Korstjes in hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Korstjes in hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 19:20

Sinds een week of anderhalf heeft mijn Fries wat korstjes in zijn hals. Het begon op zijn onderhals en daar is het nu weg, nu zit het net onder zijn manenkam aan de kant waar zijn manen niet vallen.
Het is niet te zien, behalve dat het wat schilferig is. Als ik met mijn vingers erover heen ga voel ik wel bobbeltjes. Ik heb hem gekamd op die plekken met een vlooienkam en kon er wat korstjes af halen. Het zijn geen korsten met bloed.
Hij schuurt niet maar heeft er volgens mij wel jeuk aan want als ik hem daar krab staat hij echt te genieten.
Vrijdag heb ik hem gewassen met Imaverol omdat ik eerst een schimmel vermoedde maar ik denk toch niet dat dat het is.

Ik heb symptomen opgezocht van verschillende huidaandoeningen bij paarden maar hij voldoet eigenlijk bij geen enkele aan de hoofdsymptomen.
Het lijkt mij nog het meest op de mijten die bij koudbloeden vaak in de sokken zitten, maar zijn benen zijn korstvrij en bij mijn weten zitten die beesten altijd op de benen.
Ik moet wel zeggen dat mijn paard momenteel wat dun is en zijn weerstand is wellicht niet optimaal. Wordt aan gewerkt :D Ik heb hem nu ruim een maand.

Iemand een idee wat het kan zijn? Ik vind dit nog niet dusdanig ernstig dat ik een dierenarts erbij wil halen maar vraag me toch af wat het is.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:52

Rain rot misschien.
Volgens mijn dierenarts is ze het nog niet zo vaak tegen gekomen als dit jaar.

Mijn paard heeft het ook opeens. Terwijl ik al 25 jaar paarden heb. Mijn paarden staan altijd veel en lang buiten. Nog nooit last gehad van schimmel, mijt of mok.
En nu opeens wel.
Paard is net verhuisd naar een rustigere stal en in de rui. Mindere weerstand daardoor.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 08:02

Maar bij rainrot zijn er korsten met pus te zien toch? Dat heeft hij niet..

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:16

Mijn fries heeft het ook, het zijn eerst bultjes wat daarna veranderd in kostjes. Die vallen er op een gegeven moment af maar hij heeft onwijs veel jeuk er aan. Heb de dierenarts er voor laten komen en die wist ook niet wat het zou kunnen zijn. Heb hem meermaals al behandeld met imaverol en bymite, maar dat haalde ook niks uit. Waarschijnlijk heeft het te maken met het niet goed kunnen afvoeren van de afvalstoffen of vitamine/ mineralen te kort. Heb mijn paard een vitamine shotje gegeven en daardoor leek het wel minder te worden, maar helaas nog niet helemaal over.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 10:29

Bedankt voor je reactie! Ik heb de mijne sinds vandaag aan de lijnzaadbrokken, ook ivm zijn gewicht. Dit schijnt ook nog wel eens te helpen bij huid/vachtproblemen.
Ik heb ook niet echt het idee dat het beestjes zijn. Heb al zin spullen wel in de kookwas gedaan tegen eventuele ongenode gasten maar goed, dat mocht sowieso wel een keer in de was :+

CM_

Re: Korstjes in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:04

Ik denk ook regenschurft, hier ook een paar pony's die er last van hebben, wellicht door het rare weer, zweten onder de deken etc.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:12

Spelt schreef:
Mijn fries heeft het ook, het zijn eerst bultjes wat daarna veranderd in kostjes. Die vallen er op een gegeven moment af maar hij heeft onwijs veel jeuk er aan. Heb de dierenarts er voor laten komen en die wist ook niet wat het zou kunnen zijn. Heb hem meermaals al behandeld met imaverol en bymite, maar dat haalde ook niks uit. Waarschijnlijk heeft het te maken met het niet goed kunnen afvoeren van de afvalstoffen of vitamine/ mineralen te kort. Heb mijn paard een vitamine shotje gegeven en daardoor leek het wel minder te worden, maar helaas nog niet helemaal over.

