Wanneer zorgen over 'traag' paard/pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Wanneer zorgen over 'traag' paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 21:07

Wanneer is een paard/pony 'gewoon' een rustig/flegmatiek dier en wanneer moet je je zorgen maken?

Mariett
Blogger

Re: Wanneer zorgen over 'traag' paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:09

Als het ineens een hele grote verandering is met hoe het dier normaal is of als bijvoorbeeld de ogen dof worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:12

Ga ik in mee: als er een verandering in gedrag is en dat paard voor zijn doen abnormaal gedrag gaat vertonen in zeer korte tijd.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:17

Ook kan het in de voeding zitten, slecht kunnen opnemen of standaard te weinig om voldoende op te kunnen nemen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:20

Soms is dat moeilijk waarneembaar. Want dit kan ook zo langzaam gaan dat het lijkt of een dier relaxter wordt.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:23

Toevallig zat ik er net ook mee.
Mijn Andalusier is in de bak zooo sloom de laatste tijd terwijl hij in het bos 2 uur loopt te knallen.
Gisteren toch maar eens bloed laten nemen en vandaag al de helft van de uitslag gehad. Die was goed.
Hij ziet er super uit, eet Omega 3 muesli van Horsefood waar hij het goed op lijkt te doen. Veel ruwvoer en 7 uur per dag buiten.
Vind het ook moeilijk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 21:38

vuurneon schreef:
Ga ik in mee: als er een verandering in gedrag is en dat paard voor zijn doen abnormaal gedrag gaat vertonen in zeer korte tijd.

Maar goed, als het dier al vanaf jaarling periode niet goed voeding opneemt, zie je geen verandering, maar kan het misschien wel 'medisch' zijn of iig 'op te lossen'?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 21:41

_Zsazsa_ schreef:
Toevallig zat ik er net ook mee.
Mijn Andalusier is in de bak zooo sloom de laatste tijd terwijl hij in het bos 2 uur loopt te knallen.
Gisteren toch maar eens bloed laten nemen en vandaag al de helft van de uitslag gehad. Die was goed.

Als een dier alleen in de bak traag is, lijkt het me niet lichamelijk, maar eerder mentaal. Alhoewel buiten natuurlijk adreline de boel kunnen oppimpen.....
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 28-10-15 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:47

Soms is het lastig te onderscheiden. Maar vaak merk je bij sloomheid door medische redenen dat er meer tekenen zijn (doffe ogen, doffe vacht, narrig in gedrag, slecht verharen).