Rhinopneumonie of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DonnaM94

Rhinopneumonie of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 16:09

Lieve bokkers,

Sinds 18 december 2012 ben ik trotse eigenaar van mijn inmiddels 6-jarige merrie. Toen ze al enige tijd bij ons op stal stond, kreeg ik via Facebook een berichtje van de mensen die haar als 3-jarige zadelmak gemaakt hebben. Nu blijkt dat voordat ik haar kocht, ze verkocht was naar Japan. Omdat ze daar zo voorzichtig zijn met o.a. rhinopneumonie, moest ze in quarantaine. Daaruit kwam dus dat ze drager was van het virus, ik heb nooit geweten of ze er erg ziek van geweest is. Toen ze een maand bij ons was is de merrie van mijn zus die naast haar in de stal staat wel erg ziek geweest.

Ze heeft erg vaak een vieze neus, alsof ze gewoon vaak verkouden is. Ze is iets atactisch in sommige perioden en staat niet echt stevig op haar benen. Dat kan ook door haar bouw komen, het is een groot slank paard met erg lange benen.

Nu loopt ze sinds (ik schat) 2 maanden constant met haar hoofd scheef naar links. Het kan zijn dat ze gewoon vast zit aan één kant en er even een fysio naar moet kijken. Maar eergisteren was ik met haar op training en liep ze in het begin iets apart. Ze reageerde erg fel op mijn hulpen en wou moeilijk rechtsom, na een tijdje werd het wel beter en heb ik de training gewoon uit kunnen rijden. Gisteravond had ik (spring)wedstrijd en ging het weer precies hetzelfde. Wel gewoon gestart, maar niet fijn kunnen rijden. Eenmaal thuis hebben we haar nog even kort op het harde gelongeerd en dat was toch niet helemaal 100%. Ze liep eigenlijk wat stijf met alle benen en niet helemaal regelmatig, maar ook niet met één been kreupel ofzo.

Nu vraag ik me af of iemand hier de symptomen herkent, ik ben erg benieuwd naar jullie meningen!

Selientje

Re: Rhinopneumonie of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:12

Ik zou hier zeker een dierenarts naar laten kijken en onderzoeken laten doen. Als het al bekend is dat ze drager is en dan ook nog atactisch toont zegt dat voor mij al genoeg...

DonnaM94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 16:15

Dat ga ik ook zeker doen Selientje, maar ik vraag me af of het een medische verklaring heeft of rijtechnisch. Want hoe gedraagt een paard zich met deze symptomen normaal gesproken onder het zadel?

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:36

Ik denk dat het in dit geval zeker medisch is. Vooral omdat je ook al zegt dat ze atactisch is. Een paard met Rhino mist vaak coördinatie in de ledematen. En door de onbalans kan daar de compensatie in het hoofd/dehals vandaan komen

DonnaM94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 17:00

Dat is inderdaad zo, nu is ze altijd al wel wat atactisch geweest zonder problemen. Maar nu lijkt ze er dus toch last van de krijgen. Het kan ook een combinatie van beide zijn natuurlijk. We laten sowieso de DA even naar haar kijken, het zekere voor het onzekere!

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:09

Is ze verder scheef in het rijden?
Je zou haar ook door een osteo ofzo na kunnen laten kijken om blokkades ook uit te sluiten
Ik hoop voor je dat het rijtechnisch is, want zodra het Rhino is ben je verder van huis... :(

DonnaM94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 17:30

Ja, zoals ik omschreven heb.. ze loopt eigenlijk altijd met haar hoofd naar links, tenzij ik haar corrigeer natuurlijk. Vanavond komt toevallig de tandarts, dus ook dan kunnen we misschien weer wat uitsluiten. Verder is een osteo of fysio ook nooit verkeerd, maar we willen eerst even de dierenarts laten kijken.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:38

Een drager is niet meteen een lijder .
De dingen die ik lees lijken me meer te passen bij een paard dat een keer tegen spierbevangen aangezeten heeft. Ook is het goed om te weten van welke variant je paard drager is. De verkoudheidsvorm komt veel vaker voor en geeft behalve snot en algehele malaise vaak niet veel problemen. Als ze drager is van de neurologische vorm zal dit anders liggen maar ook dat zou ik gewoon eens bij je dierenarts neerleggen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:44

ik zou inderdaad eerst een dierenarts en daarna pas osteopaat kf iets anders.
In de hals zo looen kan bv ook artrose in de hals zijn.
Dat was bij mij het geval.
Jij hebt wel meer problemen.
Dierenarts erbij dan heb je grote kans dat je zekerheid krijgt en weten jullie ook waar je aan tie bent.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:47