Zelfde hier. Da bij gehad maar wist ook niet wat het was. Zalfje gehad dat geen effect had. Het jeukt alleen als je eraan komt, lijkt niet besmettelijk en ook niet pijnlijk. Steekt bij het ene paard af en toe weer de kop op en dan weer lang niets.

Is absoluut geen rainrot in ons geval.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:38

Afgelopen weken zelfde gehad bij shet. Heb met furminator alle korstjes / bobbels eruit gehaald. Dus staan te vlooien. Daarna leovet zilverzalf op gesmeerd en het is weg gebleven.
Maar als er niets aan " omstandigheden" wordt veranderd komt het weer terug natuurlijk...

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:39

RianneH schreef:
Spelt schreef:

Zelfde hier. Da bij gehad maar wist ook niet wat het was. Zalfje gehad dat geen effect had. Het jeukt alleen als je eraan komt, lijkt niet besmettelijk en ook niet pijnlijk. Steekt bij het ene paard af en toe weer de kop op en dan weer lang niets.

Is absoluut geen rainrot in ons geval.

Hier ook echt geen rainrot, hoop dat het binnenkort gewoon minder wordt. Paard staat alleen op ruwvoer en een vitamine brokje dus dat kan ook geen schade aanrichten denk ik zo

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 10:01

Evelienepien schreef:
Afgelopen weken zelfde gehad bij shet. Heb met furminator alle korstjes / bobbels eruit gehaald. Dus staan te vlooien. Daarna leovet zilverzalf op gesmeerd en het is weg gebleven.
Maar als er niets aan " omstandigheden" wordt veranderd komt het weer terug natuurlijk...

Maar als het gewoon een kwestie van weerstand is kun je weinig doen toch? Mijn paard staat veel buiten zonder deken, stal wordt dagelijks gemest en hij krijgt vrij basic voer. Ik vraag me echt af of het beestjes zijn.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:09

Mijt kan ook in/op de manenkam zitten, de meesten denken dat mijt alleen op de benen voorkomt, maar dat klopt niet helemaal.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:14

Aranel schreef:
Maar bij rainrot zijn er korsten met pus te zien toch? Dat heeft hij niet..

Dit was toentertijd bij mijn pony inderdaad wel het geval. Droge korstjes zonder pus/gele afscheiding klinkt mij inderdaad niet als rainrot in de oren...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:19

Ik denk ook niet dat het beestjes zijn eigenlijk. Da dacht dat ook niet destijds.
Je kan op Bokt wel meer van deze topics vinden en ben eigenlijk nog nooit het antwoord tegen gekomen..

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:26

Mijn pony kreeg bulten op haar schouder en hals, na een paar dagen gingen ze open, idd push en korsten.
Heb dit toen meerdere malen behandeld met imaverol. Na een paar keer kwam er weer haar op en is het dichtgegroeid. Later de dierenarts naar laten kijken toen deze voor iets anders kwam. En bevestigde dat het idd een soort schimmel was geweest en dat ik goed heb gehandeld.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:30

Het kan idd zijn dat het geen beestjes zijn, maar een reactie op nieuw voer bv of verandering van omgeving etc. Paarden waarvan de weerstand wat minder is zijn gewoon vatbaarder voor van alles en nogwat. Wat ook een mogelijkheid is is bv stress. Ook dit kan zich uiten in huidproblemen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:16

Bij pony in mijn kwestie was het dikke vacht en dag & nacht buiten. Door regen / vocht krijgt haar geen kans re drogen waardoor dat ontstond. Pony kon overifens zelf na binnen masr doet dat niet.
Dek opgedaan en weg...
Tis een soort van stikken net als natte was, zeg maar..(bij deze).