ik weet het niet meer, wat moet ik voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karin1994

ik weet het niet meer, wat moet ik voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 14:26

Hoi allemaal,

ik zit al een dikke week er over na te denken wat ik mijn paard wil bijvoeren
ik kom op internet zoveel tegen, dat ik het niet meer weet ;(

ik heb een bestelling gedaan bij equifyt, maar daar is zo moeilijk aan te komen dat ik niet weet of dat handig is, als ik elke keer zo lang moet wachtten

ik hoop dat iemand hier met kennis over voer kan helpen (evt. pb?)

ik heb een 8 jarige ruin
1.65 hoog
kwpn X fries
2x in de week rijd ik les dressuur en springen
daarnaast rijd ik wedstrijden op L2 niveau en B/L springniveau
ik rijd/longeer elke dag, behalve zondag en eens een keer een uitzondering, ong 30 a 45 min

mijn paard mag wat mij betreft wel wat bespierder, en eigenlijk ook wel wat energieker, aan het eind van de les heeft hij soms echt de pap op, en op wedstrijd krijgt hij zoveel indrukken dat hij met inrijden al inkakt

hij heeft tijdelijk equilin gehad, maar dat vind ik wel erg prijzig, 44 euro voor 6kg
hij word 4 keer op een dag gevoerd, dit is goede kwaliteit hooi, hij heeft het eigenlijk altijd op hooi gedaan, maar ik wil hem net dat ietsje meer geven

welk brok zou het beste bij mijn paard passen?

evt foto's in pb

Polly
Moderator Algemeen

Re: ik weet het niet meer, wat moet ik voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:16

gewoon basisbrok of desnoods basis-sport brok?
Ik heb die van mij altijd basis-sport van havens gevoerd en daar deed ie het samen met voldoende ruwvoer van goede kwaliteit prima op.

Waarom zo moeilijk willen doen met bijvoeren?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:35

Equiline, is dit een vitaminebrokje?

Als je nog niets van krachtvoer geprobeerd hebt is het moeilijk gericht advies te geven. Kies gewoon een goed sport voer met hoge gehaltes vitamines en mineralen en begin met 2x een halve kilo per dag, en drijf dit indien nodig op tot 2x 1kg, indien dit niet voldoende is, dan moet je over een ander voer gaan nadenken.

Waarom zeg ik sportvoer (brok of muesli)? ik geloof namelijk niet in basis of recreatief voer, dit bevat namelijk meer "afval" om toch eenzelfde volume of gewicht te kunnen voeren zonder de extra energie. Vandaar liever minder, maar kwalitatief goed, dan meer van kwalitatief "minder goed".

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:38

Wat hoogwaardiger ruwvoer, dat helpt uithoudingsvermogen en bespiering.

En hoeveel kilo ruwvoer krijgt t paard per dag?

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 17:29

Polly schreef:
gewoon basisbrok of desnoods basis-sport brok?
Ik heb die van mij altijd basis-sport van havens gevoerd en daar deed ie het samen met voldoende ruwvoer van goede kwaliteit prima op.

Waarom zo moeilijk willen doen met bijvoeren?

ik heb niet veel ervaring qua krachtvoer, ik probeer een zo passend mogelijk voer voor mijn paard te vinden, is dat nu perse moeilijk doen?

petitparis schreef:
Equiline, is dit een vitaminebrokje?

Als je nog niets van krachtvoer geprobeerd hebt is het moeilijk gericht advies te geven. Kies gewoon een goed sport voer met hoge gehaltes vitamines en mineralen en begin met 2x een halve kilo per dag, en drijf dit indien nodig op tot 2x 1kg, indien dit niet voldoende is, dan moet je over een ander voer gaan nadenken.

Waarom zeg ik sportvoer (brok of muesli)? ik geloof namelijk niet in basis of recreatief voer, dit bevat namelijk meer "afval" om toch eenzelfde volume of gewicht te kunnen voeren zonder de extra energie. Vandaar liever minder, maar kwalitatief goed, dan meer van kwalitatief "minder goed".

equilin is een volwaardige aanvulling op ruwvoer, bedankt voor je tip!

sigrid1182 schreef:
Wat hoogwaardiger ruwvoer, dat helpt uithoudingsvermogen en bespiering.

En hoeveel kilo ruwvoer krijgt t paard per dag?

ik denk dat hij ong 10 tot 12 kg krijgt, en het hooi is echt van hele goede kwaliteit.

bedankt voor jullie mening en tips

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:39

goede kwaliteit hooi is mooi, maar goede voordroogkuil, iets natter/vochtiger dan hooi, heeft hogere voedingswaarde. En je ziet dus vaak dat ze het hierdoor beter op doen kwa bespiering en volhouden in t werk.

En pas op met krachtvoer, na krachtvoer geven moet je niet gaan rijden, dat is ook niet goed voor oa uithoudingsvermogen en krachtsinspanning van spieren ivm suikergehalte iwat omhoog gaat en lichaam weer insuline aan moet maken.

Dus ruwvoer ok, maar krachtvoer iig 3 uur voor inspanning geven, of na de inspanning.

Succes iig.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 18:01

sigrid1182 schreef:
goede kwaliteit hooi is mooi, maar goede voordroogkuil, iets natter/vochtiger dan hooi, heeft hogere voedingswaarde. En je ziet dus vaak dat ze het hierdoor beter op doen kwa bespiering en volhouden in t werk.

En pas op met krachtvoer, na krachtvoer geven moet je niet gaan rijden, dat is ook niet goed voor oa uithoudingsvermogen en krachtsinspanning van spieren ivm suikergehalte iwat omhoog gaat en lichaam weer insuline aan moet maken.

Dus ruwvoer ok, maar krachtvoer iig 3 uur voor inspanning geven, of na de inspanning.

Succes iig.

dankje, in de zomer krijgen ze hooi en gaan ze op het gras, in de herfst/winter krijgen ze idd kuil, dat is dit jaar ook van erg goede kwaliteit.

bedankt voor je tip, dat wist ik niet!