over een tijdje weer mee in de hogere sport. ( Paard liep zz licht voor blessure tijd )

Overigens als ik het verhaal van jou paarden zo lees ( maar ben geen DA natuurlijk) denk ik wel degelijk aan een bovenlijn probleem bij beide dieren. Paard kan door operatie en ontlasten heel gemakkelijk last in de bovenlijn krijgen en dat kan heel goed de verkorte drafpas verklaren...

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:46

Osteopatie is ook vaak ter preventie en is dus niet altijd meetbaar. In dit geval is t misschien verstandig om een combinatie te zoeken van meerdere behandelmethoden. succes!