DonnaM94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 17:50

ajesca123, helaas weet ik niet van welke vorm ze drager is. Nu vraag ik me af wat de gevolgen zijn als ze een keer tegen spierbevangenheid aangezeten heeft? Ik train (soms misschien te) hard met haar, als ze de kop ertegen gooit geef ik niet zo snel op, wat ik in sommige gevallen toch wat vaker wel moet doen. De link die je net stuurt, heb ik vanmiddag al helemaal gelezen, toch bedankt!

linni050, ik heb niet het gevoel dat het uit de hals komt, meer uit het hele lichaam of dan misschien de rug of achterhand.

Zoals ik al eerder zei, een dierenarts wordt zeker ingeschakeld.. ben alleen benieuwd naar jullie meningen :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:50

Er zijn heel veel paarden drager van het Rhino virus. Vandaar dat er elk jaar weer enkele stallen worden getroffen door Rhino, terwijl het slechts zelden van stal tot stal gaat.
Als dit iets is wat al 2 maanden speelt, denk ik echt niet meteen aan rhino, dan krijgen ze namelijk ook koorts, zijn ze algemeen ziek en dat duurt doorgaans echt geen 2 maanden. Ik zou gewoon een dierenarts raadplegen en bij voorkeur een dierenarts die ook osteopaat of manueel therapeut is zodat alles in 1 keer kan worden uitgesloten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:56

Selientje schreef:
Ik zou hier zeker een dierenarts naar laten kijken en onderzoeken laten doen. Als het al bekend is dat ze drager is en dan ook nog atactisch toont zegt dat voor mij al genoeg...

Voor mij ook.... Neurologische rhino heeft vaak dat soort gevolgen, Wist je dat ook bij aankoop?

DonnaM94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 17:58

Bedankt voor je reactie Inoterry, dat is zeker iets om over na te denken. Ik blijf het alleen vreemd vinden dat ze in haar hele lichaam wat stijf is en dat ze toch wat atactisch loopt, vraag me af of dat een kwestie van ''vastzitten'' is.

Babootje, zoals ik in mijn bericht zet wist ik dit niet bij aankoop. We hebben haar als 3-jarige gekocht en in combinatie met haar bouw, maakten wij ons er niet meteen druk om dat ze wat slap was.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:06

Dat stijf in het lijf en atactisch lijken kan ook heel veel oorzaken hebben. Bij mijn vorige paard bleek, na bloedonderzoek dat hij te weinig koper, zink, hemoglobine en gewoon eiwit in zijn bloed had. Die knapte aanzienlijk op toen hij op merriebrok werd gezet en een speciaal supliment kreeg om de koper en zink aan te vullen.
Ook kan een scheef bekken kan er voor zorgen dat je paard atactisch is. Ooit een paard gezien wat stokkreupel en atactisch de box uit kwam, door de manueel therapeut werd behandeld en meteen daarna weer vrijwel normaal liep.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:03

Als je paard drager is van het Rhino virus zou de ataxi daar heel goed uit te verklaren zijn. Soms hoeven ze niet eens heel erg ziek te zijn geweest. Je zou het nog eens kunnen testen. Overigens zijn veel paarden drager van het virus zonder noemenswaardige verschijnselen te hebben.
Is je paard echt neurologisch aangetast, dan valt er helaas vrij weinig aan te doen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:05

Veel paarden zijn drager van het virus zonder ook maar een enkel verschijnsel daarvan te tonen. En er zijn behoorlijk wat dragers.

DonnaM94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 21:39

Erg lastig probleem, vooral omdat het zoveel oorzaken kan hebben.. Ze is zojuist wel verlost van een wolfskies, kan er ook deels wel voor zorgen dat ze wat scheef loopt natuurlijk

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:49

Veel paarden zijn drager van het virus. Ca de helft van de Nederlandse paarden (even uit mijn hoofd). Paarden doorlopen de ziekte. Die kan ook als een milde verkoudheid tonen en blijven daarna drager (zoals een koortslip, daar blijf je ook drager).

Dus het nu op rhino gooien. Ik zou eens een bloedtest laten doen en een dierenarts naar laten kijken.